سومین توله یوز ایران رسما پیروز نام گرفت

به گزارش نقطه سر خط، نورالله مرادی از تشکیل دومین جلسه کمیته نامگذاری سازمان حفاظت محیط زیست در معاونت آموزش و مشارکت های عمومی این سازمان اطلاع داد و گفت: در دومین جلسه کمیته نامگذاری پیشنهاد معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی مبنی بر نامگذاری توله یوز ایرانی مورد بحث و آنالیز نهاده شد و پس از جمعبندی نام پیروز برای این یوزپلنگ انتخاب شد.

سومین توله یوز ایران رسما پیروز نام گرفت

به گزارش ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، وی اضافه کرد: سه توله یوز ایرانی از ماده یوز سایت مرکز تکثیر یوز ایرانی (به نام ایران) در یک زایمان سزارین صحرایی واقع در توران به دنیا آمدند که با توجه به شرایط جسمی آنها، دو توله یوز تلف شد و توله یوز زنده هم به تهران منتقل شد.

مرادی خاطر نشان کرد: در این جلسه بعلاوه مقرر شد نهم شهریور ماه همزمان با روز ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، از تیم علمی و اجرایی این پروژه بزرگ علمی تجلیل گردد.

11 اردیبهشت ماه سال جاری ایران یوزپلنگ در اسارت سایت توران به روش سزارین سه توله به جهان آورد، اما بعد از به جهان آمدن توله ها مادر آن ها را نپذیرفت از این رو به ناچار به صورت دستی تغذیه شدند، اما بعد از سه روز (14 اردیبهشت) یکی از توله ها که به گفته مسوولان سازمان محیط زیست نقص ژنتیکی داشت تلف شد.

دومین توله یوز هم 28 اردیبهشت ماه تلف شد که این مساله حاشیه های زیادی به همراه داشت، توله سوم هم به بیمارستان تخصصی دامپزشکی در تهران منتقل و تحت نظارت های دامپزشکی نهاده شد و بعد از آن سریع به قرنطینه منتقل شد.

با توجه به اهمیت حفظ حیات و نسل این گونه ارزشمند و نبود تجربه کافی در کشور در زمینه دستی بزرگ کردن توله یوزها، سازمان حفاظت محیط زیست از یک دامپزشک متخصص یوز ها از آفریقا دعوت کرد تا به ایران بیاید و یوز مادر و توله را مورد معاینه قرار دهد که چهارم خرداد دکتر پیتر کالدوِل از یک مرکز نگهداری یوز های آفریقایی، برای یک سفر 5 روزه راهی ایران شد و در این مدت به طور کامل ایران و توله را تحت معاینه قرار داد. بعد از آن با انجام مراقبت های ویژه در شرایط بهتر نهاده شد و اکنون روز های خوبی را سپری می نماید.

منبع: فرارو

به "سومین توله یوز ایران رسما پیروز نام گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سومین توله یوز ایران رسما پیروز نام گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید