مشخصات چشم های قندی

به گزارش نقطه سر خط، دیابت مثل بارانی است که اگر آن را خوب نشناسیم و طرز برخورد با آن را بلد نباشیم کم کم سیل می گردد و ما را با خودش می برد؛ مثلا می تواند در زمان نسبتا کوتاهی بعد از آغاز، به چشم های ما لطمه بزند. دکتر مسیح هاشمی، متخصص چشم، فوق تخصص جراحی شبکیه و لیزر و مدیر گروه چشم پزشکی بیمارستان رسول اکرم(ص) ما را با

مشخصات چشم های قندی

مشخصات چشم های قندی

عوارض چشمی دیابت در مصاحبه با دکتر مسیح هاشمی فوق تخصص جراحی شبکیه

دیابت مثل بارانی است که اگر آن را خوب نشناسیم و طرز برخورد با آن را بلد نباشیم کم کم سیل می شود و ما را با خودش می برد؛ مثلا می تواند در زمان نسبتا کوتاهی بعد از آغاز، به چشم های ما لطمه بزند. دکتر مسیح هاشمی، متخصص چشم، فوق تخصص جراحی شبکیه و لیزر و مدیر گروه چشم پزشکی بیمارستان رسول اکرم(ص) ما را با عوارض چشمی دیابت و طرز برخورد با آن آشنا می نماید.

دیابت چه تغییراتی در شبکیه چشم ایجاد می نماید؟

همان طور که می دانید دیابت اثرات وسیعی بر تمام ارگان های بدن دارد. مهم ترین این ارگان ها چشم و کلیه هستند. در طول زمان، دیابت دیواره رگ ها را تخریب می نماید و موجب می شود که از دیواره رگ ها خون و مایعات به خارج از آن نشت کند. این زمان، طولانی است و اثرات آن معمولاً پس از 10 سال ظاهر می شود. اگر قند بیمار کنترل نباشد یا فشار خون و چربی خون او بالا باشد، این عوارض زودتر ظاهر می شود. تغییراتی که در شبکیه رخ می دهد، ابتدا خیلی جزیی است و به شکل اختلالات جزیی عروقی، برجستگی های عروقی و اختلالات دیواره رگ ها خود را نشان می دهد، ولی کم کم با گذشت زمان و پیشرفت بیماری، این رگ ها نشت نموده و عوارض بینایی ایجاد می نمایند.

در چنین شرایطی به انجام لیزر احتیاج خواهیم داشت؟

بله. این اختلالات عروقی و عوارض در صورت کنترل نشدن قند خون و درمان نشدن لیزری به پیشروی خود ادامه می دهند.

فردی که دچار مسائل چشمی ناشی از دیابت شده است، چه تغییراتی در بینایی خود احساس می نماید؟

باید دانست که بسیاری اوقات عوارض دیابت هیچ تاثیری در بینایی فرد ندارد. به عبارت ساده تر گاهی این عوارض آب زیر کاه است و شخص از لحاظ بینایی مشکل زیادی احساس نمی نماید. این امر موجب فریب بیماران و مراجعه دیرهنگام به چشم پزشک می شود. البته چون عوارض چشمی دیابت خیلی متنوع است، گاهی می تواند موجب علایم هشداردهنده مثل کاهش دید و یا خون ریزی های جزیی شود. در این حالت بیماران به سرعت و با نگرانی شدید خود را به پزشک می رسانند. یک نکته مهم دیگر را هم باید ذکر کنم. برخی افراد که دچار آب مروارید و یا احتیاجمند عینک هستند و آب مروارید خود را عمل ننموده و یا از عینک استفاده نمی نمایند چون همواره دید کمی دارند، ممکن است کاهش دید ناشی از دیابت را متوجه نشوند. به طور کلی شایع ترین عوارضی که ممکن است موجب مراجعه بیماران دیابتی به چشم پزشکی شود، کاهش دید به همراه تماشا ذرات شناور و لکه های سیاه در میدان بینایی می باشد.

آیا دلیل کاهش دید در دیابت همواره خون ریزی یا ورم لکه مرکزی بینایی است؟

نه. بسیاری از بیماران دیابتی دچار آب مروارید می شوند. احتمال ایجاد آب مروارید در بیماران دیابتی اصولاً بیشتر است. این بیماران باید تحت عمل جراحی قرار گیرند. باید توجه داشت که اگر بیمار قبل از جراحی آب مروارید به حد کافی لیزر نشده باشد و ضایعات دیابتی شبکیه کنترل نشده باشد، جراحی آب مروارید نه تنها موجب بهبود دید وی نمی شود، بلکه موجب تشدید بیماری شبکیه و عوارض دیابتی وی هم خواهد شد.

اولین برخورد بیماران از نظر هضم و پذیرش این مشکل چشمی چه خواهد بود؟

برخی بیماران در هنگام مراجعه به چشم پزشک از عوارض چشمی خود مطلع هستند زیرا ناراحتی نقاط دیگر مثل پوست و کلیه و... را هم دارند ولی برای برخی دیگر، پذیرش این عوارض سخت است و تصور می نمایند که به زودی نابینا می شوند! درحالی که امروزه با وجود پیشرفت های درمانی احتمال نابینایی در بیماران دیابتی خیلی کم شده است.

به اسم پزشک تشخیص دهنده چه صحبتی با چنین بیمارانی می کنید؟

یک پزشک، باید همواره مشاوری خوب برای بیماران باشد. البته معمولاً هم همین طور است. در بدو مراجعه باید با بیمار صحبت کرد. شرایط کنترل دیابت، فشار خون، چربی خون، نحوه تغذیه، چگونگی انتخاب غذاها، مصرف داروهای مختلف و شرایط روحی روانی بیمار به خصوص در خانواده و محیط کار را باید در نظر بگیریم و در خصوص آن به بیمار شرح دهیم. بعلاوه در خصوص سایر عوارض ناشی از دیابت مثل شرایط پاها و کلیه و پوست باید هدایت های لازم را به بیمار ارایه کرد. پس از آن معاینات چشمی انجام می شود و شانس خطرات چشمی دیابت برای بیمار شرح داده می شود، نه کم و نه زیاد. باید واقعیت ها برای او گفته شود. نه بیماری را دست کم بگیریم و نه اغراق و گزافه گویی کنیم. معمولاً بیماران از نابینایی و ناتوانی بسیار می ترسند. باید گفت معمولا کسی از دیابت نابینا نمی شود!

خیلی از بیماران دوست دارند بدانند چه مدتی پس از عمل بینایی شان بهبود می یابد؟

پاسخ به این سوال قدری مشکل است. در واقع اهداف درمان با توجه به نوع بیماری فرق دارد. در مواردی که لکه زرد مرکزی بینایی شبکیه دچار تورم شده هدف اصلی از درمان حفظ بینایی فعلی و جلوگیری از پیشرفت بیماری به سمت نابینایی است. اگر هم دید بیمار بهتر شود، باعث خوشحالی است. در مواردی که رگ های تازه و خطرناک رشد نموده اند، باز هم هدف اصلی از لیزر وادار کردن این رگ ها به خشک شدن و عقب نشینی است. چنانچه خون ریزی مختصری هم اتفاق افتاده باشد، پس از لیزر دید بیمار بهتر می شود اما در شرایطی که شبکیه جدا شده باشد و در اثر خون ریزی شدید داخل چشمی بیمار عملاً نابینا شود، باید مجموعه ای از اقدامات درمانی را در نظر داشت.

لطفا در خصوص تعداد جلسات لیزر مورد احتیاج و چگونگی آن شرح بدهید؟

لیزر شبکیه یک اقدام سرپایی، نسبتاً راحت و سریع است. هر جلسه بین 15 تا 20 دقیقه طول می کشد و در مطب یا کلینیک هم قابل انجام است. تعداد جلسات از یک جلسه تا 4 جلسه معمولاً کفایت می نماید و بیش از آن غالباً مورد احتیاج نیست. فواصل بین جلسات لیزری هم بین 7 تا 10 روز است. گاهی به دلیل وجود خون ریزی ممکن است در کار وقفه ایجاد شود. در این صورت ضروری است کمی بیشتر صبر کنیم تا خون ریزی فروکش نماید. محتمل است بعد از یک دوره لیزر، یک یا دو جلسه تکمیلی برای بهبود نتایج نهایی مورد احتیاج باشد. قبل یا در حین لیزر ممکن است در صورت لزوم برای بیمار تزریقات داخل چشمی و یا جراحی انجام شود.

می توان به جای لیزر شبکیه در بیماران دیابتی از درمان های دیگری استفاده کرد؟

بله. مثلا تزریقات داخل چشمی یا برخی داروها و حتی برخی جراحی ها مطرح شده است. البته مطالعات نشان داده که گرچه اقدامات ذکر شده ممکن است در ابتدا یا در حین درمان مورد استفاده واقع شود، ولی در حال حاضر هیچ یک جایگزین لیزر درمانی نمی شود. دو چیز را باید در نظر داشت که این دو چیز فقط وابسته به بیمار است و نه به پزشک. اول مراجعه منظم به پزشک و قبول درمان های پیشنهادی و دوم پیشگیری از وقوع حادثه با کنترل به موقع قندخون و فشارخون. بدانیم که پیشگیری از درمان مهم تر است، اما کلید پیشگیری در دستان خودمان است.

برای پیشگیری چه کار باید کرد؟

همان طور که گفتیم کنترل قند خون، کنترل فشار خون و کنترل چربی خون توصیه می شود. این کنترل ها موجب سلامتی عمومی بدن، کند شدن پیدایش و عدم پیشرفت عوارض دیابت می شود. بیمارانی که بی حساب هندوانه و خربزه و گلابی می خورند و می گویند که عرض زندگی مهم تر از طول آن است، بدانند که پس از مدتی، وقتی عوارض شدید دیابت ظاهر شد، عرض به همراه مساحت زندگی شان مورد تهدید واقع می شود! از سوی دیگر باید بدانیم که در واقع لیزردرمانی یک نوع پیشگیری هم محسوب می شود زیرا موجب جلوگیری از پیشروی بیماری به مراحل سخت تر و غیرقابل کنترل بیماری می شود.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "مشخصات چشم های قندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشخصات چشم های قندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید