یک تصفیه کننده هوای خانه، که هرکسی می تواند بسازد!

به گزارش نقطه سر خط، کمتر کسی است که این روزها از آلودگی هوا بی نصیب مانده باشد! برای برطرف آلودگی هوای شهر که نمی توانید کاری بکنید، اما برای تصفیه هوای خانه، این وسیله ساده، که هر کسی می تواند آن را درست کند، را بسازید!

یک تصفیه کننده هوای خانه، که هرکسی می تواند بسازد!

خانه تمام ما پر از گرد و خاک، مواد آلرژی زا و ذرات معلق است، مگر اینکه در جایی واقعا خوش آب و هوا زندگی می کنید! این گرد و خاک ها به مرور زمان صدمات خبران ناپذیری بر سلامتی ما وارد می نمایند. از دردهای ساده مثل سر در و سوزش چشم و غیره تا سرطان های بدخیم! اگر نگاهی به فروشگاه ها بیاندازید متوجه قیمت بالای دستگاه های تصفیه هوا می شوید. اما چرا خودتان یکی از آنها را با وسایلی بسیار ساده و قیمیتی فوق العاده مقرون به صرفه در خانه نسازید؟

مرحله اول

به چه وسایلی احتیاج داریم؟

- یک لوله PVC به ارتفاع 30 سانتی متر و قطر 7.5 سانتی متر

- یک فن کامپیوتر به قطر 7.5 سانتی متر

- یک آداپتور AC/DC با خروجی DC برابر با خروجی فن

- یک صفحه فیلتر هوای خانه

- کلید کشویی

- گیره شلنگ برای یک لوله 7.5 سانتی متری

- قیچی

- دریلی با چند سرمته

- دستگاه لحیم (هویه) و سیم لحیم

- چسب حرارتی

دست به کار شویم!

مرحله دوم - آماده سازی

با درآوردن دو سوراخ کوچک، از طریق دریل، برای سیم های آداپتور و سیم های فن آغاز کنید، مطمئن شوید سوراخ ها را در نزدیکی نوک لوله درمی آورید تا بتوانید فن را در جای مناسب قرار دهید.

در مرحله بعد سوراخی بزرگ تر برای قرار دادن کلید کشویی در لوله ایجاد کنید. این سوراخ را در بین دو سوراخ کوچکتر ایجاد کنید.

مرحله سوم - سر هم کنید

سیم های دارای برق منفی را دور هم پیچ دهید و لحیم کنید. سیم های مثبت را دور هم بپیچانید و به شاخه کلید لحیم شان کنید (معمولا قسمت مثبت بر روی آداپتور با نواری سفید تعیین شده است)

آداپتور را در بیرون از لوله و به بدنه آن وصل کنید.

اگر نمی دانید سیم ها را چه طور به هم وصل کنید و تا به حال تجربه ای در انجام کارهای برقی نداشته اید، می توانید از یک مغازه الکتریکی و یا یکی از دوستان باتجربه تان یاری بخواهید.

مرحله چهارم - سر هم کنید

کلید کشویی را به درون سوراخ بزرگ فشار دهید و پیچی درون جای پیچ آن دریل کنید و آن را به بدنه لوله ثابت کنید. سپس به اطراف کلید چسب حرارتی بزنید. چسب را طوری در دور تا دور کلید پخش کنید که تصفیه نماینده هوا تان حسابی درزگیری گردد و حتی سوراخی کوچک هم، در دور کلید، باز نماند.

به همین ترتیب دور تا دور سیم هایی که از بدنه به داخل لوله رفته اند را هم چسب حرارتی بزنید. چند دقیقه اجازه دهید تا چسب خشک گردد.

سپس فن را در بالای لوله قرار دهید. مطمئن شوید آن را در مرکز لوله قرار داده اید و آن را طوری قرار دهید که هوا را به داخل لوله بکشد و از طرف دیگر هوا را پس بدهد. سپس دور تا دور آن را هم با چسب حرارتی خوب مهر و موم کنید و به لوله بچسبانید.

مرحله پنجم - فیلتر را سوار کنید

اگر فیلتر را باز کنید خواهید دید که صفحه بزرگی است. من کمی از آن را بریدم و آن را به صورت مربعی تا کردم. به این صورت فیلتری 4 لایه و ضخیم به دست می آید. این فیلتر را در بالا و در طرف دیگر لوله (نه آن طرفی که فن را قرار داده اید) قرار دهید و آن را با گیره شلنگ به لوله محکم کنید. تا جایی که می توانید فیلتر را محکم به لوله ببندید. سپس اضافه های فیلتر را با قیچی ببرید.

مرحله ششم - کارتان تمام شد!

کلید را بزنید و به صدای لذت بخش تمیز شدن هوای اتاق تان گوش بسپارید! صدای دستگاه واقعا کم است و مزاحم کارتان نمی گردد. آن را در گوشه ای از اتاق یا محل کار تان قرار دهید و فیلترش را هر ماه، و یا هر وقت که رنگ آن تغییر کرد، عوض کنید.

نکته: اگر تجربه ای در انجام کارهای فنی ندارید، از یکی از دوستان با تجربه تان در انجام این کار یاری بگیرید تا مطمئن شوید تمام مراحل را درست انجام می دهید.

منبع: فوت و فن / instructables.com

به "یک تصفیه کننده هوای خانه، که هرکسی می تواند بسازد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک تصفیه کننده هوای خانه، که هرکسی می تواند بسازد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید