هیچ نهادی اجازه دسترسی به داده های کاربران را ندارد، مگر به حکم قانون

به گزارش نقطه سر خط، با توجه به نگرانی های پیش آمده در مورد بحث امنیت داده های کاربران ایرانی پیغام رسان های داخلی، خبرنگاران با یکی از دست اندرکاران راه اندازی پروژه ادغام پیغام رسان ها گفت و گو نموده است.

هیچ نهادی اجازه دسترسی به داده های کاربران را ندارد، مگر به حکم قانون

نگارعلی- بحث ادغام پیغام رسان های داخلی و امنیت اطلاعات کاربران این روزها بسیار بالا گرفته است؛ تعدادی از کارشناسان بر این باورند که ادغام پیغام رسان های داخلی امکان رمزنگاری سراسری را از میان برده است و در این بین بعضی دیگر از کارشناسان این حوزه بر این باورند که حتی اگر رمزنگاری سراسری نیز رخ داده باشد، از آنجا که پیغام رسان های داخلی در داخل کشور ثبت شده اند باید با ارگان های خاصی برای در اختیار قرار دادن داده های کاربران همکاری نمایند.

پیغام ها در پیغام رسان های داخلی رمزنگاری می شوند؟

در این خصوص حامد منکرسی معاون سیاست گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران و از دست اندرکاران اجرای طرح ادغام پیغام رسان ها در گفت و گو با نقطه سر خط گفت: طراحی این پروتکل ارتباطی براساس بعضی از اصول انجام شده است و یکی از اصول مهم آن، بحث انتقال و تبادل پیغام ها است که به طور حتمی باید رعایت گردد و الزامات فنی و استانداردهای لازم برای این موضوع در نظر گرفته شده است. از طرفی این پروتکل ها براساس بحث احترام به حریم خصوصی کاربران طراحی شده است و اجازه استفاده از این قابلیت باید از سوی کاربران اخذ گردد، چه به وسیله گیرنده و چه به وسیله فرستنده و پس از اخذ اجازه این ارتباط می تواند شکل گیرد.

بیشتر بخوانید:

رازگشایی از طرح جنجالی وزارت ارتباطات برای پیغام رسان های ایرانی!

فاجعه ای هولناک که وایکینگ ها را از گرینلند فراری داد

منکرسی در ادامه با اشاره به این موضوع که یکی از مهمترین بحث ها در تامین امنیت کاربران، بحث رمزنگاری پیغام ها است، گفت: رمزنگاری بر اساس استانداردهای بین المللی انجام شده است، خود اتحادیه اروپا نیز الزاماتی قرار داده است که رمزنگاری به صورت end to end encryption صورت گیرد و ما نیز در پیغام رسان های داخلی این نحوه رمزنگاری را تعریف کردیم.

آیا هر نهادی می تواند به داده کاربران دسترسی پیدا کند؟

معاون سیاست گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران، در پاسخ به این پرسش که کدام نهادها می توانند به داده های کاربران ایرانی، پیغام رسان های داخلی، دسترسی پیدا نمایند؛ گفت: هر نهادی اجازه اخذ داده های کاربران را ندارد. تمام این دسترسی ها براساس قانون است و ما قوانین مربوط به حفاظت از داده های شخصی را در دولت تدوین نموده ایم و انشاالله به زودی تصویب خواهد شد و نگرانی ها رفع خواهد شد.

وی در ادامه گفت: براساس اصل 25 قانون اساسی هیچ نهادی اجازه دسترسی و مداخله در این حوزه را ندارد، مگر به حکم قانون و پیغام رسان ها نباید در چارچوب غیرقانونی به درخواست هایی که برای اخذ اطلاعات دریافت می نمایند، پاسخ دهند.

لازم به ذکر است که براساس اصل 25 قانون اساسی بازرسی و نرساندن نامه ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هر گونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون.

داده های کاربران ایرانی، در پیغام رسان های داخلی ذخیره می گردد؟

حامد منکرسی در ادامه اضافه کرد: سیاست نگهداری داده ها براساس نوع سکوها و پیغام رسان ها مشخص می گردد، این ارتباط باید به صورت سرور به سرور شکل گیرد و تنها پیغام هایی که گیرنده آن ها در آن پیغام رسان واقع شده است، ذخیره خواهد شد. تمام فرایند ارسال و نگهداری به صورت رمزنگاری شده است و امنیت آن ها برقرار است و در دو سرور ذخیره خواهد شد. خود پیغام رسان ها برای سرویس دهی بر روی چند دیتاسنتر داده های کاربران را ذخیره می نمایند و این نگهداری براساس استانداردهای بین المللی در این حوزه صورت خواهد گرفت.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "هیچ نهادی اجازه دسترسی به داده های کاربران را ندارد، مگر به حکم قانون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیچ نهادی اجازه دسترسی به داده های کاربران را ندارد، مگر به حکم قانون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید