چگونه پس از ارتقا به ویندوز 11، فضای هارددیسک را آزاد کنیم

به گزارش نقطه سر خط، ممکن است پس از ارتقا به ویندوز 11، متوجه افزایش فضای اشغال شده هارددیسک کامپیوتر خود شوید. علت این امر، اشغال فضای بیشتری نسبت به ویندوز 10 به وسیله ویندوز 11 نیست؛ بلکه احتمالا به علت پشتیبان گیری از سیستم عال قدیمی است که اندازه زیادی از فضای دیسک شما را اشغال می نمایند.

چگونه پس از ارتقا به ویندوز 11، فضای هارددیسک را آزاد کنیم

شما با خیال راحت می توانید فایل های نصب و فایل های ارتقای ویندوز را پاک کنید تا دوباره فضای هارددیسک شما آزاد گردد و برای نصب اپلیکیشن های نو یا بازی و فیلم مسئله ای نداشته باشید. فقط باید خیلی هشدار باشید و دقت کنید که چه چیزی پاک می گردد تا به ویندوز 11 آسیب نزنید.

در این مقاله، آموزش خواهیم داد چگونه فایل های سیستم را حذف کنید تا فضای بیشتری روی دیسک، پس از ارتقا به ویندوز 11 آزاد گردد.

چگونه با تنظیمات Settings، فضای دیسک را پس از ارتقا به ویندوز 11 آزاد کنیم

به عنوان یک راه چاره بازیابی، سیستم عامل ویندوز، در حین ارتقا به ویندوز 11، یک نسخه پشتیبان از نسخه فعلی ویندوز ایجاد می نماید. اگر بخواهید پس از نصب ویندوز 11، به نسخه قبلی ویندوز برگردید یا ارتقای به ویندوز 11 با موفقیت انجام نگردد؛ این نسخه پشتیبان حسابی به درد بخور است.

این فایل های پشتیبان در پوشه Windows.old ذخیره می شوند و پس از ده روز از ارتقا به طور اتوماتیک حذف خواهند شد. با این حال، با نصب به روزرسانی های نو، سایر فایل های به روزرسانی قدیمی هنوز روی سیستم باقی می مانند.

پس، اگر از ارتقای ویندوز 11 خود راضی هستید؛ می توانید با خیال راحت این فایل های پشتیبان ویندوز 10 را حذف کنید تا فضای ذخیره سازی بیشتری روی دیسک سیستم داشته باشید. در اینجا، مراحل کار آموزش داده شده است:

1- کلیدهای Win + I را فشار داده و وارد بخش Settings شوید.

2- در برگه System، صفحه را به پایین اسکرول کنید و بعد روی گزینه Storage بزنید. سیستم یک اسکن سریع روی هارددیسک سیستم انجام می دهد و به شما نشان خواهد هر دسته از فایل ها چقدر حجم اشغال کردند و بیشتر فضا مربوط به کدام فایل ها است.

3- روی Temporary files کلیک کنید. این بخش شامل دانلودها، پاک سازی به روزرسانی های ویندوز، فایل های موقت نصب و سایر فایل های غیرضروری و ناخواسته است.

4- گزینه Previous Windows installations را انتخاب کنید و بعد سراغ گزینه Windows Update cleanup بروید.

5- تیک گزینه Downloads و دیگر فایل ها را بردارید. بعضی اوقات، نرم افزارهایی که نصب شدند هنوز به این فایل ها احتیاج دارند. بنابراین، تیک باقی موارد را نزنید.

6- دوباره فایل هایی که تیک زده اید را آنالیز نموده و در نهایت روی کلید Remove files کلیک کنید. ویندوز 11 فورا تمام فایل های پشتیبانی گیری ویندوز را پاک می نماید و چند گیگابایت فضای ذخیره سازی آزاد می گردد. اگر بالافاصله فضای آزاد شده را نمی بینید؛ سیستم را یک راه اندازی مجدد انجام داده و دوباره فضای هارددیسک را آنالیز کنید.

توجه داشته باشید وقتی این فایل های پشتیبان ویندوز 10 را حذف کنید؛ دیگر راهی برای بازگشت به ویندوز قبلی، پس از ارتقا به ویندوز 11 نخواهید داشت.

سپس، به پوشه C:UsersUsernameDownloads بروید و دنبال فایل های اضافی دیگر بگردید و آن ها را هم پاک کنید. ممکن است فایل هایی را از اینترنت دانلود نموده و بعد فراموش نموده باشید؛ از روی هارددیسک سیستم پاک کنید. فایل های مهم و مورد احتیاجتان را به یک درایو مهم دیگر منتقل کنید تا درایو اصلی نصب ویندوز همواره فضای خالی کافی داشته باشد.

چگونه با Disk Cleanup فضای دیسک را پس از ارتقا به ویندوز 11 آزاد کنیم

شما می توانید از ابزار سنتی Disk Cleanup نیز برای پاک کردن فایل های پشتیبان ویندوز 10 یا سایر فایل های اضافی، پس از ارتقا به ویندوز 11 بهره ببرید. Disk Cleanup یک ابزار مفید برای اسکن سریع دیسک و حذف فایل های غیرضروری سیستم است:

1- کلیدهای Win + S را فشار دهید و ابزار جست وجوی ویندوز را باز کنید.

2- تایپ کنید disk cleanup و بعد این ابزار را از جعبه ابزار جست وجوی ویندوز باز کنید.

3- درایوی که می خواهید اسکن گردد را انتخاب کنید که قاعدتا درایو بوت ویندوز است و بعد OK کنید.

4- روی کلید Clean up system files کلیک کنید.

5- دوباره درایوی که باید اسکن گردد را انتخاب و OK کنید.

6- در زیر بخش Files to delete، گزینه های Windows Update Cleanup و Previous Windows Installation را انتخاب کنید؛ اگر این گزینه ها وجود داشتند.

7- تیک باکس Downloads را بردارید؛ باز هم اگر در لیست قابل مشاهده بود.

8- روی کلید OK بزنید و بعد روی کلید Delete بزنید تا عملیات پاک سازی آغاز گردد. نباید فراموش کنید که این کار یک عملیات دائمی است و فایل ها برای همواره پاک می شوند.

ابزار Disk Cleanup به راحتی می تواند فایل های پشتیبان گیری ویندوز و دیگر فایل های غیرضروری که انتخاب کردید را پاک کند تا درایو شما فضای ذخیره سازی بیشتری داشته باشد.

پاک سازی فایل های ناخواسته پس از ارتقا به ویندوز 11

اگر ارتقا به ویندوز 11 موفقیت آمیز بود و چند روزی از سیستم عامل نو مایکروسافت استفاده کردید و قصد بازگشت به ویندوز 10 را نداشتید؛ حتما سراغ پاک سازی فایل های پشتیبان ویندوز قبلی بروید تا فضای بیشتری روی دیسک و درایو بوت شما آزاد گردد. همین طور، می توانید فایل های غیرضروری دیگر روی سیستم را هم حذف کنید. هرچقدر فضای ذخیره سازی بیشتری روی هارددیسک شما آزاد باشد؛ ویندوز 11 بهتر کار می نماید.

منبع: یک پزشک

به "چگونه پس از ارتقا به ویندوز 11، فضای هارددیسک را آزاد کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه پس از ارتقا به ویندوز 11، فضای هارددیسک را آزاد کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید