لیست کالاهای صادراتی برای مقابله با کرونا در منطقه اوراسیا اعلام شد

به گزارش نقطه سر خط، زادبوم گفت: صادرنمایندگان ایرانی می توانند با در نظر دریافت ظرفیت فراوری خود و همین طور لزوم تأمین احتیاج داخل کشور به عنوان اولویت اول، نسبت به صادرات اقلام تصویب شده اقدام نمایند.

لیست کالاهای صادراتی برای مقابله با کرونا در منطقه اوراسیا اعلام شد

به گزارش گروه مالی خبرگزاری نقطه سر خط، حمید زادبوم معاون وزیر صمت از اعلام فهرست اقلام مشمول تعرفه صفر برای صادرات به اوراسیا اطلاع داد و گفت: فهرست اقلام مشمول تعرفه صفر اوراسیا برای واردات از همه کشورها بوده و صادرنمایندگان ایرانی نیز می توانند با در نظر دریافت ظرفیت فراوری خود و همین طور لزوم تأمین احتیاج داخل کشور به عنوان اولویت اول، نسبت به صادرات این اقلام اقدام و از این فرصت جهت توسعه صادرات به کشورهای عضو اتحادیه مالی اوراسیا استفاده نمایند.

حمید زادبوم با بیان این خبر اضافه نمود: شورای کمیسیون مالی اوراسیا، لیست کالاهای ضروری وارداتی به آن اتحادیه را به منظور به حداقل رساندن اثرات منفی مالی ناشی از گسترش ویروس کرونا و جلوگیری از کمبود این کالاها در کشورهای اتحادیه مالی اوراسیا تصویب کرد و طبق این تصمیم، از اول آوریل تا 30 ژوئن امسال (2020) این کالاها مشمول ترجیح تعرفه ای به صورت معافیت از حقوق گمرکی خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه این فهرست با توجه به پیشنهادهای کشورهای اتحادیه مالی اوراسیا تهیه شده و شامل کالاهای غذایی، کشاورزی و پزشکی است، اضافه نمود: به دلیل افزایش تقاضا یا کمبودهای کوتاه مدت ناشی از شرایط فعلی در کشورهای عضو، واردات این کالاها ضروری اعلام شده است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در تشریح فهرست این کالاها گفت: کالاهای مشمول تعرفه صفر برای واردات به اوراسیا شامل بعضی محصولات کشاورزی و غذایی (سیب زمینی، پیاز، سیر، کلم، هویج، فلفل، چاودار، برنج دانه بلند، گندم سیاه، آب میوه و غذای آماده کودک) و بعضی محصولات دارویی و کالاهای پزشکی آماده (آندوسکوپ، دماسنج بدون تماس، پیپت های پزشکی یکبار مصرف) است.

زادبوم در ادامه گفت: علاوه بر این، واردات بعضی کالاهای مورد استفاده در ساخت داروها و همچنین محصولات پزشکی به اوراسیا (شامل کیسه های حرارتی، پوشش های مخصوص بطری آب و فریزرهای پزشکی) نیز از 16 مارس تا 30 سپتامبر امسال بدون پرداخت عوارض صورت خواهد گرفت.

وی بیان داشت: شورای همکاری مالی اوراسیا تصمیم گرفته است به طور موقت استفاده از گواهی های مبدا A برای کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته را تسهیل کند و بنا بر تصمیم اعلام شده، امکان استفاده از نسخ کاغذی یا کپی های الکترونیکی گواهی مبدا فرم A به مدت شش ماه و عدم ارسال اصل آنها در طی مراحل اظهار گمرکی ممکن می گردد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران مطرح نمود: با توجه به اینکه ج.ا. ایران یکی از کشورهای استفاده نماینده از نظام عمومی ترجیحات تعرفه ای آن اتحادیه (GSP) است، امکان فراهم شده برای تسهیل صدور و پذیرش گواهی مبدا فرم A نیز می تواند به تسهیل صادرات کشورمان به اتحادیه مالی اوراسیا در اقلام مشمول، در مدت شش ماه آینده یاری کند.

لازم به ذکر است، کالاهای مشمول این ترجیحات در سایت سازمان توسعه تجارت ایران، بخش توسعه تجارت با اوراسیا با عنوان فهرست کالاهای مشمول ترجیحات عمومی اوراسیا با ارائه گواهی مبدا فرم A در دسترس قرار گرفته است.

4141

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "لیست کالاهای صادراتی برای مقابله با کرونا در منطقه اوراسیا اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیست کالاهای صادراتی برای مقابله با کرونا در منطقه اوراسیا اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید