خالکوبی و سرطان پوست

به گزارش نقطه سر خط، در رابطه با خالکوبی شایعات فراوانی وجود دارد، بعضی از این شایعات صحت دارد، در حالی که بعضی موارد دیگر از آن ها صحت ندارد. یکی از بحث هایی که در این زمینه وجود دارد این است که آیا خالکوبی باعث بروز سرطان پوست می شود؟ در این مقاله اطلاعات بیشتری در این باره ارائه شده است.

خالکوبی و سرطان پوست خاطراتی که بعضی افراد از عشق خود دارند، ممکن است به عنوان خالکوبی بر روی بدن خود ثبت نمایند. شاید برای آنها احساس جالب و هیجان انگیزی هنگام ورود برای اولین بار به درون اتاق خالکوبی وجود دارد. در این عمل سوزنی درون پوست شما وارد می شود که به وسیله این سوزن طراحی های پیچیده و هنرمندانه ای بر روی پوست ثبت می شود. این عمل بسیار مورد بحث واقع شده است. بعضی افراد معتقدند که خالکوبی باعث وارد شدن جوهر و در نتیجه آلودگی به پوست شده و منجر به بروز بیماری های پوستی می شود.

بیشتر این شایعات در رابطه با خالکوبی ریشه در برآورد های پزشکی دارد، در حالی که بعضی از این بحث ها باعث بروز نگرانی هایی در رابطه با سلامت فرد شده و درک کافی در باره این موضوع که آیا تعامل جوهر، سوزن و پوست باعث بروز سرطان می شود، وجود ندارد.

خالکوبی و سرطان پوست

جهت اطلاع از حقایق واقعی در این رابطه، باید توجه داشت که خالکوبی به طور مستقیم باعث بروز سرطان پوست نمی شود. هیچ شواهد علمی به منظور حمایت از این ادعا که جوهر مورد استفاده در خالکوبی باعث بروز سرطان های پوستی می شود، وجود ندارد. با این حال، بسته به آرایش ژنتیکی هر فرد، جوهر که یک ماده خارجی است، ممکن است به بعضی شیوه ها مسئول بروز بعضی انواع سرطان ها شود، چون در بعضی مواقع سیستم ایمنی در مبارزه با این جوهر ناموفق بوده و بیماری هایی ایجاد خواهد شد. با این حال، این موارد به ندرت رخ می دهد، اما هنگام خالکوبی باید مراقبت های پزشکی مناسبی را انجام داد و به کیفیت جوهر و بهداشتی بودن آن دقت داشت.

با این حال، نباید نادیده گرفت که خالکوبی می تواند باعث بروز رشد توده های سرطانی شود و بنابراین به دلیل عدم وجود اقدامات مناسب در مراحل اولیه رشد، این توده ها رشد نموده و قابل مشاهده خواهند شد. این موضوع به ویژه در صورتی که خالکوبی یک منطقه وسیع را پوشش دهد و بیشتر رنگ تیره داشته باشد، رخ می دهد که در این صورت باعث توسعه غیر طبیعی پوست و ایجاد خارش و یا سوزش در آن ناحیه از پوست می شود که ممکن است به خالکوبی نسبت داده شود، به ویژه در صورتی که این ضایعات نزدیک منطقه ها خالکوبی شده مشاهده شود. خالکوبی باعث بروز بعضی مسائل پوستی مانند پوست انداختن، عفونت، تشکیل بثورات پوستی، خارش و غیره می شود، اما تا به امروز مواردی در رابطه با ایجاد سرطان پوست به واسطه خالکوبی گزارش نشده است.

بنابراین، می توان به این نتیجه رسید که خالکوبی به طور مستقیم باعث ایجاد سرطان پوست نمی شود، اما این موضوع را نیز نباید نادیده گرفت که این عمل منجر به بروز بعضی مسائل پوستی می شود. خالکوبی ممکن است مانع تعریق پوست شود. بنابراین در صورتی که هر یک از علائمی مانند خارش، تحریک پذیری، خشکی بی سابقه یا هر گونه بی نظمی و اختلال در بافت با احساس ناراحتی در پوست را مشاهده کردید، این علائم را نادیده نگیرید و بلافاصله اقدامات لازم جهت درمان آن انجام دهید، چون توسعه این علائم بعضی مواقع منجر به بروز سرطان های پوست می شود. این علائم را در صورتی که در ناحیه خالکوبی شده ایجاد شده باشد، جدی بگیرید، چون امکان رشد توده های سرطانی در این مکان ها بیشتر می باشد.

بهتر است عمل خالکوبی را فراموش کنید اما در صورت خالکوبی، باید اطمینان حاصل شود که همه مراقبت های پوستی لازم را به خوبی اجرا شده است، وگرنه در صورت انجام ندادن اقدامات بهداشتی در هنگام انجام خالکوبی ممکن است مسائل پوستی خطرناک و آزار دهنده ای ایجاد شود.

سرطان پوست، پشت پرده نقش و نگارهایی به نام تتو یا خالکوبی

در فرایند انجام خالکوبی، نمک های فلزی و رنگ های آلی وارد لایه داخلی پوست می شوند، در نتیجه التهاب مزمن خفیفی ایجاد می شود که می تواند موجب تحریک و تغییر سلول های پوست به سرطان شود.

در مورد رواج یافتن خالکوبی در جوامع مختلف باید گفته شود: امروزه تتو یا همان خالکوبی محبوبیت خاصی بین بعضی افراد پیدا نموده است، در بعضی از جوامع تقریباً نیمی از جمعیت بزرگسال دارای خالکوبی هستند. بعلاوه طی 4 سال گذشته، تعداد آمریکایی هایی که حداقل یک خالکوبی دارند، 50 درصد،افزایش یافته است.

رشد محبوبیت خالکوبی ، بعضی از کارشناسان بهداشت را بر آن داشته تا این موضوع را دقیق تر مورد آنالیز قرار دهند که تا به امروز نتایج به دست آمده، موجب سؤالات و نگرانی های بسیاری شده است.

طبق مطالعات اخیر استاد فیزیولوژی کالج الما در میشیگان، خالکوبی ممکن است مانع تعریق پوست شود. بعلاوه در مقایسه با پوست های بدون خالکوبی، پوست های خالکوبی شده، 50 درصد تعرق کم تری دارند. گذشته از این، معین شده است که سدیم موجود در عرق پوست های خالکوبی شده، غلیظ تر است. هنگامی که عرق فراوری می شود، پوست قبل از تبخیر شدن مقداری از سدیم و الکترولیت های دیگر را دوباره جذب می نماید. یافته ها حاکی از آن است،که خالکوبی می تواند تا حدی از این فرایند جذبِ دوباره، جلوگیری کند.

البته این موضوع در صورت وجود یک یا حتی چند خالکوبی کوچک، اهمیتی پیدا نمی نماید، بلکه زمانی مهم است که خالکوبی به صورت پوشش گسترده ای خصوصاً بر روی کمر، بازو ها و نواحی دیگری که دارای غدد ترشح نماینده عرق هستند، انجام گیرد. در این صورت خالکوبی ها می توانند با توانایی پوست در خنک کردن بدن و نگه داشتن مواد مغذی مهم به مقابله بپردازند..

اما تحقیقات دیگر، خالکوبی را با مسائل سلامت مختلفی مرتبط نموده است. گزارش های نادری حاکی از این که افراد دارای خالکوبی، به نوعی تومور پوستی به نام ملانوما دچار می شوند در دست است. گزارشی در سال 2015 انتشار یافت که به آنالیز مردی 33 ساله، که خالکوبی پُر نقش و رنگی بر روی سینه داشت پرداخته بود. نکته جالب این بود که ملانومای بدخیم تنها در نقاطی از پوست که جوهر قرمز داشت، دیده می شد.

در این مورد خاص، شاید دلیل خود جوهر قرمز نبوده است، احتمالاً در پوست آن بیمار سلول های سرطانی ملانوم وجود داشته است و با خالکوبی در سایر نقاط پخش شده است. توسعه سلول ها از این طریق بسیار نادر است، اما مطمئناً در امر خالکوبی احتمال دارد.

منبع: Ishani Chatterjee Shukla - ThoughtfulTattoos

منبع: راسخون

به "خالکوبی و سرطان پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خالکوبی و سرطان پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید