آیا روبوون (Robovan) تسلا، به طرز شگفت انگیزی شبیه قطار مرکوری نیست که در سال 1936 رونمایی شده بود؟!

به گزارش نقطه سر خط، روبوون (Robovan) تسلا به نظر طراحی پیشرویی دارد. اما در همان نگاه اول، من یاد یک محصول دیگر افتادم.

آیا روبوون (Robovan) تسلا، به طرز شگفت انگیزی شبیه قطار مرکوری نیست که در سال 1936 رونمایی شده بود؟!

در دهه 1930، قطار مرکوری (Mercury Train) یکی از نوآوری های بزرگ در عرصه طراحی صنعتی و حمل ونقل ریلی بود که نه تنها توجه علاقه مندان به راه آهن بلکه طراحان صنعتی را نیز به خود جلب کرد. طراحی این قطار به وسیله مهندس و طراح مشهور آمریکایی، هنری درایفوس (Henry Dreyfuss)، انجام شد.

هنری درایفوس: طراح نابغه قطار مرکوری

هنری درایفوس، متولد 1904 در نیویورک، یکی از مهم ترین طراحان صنعتی قرن بیستم بود. او در طراحی بسیاری از محصولات روزمره از جمله تلفن های معروف شرکت بل سیستم (Bell System) و همین طور لوازم خانگی و سیستم های حمل ونقل، تاثیرگذار بود. او توانست با ترکیب مهندسی، زیبایی شناسی و روانشناسی انسان، محصولاتی خلق کند که از نظر عملکردی و زیبایی شناختی کارآمد و دلپذیر بودند. قطار مرکوری یکی از شاخص ترین پروژه های او به شمار میرود.

ویژگی های طراحی صنعتی قطار مرکوری

قطار مرکوری به عنوان نمادی از مدرنیته، طراحی نوآورانه ای داشت. این قطار به طور کامل آیرودینامیک بود که یکی از نخستین نمونه ها در این زمینه به شمار می رفت. بدنه قطار دارای خطوط نرم و منحنی بود که مقاومت هوا را کاهش می داد و سرعت آن را بهبود می بخشید. درایفوس با استفاده از مواد سبک و مقاوم و نیز طراحی داخلی ارگونومیک (Ergonomic)، تجربه ای راحت و لذت بخش برای مسافران فراهم کرد. بعلاوه، طراحی بدنه قطار طوری بود که آن را از نظر زیبایی و کارکرد در میان قطارهای زمان خود متمایز می کرد.

تبلیغ متنی

ویزای مولتی آلمان
-
دلیل و عوارض مشکل پزشکی از چیست؟

استقبال عمومی از قطار مرکوری

زمانی که قطار مرکوری در سال 1936 به راه افتاد، از آن استقبال گسترده ای شد. طراحی پیشرفته و زیبایی منحصربه فرد آن باعث شد که مردم به این قطار به عنوان یک نماد تکنولوژی مدرن نگاه نمایند. مسافران از راحتی و سرعت این قطار لذت می بردند و آن را به عنوان یکی از بهترین وسایل حمل ونقل عمومی آن موقع می شناختند.

خاتمه پروژه و تاثیرات آن

اگرچه قطار مرکوری با استقبال خوبی روبرو شد، اما پروژه آن در دهه 1950 به خاتمه رسید. این قطارها به تدریج از رده خارج شدند، اما تاثیر آنها در زمینه طراحی صنعتی و حمل ونقل ماندگار باقی ماند. هنری درایفوس نیز به عنوان یکی از پیشگامان طراحی صنعتی، با پروژه هایی نظیر قطار مرکوری، جایگاه خود را به عنوان یکی از بزرگ ترین طراحان قرن بیستم تثبیت کرد.

سایر کارهای شاخص هنری درایفوس

در کنار طراحی قطار مرکوری، هنری درایفوس در پروژه های دیگری نیز دست داشت. او طراح تلفن های معروف بل سیستم بود که دهه ها در خانه های مردم استفاده می شد. بعلاوه، او در طراحی ماشین های اداری، لوازم خانگی و هواپیماها نیز نقش داشت. درایفوس با تاکید بر نیازهای انسانی در طراحی، یک رویکرد انسان محور ایجاد کرد که همچنان در طراحی های صنعتی مدرن مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع: یک پزشک

به "آیا روبوون (Robovan) تسلا، به طرز شگفت انگیزی شبیه قطار مرکوری نیست که در سال 1936 رونمایی شده بود؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا روبوون (Robovan) تسلا، به طرز شگفت انگیزی شبیه قطار مرکوری نیست که در سال 1936 رونمایی شده بود؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید