11 دلیل نفخ و دل درد بعد از افطار ، روش های درمان آن

به گزارش نقطه سر خط، نفخ و دل درد بعد از افطار، از مسائل شایع روزه داران در ماه مبارک رمضان است. مخصوصا در کسانی که از قبل، مسائل گوارشی را تجربه می نمایند، بعد از افطار و خوردن شام، این مشکل رایج تر هم هست. در این مقاله از سرویس به آنالیز دلایل این مشکل و درمان نفخ و دل درد بعد از افطار می پردازیم. همچین طرز تهیه دمنوش درمان نفخ و دل درد بعد از افطار را به شما می گوییم. تا انتهای متن با باشید تا به شما بگوییم که چطور می توانید با به کار بستن راه های ساده در خانه از بروز این معضل سلامتی پیشگیری کنید.

11 دلیل نفخ و دل درد بعد از افطار ، روش های درمان آن

دلایل نفخ و دل درد بعد از افطار

برای روزه دارانی که ساعات زیادی را گرسنه مانده اند و غذا نخورده اند، خوردن غذاهای با حجم زیاد یا غذاهایی که دیر هضم یا سنگین هستند، مهم ترین دلیل نفخ و دل درد بعد از افطار خواهد بود. اما علاوه بر این ها رعایت نکردن اصول غذا خوردن بعد از افطار نیز به این مشکل دامن خواهد زد. دلیل دل درد و نفخ بعد از افطار شامل موارد زیر می گردد.

پرخوری کردن

طبیعی است که بعد از گرسنگی طولانی، حالا که با حجم زیادی از غذا روبرو می شوید، تصمیم بگیرید که حجم زیادی از معده تان را پر کنید. اما قبل از این کار، به تبعات آن هم فکر کنید. خوردن غذاها و نوشیدنی ها با فاصله کم، و پر کردن حجم زیادی از معده ای که تا ساعات یا دقایقی قبل خالی بوده است، حتما شما را دچار دل درد و نفخ خواهد نمود.

بنابراین کارشناسان توصیه می نمایند که حتما مواد غذایی را به تدریج و طی یک برنامه زمانی منظم بخورید تا دچار نفخ یا دل درد نشوید. این نکته را برای خوردن سحری هم رعایت کنید.

سریع خوردن غذاها

جویده نشدن غذاها و تند خوردن آن ها یکی از مهم ترین دلایل نفخ و دل درد بعد از افطار است. به کسانی که به هر دلیلی مسائل گوارشی دارند هم توصیه می شوند که لقمه های غذا را به خوبی بجوند و نرم نمایند تا معده برای هضم کردن غذا با مشکل روبرو نگردد. در این صورت فشار کمتری به دستگاه گوارش تحمیل می گردد و از بروز دل درد جلوگیری خواهد نمود.

بعلاوه نجویدن کامل غذاها می تواند باعث چاقی گردد چون در این صورت خیلی دیرتر احساس سیری می کنید و حجم زیادی از غذا را وارد معده تان خواهید کرد. با نجویدن غذاها احتمال پرخوری هم بالاتر می رود.

علاوه بر این مواد غذایی به طور کامل در دستگاه گوارش هضم نخواهند شد. هضم ناقص این مواد در دستگاه گوارش باعث تنبلی روده و تخمیر غذا در سیستم گوارش می گردد. در نتیجه در معده گازهای ناشی از هضم نشدن مواد غذایی انباشته شده و به نفخ و دل درد منجر خواهد شد.

صحبت کردن در حین غذا خوردن

شاید کمتر به این موضوع دقت نموده باشید ولی اگر در هنگام خوردن غذا مدام صحبت کنید، مقداری هوا به همراه مواد غذایی وارد بدنتان خواهد شد. این کار موجب ایجاد نفخ در معده می گردد.

نوشیدنی های گازدار و سیگار

خوردن نوشیدنی های گازدار مثل نوشابه، دلستر و دوغ گازدار باعث جمع شدن گاز در دستگاه گوارش می گردد. بدن نیز برای خارج کردن این گازها باید فشار زیادی را تحمل کند. بنابراین تا حد ممکن از خوردن این نوشیدنی ها بپرهیزید. بعلاوه با سیگار کشیدن مقداری هوا به بدن وارد می گردد که مسائل مربوط به گوارش را وخیم تر خواهد نمود.

خوردن نوشیدنی های کافئین دار

هر چند توصیه کارشناسان این است که چای برای افطار یک نوشیدنی مناسب است ولی حتما باید کمرنگ باشد. نوشیدن چای پر رنگ، قهوه، نسکافه و … که مقدار زیادی کافئین دارند به هیچ وجه برای سلامت تان مفید نیست. چون بدن برای هضم و دفع کافئین با مسائلی روبرو خواهد شد که همین موضوع به دل درد بعد از افطار و نفخ معده منجر می گردد.

خوردن شکر

هضم شکر در حالت عادی هم برای معده چندان کار راحتی نیست پس اگر خیلی شیرین یا شربت هایی بخورید که مقدار زیادی شکر دارند، احتمال دچار شدن به دل درد بسیار بالا می رود. علاوه بر این، خوردن شیرینی بعد از افطار موجب ایجاد سیری کاذب می گردد و برنامه غذایی سالم شما را به هم می زند.

سعی کنید حتی الامکان نوشیدنی ها یا شیرینی هایی که قند طبیعی دارند مثل کشمش، خرما یا شربت هایی که با عسل یا شیره خرما یا انگور درست می شوند، بنوشید.

فیبر زیاد در رژیم غذایی

درست است که خوردن سبزیجات را باید حتما در رژیم غذایی تان جای دهید ولی استفاده بیش از حد از مواد غذایی فیبر دار باعث ایجاد نفخ و دل درد بعد از افطار خواهد شد. فیبر را در سبزیجات برگ سبز و حبوبات به مقدار بیشتری می توانید پیدا کنید.

این مواد غذایی از جلوگیری می نمایند و برای سلامتی بسیار مفید هستند. اما اگر به هر دلیلی محتوای فیبر موجود در غذاها معده تان را اذیت می نماید، سعی کنید مواد غذایی را به صورت پخته مصرف کنید. سبزیجات و گوشت را کاملا بپزید و بعد مصرف کنید. بعلاوه حتما حبوبات را از قبل خیس کنید تا نفخ آن ها تا جای ممکن گرفته گردد و دچار دل درد بعد از افطار نشوید.

چه غذاهایی باعث ایجاد نفخ می شوند؟

بعضی غذاها، میوه ها و سبزیجات بعد از خوردن نفخ زیادی را فراوری می نمایند. این مواد غذایی شامل موارد زیر می گردد:

  • شیر و فرآورده های لبنی
  • حبوبات (به ویژه انواع لوبیا و عدس)
  • سبزیجاتی مثل انواع کلم، پیاز، پیازچه، ترب و تربچه، شغلم، فلفل سبز و قرمز، هویج، کرفس
  • میوه هایی مثل سیب، موز، انگور، کشمش، زردآلو و آلو، طالبی، گرمک، خربزه، هندوانه و آووکادو

بهتر است از خوردن این مواد غذایی و میوه و سبزیجات در وعده افطار یا سحری پرهیز نموده یا به مقدار کم میل کنید.

درمان نفخ و دل درد بعد از افطار

برای درمان و پیشگیری از نفخ و دل درد بعد از افطار، علاوه بر پرهیز از مواردی که باعث ایجاد دل درد می گردد و در بالا به آن اشاره شد، نکاتی را که در ادامه خواهد آمد، رعایت کنید.

*روزه را با آب گرم و کمی آبلیمو و عسل باز کنید. چای گرم و کمرنگ با خرما یا شیر گرم و خرما هم گزینه های خوبی هستند. این کار باعث می گردد دستگاه گوارش خود را برای هضم کردن غذاهایی که می خورید، کمی آماده کند.

*در هنگام افطار، از موادغذایی مانند نان، پنیر، عسل و به حد متناسب و مقدار مصرف کنید. بعد از یک تا دو ساعت سپری شدن از زمان افطار که معده خود را با غذا تطبیق داد، می توانید شام کامل بخورید.

*تا زمان خوردن شام اصلی، بعد از افطار، حدود 2 ساعت صبر کنید و در این فاصله سعی کنید از خوردن شیرینی ها و شربت های خیلی شیرین یا خوراکی های پرچرب و شور بپرهیزید.

*تا حد ممکن از خوردن غذاهای سنگین و چرب مثل آبگوشت های پر از چربی، جگر و …، غذاهای سرخ شده و غذاهای شور بپرهیزید.

*از درمان نفخ بعد از افطار است.

طرز تهیه دمنوش برای درمان دل درد و نفخ بعد از افطار

بعضی دمنوش ها برای جلوگیری از دل درد بسیار مناسب هستند و با مواد ساده ای هم درست می شوند. چای نعنا و بابونه یکی از برترین گزینه ها است. این چای فقط به مقدار کمی برگ نعنای تازه ، یک قاشق کوچک دانه گیاه رازیانه و یک قاشق غذاخوری بابونه احتیاج دارد.

این سبزیجات مفید را با نیم لیتر آب در قوری چای بریزید و 10 دقیقه روی شعله ملایم بگذارید. پس از آماده شدن، پنج دقیقه صبر کنید. سپس آن را از صافی رد کنید و بنوشید. نعنا در بهبود فرایند هضم و بابونه در تسکین دردهای معده یاری می نماید. رازیانه نیز از جمع شدن چربی در بدن جلوگیری می نماید و پیش از جمع شدن چربی در بدن، آن را می سوزاند.

سوالات متداول

دمنوش مناسب برای درمان نفخ و دل درد بعد از افطار چیست؟

خوردن دمنوش بابونه، نعنا و رازیانه می تواند به درمان نفخ و دل درد یاری کند. می توانید به این دمنوش مقداری دانه زیره سیاه یا سبز هم اضافه کنید تا به تقویت معده یاری کند.

برترین افطاری برای ماه رمضان چیست؟

بهتر است در هنگام افطار از مواد غذایی سبک و به حد کافی و تناسب بهره ببرید. نان، پنیر، عسل و حلیم برترین گزینه ها برای افطار هستند.

منبع: افق کوروش

به "11 دلیل نفخ و دل درد بعد از افطار ، روش های درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 دلیل نفخ و دل درد بعد از افطار ، روش های درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید