طرز تهیه انواع دلمه مجلسی ایرانی و فرنگی

به گزارش نقطه سر خط، دلمه یکی از خوشمزه ترین غذاهای بین المللی است که برای پذیرایی از مهمان ها و بعلاوه یک دورهمی خانوادگی لذت بخش، انتخاب شگفت انگیزی به عنوان یک محسوب می گردد. معمولاً دلمه به روش های مختلفی آماده می گردد، انواع دلمه مخلوط از دلمه برگ مو، دلمه کلم، دلمه بادمجان گرفته تا دلمه گوجه فرنگی، دلمه سیب زمینی، دلمه فلفل دلمه ای از رایج ترین و محبوب ترین انواع دلمه هستند که هر کدام به روشی خاص و متفاوت تهیه می شوند. اما طرز تهیه انواع دلمه چگونه است؟ مواد لازم برای انواع دلمه چه تفاوتی با هم دارند؟ آیا چیزی در خصوص طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه و مجلسی می دانید؟ در این مقاله از سرویس در می توانید با طرز تهیه انواع دلمه مجلسی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص دستور پخت انواع دلمه پاسخ خواهیم داد.

طرز تهیه انواع دلمه مجلسی ایرانی و فرنگی

طرز تهیه انواع دلمه

معمولاً برای افرادی که به آشپزی علاقه دارند، دلمه یکی از مجذوب نماینده ترین انتخاب ها محسوب می گردد. یک غذای متفاوت و دلچسب که می توانید آن را با استفاده از مواد اولیه متفاوت و به شیوه های مختلفی طبخ کنید.

به طور کلی مواد لازم برای انواع دلمه اندازهی با هم فرق دارد و موادی که برای داخل انواع دلمه کلم استفاده می گردد، با مواد میانی انواع دلمه سیب زمینی فرق دارد. اما شما می توانید با توجه به سلیقه خودتان مواد لازم در دستور پخت انواع دلمه را کم یا زیاد کنید.

طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه و مجلسی در شیراز، اصفهان و سایر شهرها طعم های نسبتاً مختلفی دارد و این تفاوت ها موجب شده تا این غذای خوشمزه با هر ذائقه و مزاجی سازگار باشد. آشنایی با دستور تهیه انواع دلمه به شما یاری می نماید که تنوع غذایی هفتگی تان را افزایش دهید و هر بار یک مدل دلمه خوشمزه و مجلسی را آماده کنید.

اگر دوست دارید طرز تهیه دلمه فلفل دلمه ای مجلسی را یاد بگیرید و با طرز تهیه انواع دلمه های خوشمزه آشنا شوید، در ادامه این بخش پیشنهادهای مجذوب نمایندهی برای شما داریم.

1- دلمه برگ مو با رب انار

اگر در پی طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه و مجلسی با طعمی فوق العاده هستید، پیشنهاد ما دلمه برگ مو با رب انار است. این دلمه طعمی ملس و بسیار خوش طعم دارد و درست کردن آن بسیار راحت است. برای تهیه دلمه برگ مو با رب انار، ابتدا برنج را خیس کنید.

اگر از کنسرو برگ مو استفاده می کنید حتماً برگ موها را به مدت 2 تا سه ساعت در آب بخیسانید. برگ موهای کنسروی نمک زیادی دارند و شور هستند. پس مراقب نمک مایه دلمه باشید.

بعد از این مدت برگ موها را با آب بشورید و در یک آبکش کنار بگذارید تا آبشان گرفته گردد. برای مطالعه ادامه طرز تهیه دلمه برگ مو با رب انار می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

2- دلمه برگ مو شیرازی

یکی از خوشمزه ترین انواع دلمه برگ مو متعلق به شهر شیراز است. هر چند که طرز تهیه دلمه برگ مو شیراز شباهت زیادی به سایر دلمه ها دارد اما به هر حال در روش سنتی طرز تهیه دلمه برگ مو یا برگ رِز شیرازی از سبزی ها و چاشنی های خاصی استفاده می گردد و از همین رو این غذا در دسته محبوب ترین انواع دلمه برگ مو قرار می گیرد.

در اولین مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو به روش شیرازی باید برنج را بشویید و با اندازهی آب و نمک بخیسانید. سپس به سراغ لپه بروید. بعد از شستن لپه ها آن ها را داخل یک ظرف بریزید و در آب بخیسانید. این کار موجب می گردد تا لپه سریع تر پخته گردد و نفخ آن گرفته گردد.

برای خواندن ادامه طرز تهیه دلمه برگ مو شیرازی خوشمزه و مجلسی به دو روش مختلف می توانید به مقاله طرز مراجعه کنید.

3- دلمه بادمجان

اگر در پی طرز تهیه انواع دلمه های خاص و خوشمزه هستید، پس بهتر است دلمه بادمجان را امتحان کنید. دلمه بادمجان یک دلمه خوشمزه و مجلسی است که می توانید آن را به روش های متفاوتی آماده کنید.

طیف موادی که در طرز تهیه دلمه بادمجان می توانید بهره ببرید آن قدر گسترده است که می توانید آن را به هر شکل و طعمی که دوست دارید، آماده کنید. در طرز تهیه دلمه بادمجان می توانید هم از بادمجان قلمی و هم از بادمجان دلمه ای بهره ببرید و نگران دانه دار بودن آن نباشید چون قرار است داخل آن را خالی کنید.

برای درست کردن این دلمه بهتر است پوست دلمه ها را نگیرید چون تا حدی باعث حفظ شکل و شمایل دلمه بادمجان خواهند شد. برای خواندن طریقه درست کردن دلمه بادمجان خوشمزه و مجلسی به 2 روش در فر و قابلمه می توانید به مقاله مراجعه کنید.

4- دلمه گوجه فرنگی

دلمه ها در فهرست غذاهای ما ایرانی ها تنوع زیادی دارند و با مواد مختلفی پر می شوند. می توان انواع دلمه را به عنوان یک پیش غذا یا غذای سبک مجلسی در مهمانی ها هم تهیه کرد. یکی از انواع دلمه های محبوب، دلمه گوجه فرنگی است که موادی مثل لپه، برنج، سبزیجات معطر و … داخل دلمه ریخته و با هم پخته می شوند. طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی هم به دیگر دلمه ها مثل دلمه بادمجان و دلمه برگ مو شبیه است ولی باید اصول مربوط به این غذا را رعایت کرد.

برای مطالعه طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی به 3 روش متفاوت می توانید به مقاله مراجعه کنید.

5- دلمه سیرابی

دلمه سیرابی غذای محلی مردم خرم آباد و بخشی از مردم خوزستان از جمله شهر دزفول است که در گویش محلی به آن سغدو می گویند. البته این دلمه در شهرهای مختلف ایران هم طبخ می گردد. این غذا به دو شکل درست می گردد، نوع اول که قرمز رنگ است و مواد دلمه را داخل سیرابی می ریزند و می دوزند. در شکل دیگر، سیرابی با برنج، آلو، شوید و روغن حیوانی پخته می گردد و رنگ آن به واسطه زردچوبه و حذف، زرد است.

برای خواندن طریقه درست کردن دلمه سیرابی شکم پر و فوت و فن های درست کردن آن در شهرهای مختلف می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

6- دلمه پیاز

اگر با طرز تهیه انواع دلمه آشنایی داشته باشید، قطعاً درست کردن دلمه پیاز نیز برایتان راحت خواهد بود. دستور پخت انواع دلمه پیاز شباهت زیادی به سایر دلمه ها دارد. در مرحله اول طرز تهیه دلمه پیاز یا دلمه پیاز سفید مانند همه دستورهای تهیه دلمه، باید برنج و لپه را نیم پز کنید تا نفخ نداشته باشد و در مدت زمان کمتری بپزد.

البته این مواد را باید در قابلمه های جدا نیم پز کنید. قبل از نیم پز کردن این مواد، باید هر کدام را در ظرفی جدا برای یک شب بخیسانید. برای مطالعه ادامه طرز تهیه دلمه پیاز شکم پر و فوت و فن های آن می توانید به مقاله مراجعه کنید.

7- دلمه مرغ با پنیر

دلمه مرغ از جمله مغذی و کامل است که طرز تهیه آن هم زمان زیادی نمی برد. بنابراین می توان این غذا را به سادگی آماده کرد و در وعده غذایی روزانه قرارداد. در دستور پخت دلمه مرغ می توانید بنا به دلخواه خود از گوشت سینه مرغ و یا ران مرغ بهره ببرید. با این حال استفاده از گوشت سینه مرغ کمی ساده تر است.

در مرحله اول از طرز تهیه دلمه مرغ، اگر از گوشت سینه مرغ استفاده می کنید، گوشت مرغ را روی یک تخته کاملاً باز کنید. سپس با یک بیفتک کوب گوشت را کاملاً پهن و نازک کنید. توجه داشته باشید تا اندازه نازکی گوشت مرغ به حدی باشد که پاره نگردد. اگر از ران مرغ استفاده می کنید، ابتدا استخوان های ران را جدا نموده و سپس پس آن را با بیفتک کوب بکوبید. وقتی گوشت کاملاً نازک شد آن را کنار بگذارید.

برای مطالعه طریقه درست کردن دلمه مرغ با پنیر و سبزیجات روی لینک مقاله کلیک کنید.

8- دلمه کلم برگ مجلسی تبریزی

در طرز تهیه انواع دلمه کلم برگ که در دسته محبوب ترین دلمه های خانگی واقع شده است، از برگ کلم سفید یا کلم پیچ استفاده می گردد. برای درست کردن دلمه برگ کلم مجلسی تبریزی ابتدا باید در یک قابلمه مناسب اندازهی آب بریزید تا به دمای جوش برسد سپس یک قاشق چای خوری نمک به آن اضافه کنید. لپه ها را هم در اندازهی آب بپزید اما مراقب باشید له نشوند.

برنج را هم بپزید و وقتی دانه برنج یک ترک در وسطش برداشت آن را آبکش کنید. در فاصله به جوش آمدن آب قابلمه، برگ های کلم سفید یا کلم سفید را جدا کنید و تمیز با آب سرد و نمک بشورید. وقتی آب داخل قابلمه به جوش آمد برگ های کلم را داخل آب جوش بیندازید تا کمی نرم شوند.

برای خواندن ادامه طریقه درست کردن دلمه کلم برگ مجلسی تبریزی و فوت و فن های آن می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

9- دلمه فلفل دلمه ای

طرز تهیه دلمه فلفل دلمه ای مجلسی یکی دیگر از محبوب ترین رسپی های دلمه است که به علت رنگ های مجذوب نمایندهی که فلفل دلمه ای دارد، تنوع بی نظیری به ظرف غذای شما می بخشد. برای درست کردن مایه دلمه فلفل دلمه ای شکم پر ابتدا باید یک عدد پیاز را نگینی خرد کنید و در روغن تفت دهید تا طلایی شوند.

گوشت چرخ نموده را اضافه کنید (اگر می خواهید فلفل دلمه ای شکم پر را با مرغ درست کنید از سینه مرغ مکعبی و ریز خرد شده یا چرخ نموده مرغ، چرخ نموده بوقلمون، شترمرغ یا سویا خیس خورده بهره ببرید).

گوشت و پیاز را با هم تفت دهید و وقتی که رنگ گوشت عوض شد، ادویه ها و یک قاشق رب گوجه فرنگی اضافه کنید. رب و ادویه ها را با گوشت خوب تفت دهید تا طعم خامی آن ها گرفته گردد. برای خواندن ادامه طریقه درست کردن دلمه فلفل دلمه ای شکم پر و بعلاوه انتخاب فلفل دلمه مناسب برای این کار می توانید به مقاله مراجعه کنید.

10- دلمه کدو حلوایی

یکی از غذاهای خوشمزه ای که ماده اصلی آن را کدو حلوایی تشکیل می دهد، دلمه کدو حلوایی یا دلمه کدو تنبل شکم پر است. این غذا را هم در قابلمه و هم با استفاده از فر می توانید تهیه کنید. همانطور که می دانید دستور پخت انواع دلمه شباهت زیادی به هم دارد، اما به هر حال رعایت بعضی فوت و فن ها می توانید به شما یاری کند تا در نهایت دلمه لذیذتری را آماده کنید.

در اولین مرحله از طرز تهیه دلمه کدو حلوایی باید مواد آن را آماده کنید. پیش از هر چیز لپه را از قبل خیس نموده و چند مرتبه آب آن را عوض کنید. برنج را در اندازهی آب نمک خیس کنید.لپه را در یک ظرف مناسب با اندازهی آب بپزید. برنج را در اندازهی آب بجوشانید. لپه و برنج را آبکش کنید و کنار بگذارید.

قسمت بالای کدو حلوایی یا کدو تنبل را برش دهید و تخم کدو را خارج کنید. داخل کدو تنبل را دارچین، زنجبیل، آبلیمو و کره بمالید و مزه دار کنید. روی کدو حلوایی را کره بمالید. کدو را در فویل آلومینیومی بپیچید و به مدت 20 دقیقه در طبقه وسط فر با دمای 180 درجه سانتی گراد قرار دهید. برای مطالعه ادامه طرز تهیه دلمه کدو حلوایی می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

11- دلمه کینوا

کینوا یا خاویار سبز مدت زمان زیادی نیست که در ایران به عنوان یک ماده خوراکی پر از فایده و سالم شناخته شده است. آشپزی کردن با دانه های این گیاه مفید برای رژیم لاغری و افرادی که گیاهخوار هستند، بیشتر از سایرین اهمیت دارد. شما می توانید در طرز تهیه انواع دلمه مخلوط به جای گوشت از کینوا بهره ببرید و در نهایت یک دلمه سالم و بدون گوشت طبخ کنید.

برای خواندن طرز تهیه دلمه خوشمزه گوجه و فلفل دلمه ای با کینوا و برنج و بعلاوه طریقه آماده کردن کینوا برای طبخ انواع غذا می توانید به مقاله مراجعه کنید.

12- دلمه بادمجان با گوشت و بدون گوشت

یکی از انواع دلمه هایی که در کشور ما پخته می گردد و هواداران زیادی هم دارد؛ دلمه بادمجان است. دلمه بادمجان تبریزی، دلمه بادمجان ترکیه ای و دلمه بادمجان به همراه دلمه فلفل بسیار مشهور هستند. این دلمه خوشمزه را می توانید با گوشت چرخ نموده و به صورت گیاهی و بدون گوشت بپزید.

برای مطالعه طریقه درست کردن دلمه بادمجان به 2 روش با گوشت چرخ کردن و بدون گوشت و به صورت گیاهی می توانید به مقاله طرز تهیه مراجعه کنید.

13- دلمه برگ مو اصفهانی

دلمه برگ مو اصفهانی یکی از خوش طعم ترین و البته متفاوت ترین انواع دلمه برگ مو است. در طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی برای طعم دادن به دلمه از ترکیب خرما و کشمش نیز استفاده می گردد.

دلمه برگ مو اصفهانی برای علاقه مندان به مزه های شیرین و ملس، یک انتخاب فوق العاده دوست داشتنی است. طعم این دلمه به علت وجود خرما، کشمش و اندازهی شکر رو به شیرین است و این موضوع موجب شده تا مزه متفاوتی نسبت به دلمه سایر شهرها داشته باشد.

برای مطالعه طریقه درست کردن دلمه برگ مو اصفهانی خوشمزه با تمام نکات و فوت و فن های مربوط به آن می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

14- دلمه برگ مو گیاهی

برای کسانی که رژیم بدون گوشت را دنبال می نمایند یا گیاه خوار هستند، دلمه برگ مو با سویا یا با حبوبات و برنج انتخاب مناسبی است. بعلاوه برای طعم دار کردن دلمه ها، چاشنی های متفاوتی به کار می فرایند که ترش، شیرین یا ملس هستند.

برای مطالعه طریقه درست کردن دلمه برگ مو گیاهی و بدون گوشت می توانید به مقاله به 2 روش مراجعه کنید.

15- دلمه برگ مو ترکیه ای

دلمه برگ مو ترکیه ای که در زبان ترکی به یالانجی دولما هم معروف است، جزو غذاها یا پیش غذاهای محبوب ترک ها، در تمام جهان است. در میان دلمه های موجود هم دلمه با برگ مو هواداران بیشتری دارد و البته به عنوان یک غذای فصلی هم شناخته می گردد.

یعنی درست کردن این دلمه معمولاً متعلق به زمانی است که برگ های درخت انگور، سبز یا به اندازه کافی بزرگ می شوند. البته می توانید برای تهیه دلمه برگ مو، در دیگر فصل ها از برگ های کنسرو شده مو بهره ببرید. برای مطالعه طریقه درست کردن دلمه برگ مو ترکیه ای می توانید به مقاله مراجعه کنید.

سوالات متداول

در دستور پخت انواع دلمه برترین روش طبخ دلمه چیست؟

برای پختن انواع دلمه می توانید هم دلمه ها را در قابلمه بچینید و روی گاز بپزید و هم آن را در فر آماده کنید.

مهم ترین مواد لازم در طرز تهیه انواع دلمه مجلسی چیست؟

برنج و لپه نیم پز به همراه سبزیجات معطر از مهم ترین مواد لازم برای انواع دلمه محسوب می شوند.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه انواع دلمه مجلسی ایرانی و فرنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه انواع دلمه مجلسی ایرانی و فرنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید