معرفی خیار و خواص درمانی آن

به گزارش نقطه سر خط، خنک کننده و تحلیل برنده ورم کبد، ضد تب و کاهنده ورم طحال، ضد یرقان و نشاط آور، تقویت کننده اعصاب و قلب و مقوی کلیه، دفع کننده کرم های روده و برطرف کننده جوش های جلدی، پاک کننده کبد و دفع کننده سنگ مثانه، تصفیه

معرفی خیار و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Cucumis sativus L.، نام فرانسه Cornichon و نام انگلیسی آن Cucumber می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، خیار، خیار سبز، قِثّاء، قَثَد، خیار بالنگ و خیار بادرنگ نام برده شده است.

تیره گیاه:

کدو Cucurbitaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و یک ساله با ساقه های خوابیده و خزنده، برگ های آن بزرگ، پوشیده از تارهای خشن، تقسیم شده به لوب های زاویه دار و دندانه دار و گل های آن زرد، درشت، نر و ماده، گل های نر مجتمع و گل های ماده منفرد می باشند. میوه اش با توجه به نژادهای مختلف خیلی بزرگ، بزرگ، کوچک یا باریک و به رنگ های سبز و به ندرت سفید می باشد. خنک کننده و تحلیل برنده ورم کبد، ضد تب و کاهنده ورم طحال، ضد یرقان و نشاط آور، تقویت کننده اعصاب و قلب و مقوی کلیه، دفع کننده کرم های روده و برطرف کننده جوش های جلدی، پاک کننده کبد و دفع کننده سنگ مثانه، تصفیه کننده خون و خارج کننده سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا، خارج کننده سموم از بدن و کاهنده قند خون، پایین آورنده فشار خون و خون ساز، مدر و برطرف کننده یبوست می باشد.

طبیعت:

از نظر حکمای طب سنتی طبیعت خیار سرد و تر می باشد.

رویش جغرافیایی:

در اغلب نواحی معتدل کشورها و در ایران به صورت گلخانه ای و سنتی کاشته می شود.

بیشتر بخوانید: خیار را با پوست بخوریم یا پوست کنده

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در خیار:

منگنز، کربنات کلسیم، موسیلاژ، آب، پروتئین، مواد چرب، هیدرات های کربن، خاکستر، فسفر، آهن، کلسیم، پتاسیم، سدیم، تیامین، رایبوفلاوین، نیاسین و ویتامین های A, B1, C در آن مشخص شده است.

بخش مورد استفاده:

میوه و تخم آن

نحوه مصرف میوه:

خیار به صورت خام مصرف خوراکی دارد.

خواص درمانی میوه:

خنک کننده و تحلیل برنده ورم کبد، ضد تب و کاهنده ورم طحال، ضد یرقان و نشاط آور، تقویت کننده اعصاب و قلب و مقوی کلیه، دفع کننده کرم های روده و برطرف کننده جوش های جلدی، پاک کننده کبد و دفع کننده سنگ مثانه، تصفیه کننده خون و خارج کننده سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا، خارج کننده سموم از بدن و کاهنده قند خون، پایین آورنده فشار خون و خون ساز، مدر و برطرف کننده یبوست می باشد. در ضمنً برای نقرس، تاول های دهان، حصبه، سوزش مجاری ادراری و التهاب معده هم مفید است.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی خیار و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی خیار و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید