ارائه نسخه ای از قرارداد اعطای وام به تسهیلات گیرنده الزامی است

به گزارش نقطه سر خط، بانک ها و موسسات اعتباری موظف هستند مصوبات شورای پول و اعتبار و بخشنامه های بانک مرکزی مبنی بر لزوم در اختیار قرار دادن نسخه ای از قراردادهای تسهیلات بانکی به تسهیلات گیرنده/ وثیقه گذار/ضامن را رعایت کنند.

ارائه نسخه ای از قرارداد اعطای وام به تسهیلات گیرنده الزامی است

در اجرای ماده (23) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب جلسه مورخ 16 بهمن ماه 1390 مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم یکنواخت سازی فرم عقود تسهیلات بانکی، نمونه فرم های یکسان عقود مختلف تسهیلاتی توسط بانک مرکزی تهیه و پس از تصویب در شورای پول و اعتبار طی بخشنامه های مختلف به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

گفتنی است، در فرم های یکنواخت مذکور، ضرورت ارائه نسخه ای از قرارداد اعطای تسهیلات دارای ارزش قانونی یکسان با سایر نسخ قرارداد، به تسهیلات گیرنده/وثیقه گذار/ضامن مورد تصریح قرار گرفت. علاوه بر این طی بخشنامه شماره 95.313238 در تاریخ پنج دی ماه سال 95 و بخشنامه شماره 96.290003 به تاریخ 13 آذر ماه سال 96 دوباره بر ضرورت رعایت این حکم تاکید شد.

مطابق گزارش های نظارتی رسیده و بررسی های انجام شده، همچنان برخی بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی از اعطای نسخه ای از قراردادهای تسهیلاتی به تسهیلات گیرنده/وثیقه گذار/ضامن خودداری می کنند.

بر این اساس و با توجه به اهمیت فراوان موضوع مراتب در جلسه 12 آذرماه 99 هیات عامل بانک مرکزی مطرح و مقرر شد با ابلاغ بخشنامه مجدد رعایت این مهم مورد تاکید قرار گرفته و از طریق بازرسی های حضوری بر حسن اجرای آن نظارت شود.

بدیهی است مسئولیت رعایت نشدن و نقض حکم یاد شده با مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی خواهد بود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "ارائه نسخه ای از قرارداد اعطای وام به تسهیلات گیرنده الزامی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه نسخه ای از قرارداد اعطای وام به تسهیلات گیرنده الزامی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید