با هایپرلوپ به آینده سفر کنید

به گزارش نقطه سر خط، هایپر لوپ چیست؟

علم و تکنولوژی هر چه پیشرفته تر می گردد، تاثیراتش را بر روی همه جوانب زندگی بشری به صورت پر رنگ تر با عرضه لوازم و وسایل نوتر برای سهولت درامور زندگی بشری، می گذارد. امروزه گجت ها و وسایل هوشمند بسیاری برای سفر و گردشگری معرفی شده اند. یکی از این وسیله ها، هایپرلوپ در بخش فناوری است که نسل نو وانقلابی در صنعت گردشگری و حمل و نقل ایفا نموده است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با هم هایپرلوپ را بشناسیم.

با هایپرلوپ به آینده سفر کنید

یکی از ستاره های دنیای تکنولوژی و شاید حتی فراتر از آن، ایلام ماسک، بنیانگذار شرکت هایی همچون اسپیس اکس، پی پل و تسلا موتورز، ایده های خلاقانه وگاهی فراتر از تصوری برای سفرهای فضایی و زمینی دارد. هایپر لوپ و سفینه های فضایی که بر روی زمین استفاده می شوند هم یکی از این پروژه های بلندپروازانه او است که حالا به عنوان تحولی در صنعت مسافربری و گردشگری، به حقیقت پیوسته است.ایلان ماسک از این پروژه در سال 2013 در برابر چشم همگان پرده برداری کرد و این خبر را داد که که نسل پنجم وسایل حمل و نقل گردشگری و مسافر بری در راه است. او هایپر لوکس را به عنوان انقلابی در این صنعت معرفی کرد و آن را در کنار کشتی، هواپیما، قطار و ماشین، پنجمین وسیله معرفی کرد. هایپرلوپ به زبان ساده تر شامل لوله ای است که در آن مسافران و با حتی کالاها با استفاده از کپسول های خاص مسافرتی جا به جا می شوند. شیوه حرکت آن هم به این صورت است که قسمت دیواره داخلی این لوله ها در اثر فشار پایین هوا که در کمترین حد ممکن است، بر روب بالشتک هایی از هوا به سرعت حرکت می نمایند

. البته باید این را هم گفت که اصطکاک بر روی این بالشتک ها نیز پایین ست. نیروی محرکه هایپر لوپ، کپسول های میدان مغناطیسی از موتورهای القایی است که فراوری سوخت داخل لوله را تامین می نماید. بر روی کاغذ و از نظر تئوری، هایپر لوپ با دارا بودن این سیستم و نشانه های فنی از نظر اثباتی علم فیزیک، می تواند به طور مثال فاصله 551 کیلومتری شهر لس آنجلس تا شهر سانفرانسسیسکو را تنها در مدت زمان 35 دقیقه و با سرعت 885 کیلومتر بر ساعت طی کند. بر اساس این طرح در آینده نزدیک، کلان شهرهای بزرگ دنیا در هر قاره ای از طریق این وسیله نقلیه به هم متصل می شوند و این وسیله به عنوان مترویی در مقیاس دنیای استفاده خواهد شد. به گفته ایلان ماسک، قیمت بلیط این وسیله نقلیه بسیار کمتر از هواپیما و با دیگر وسایل نقلیه خواهد بود. از ویژگی هایی که برای این دستگاه تعریف شده است این است که این وسیله مسافری را در صف انتظار قرار نمی دهد و در همه زمان ها این کپسول ها، حرکت خواهند داشت. ایلان ماسک برای تامین انرژی این وسیله، نصب صفحه های خورشیدی بر روی لوله های هایپرلوپ را پیشنهاد و معرفی نموده است. در حال حاضر پروژه هایپرلوپبرای ارتباط بین دبی و ابوظبی در حال تحقیق و توسعه راهبردی است. قرار است بر اساس برآوردها و پیش بینی ها، با تحقق این پروژه، فاصله دبی تا ابوظبی از 90 دقیقه به 12 دقیقه کاهش پیدا کند. قرار است 8640 نفر در ساعت با استفاده از 120 کپسول، جا به جا شوند. توافق نامه ساخت هاهایپر لوپ در 11 دسامبر سال 2016 بین وزارت راه و ترابری دبی و هایپرلوپ امضا شد.

این پروژه در سال 2020 به انتها خواهد رسید.اسلان ماسک برای توسعه هر چه بیشتر پروژه هایپر لوپ، شیوه همکاری از نوع متن باز را انتخاب نموده است و به شکل داوطلبانه، هیچ گونه ثبت اختراعی را در این پروژه برای خودش و شرکت هایش اعمال ننموده است. از سال 2016 چندین شرکت بر روی توسعه فناوری این سیستم کار می نمایند که شمال شرکت هایپر لوپ وان که متعلق به خود آقای ماسک است، شرکت شرکت حمل و نقل هایپر لوپ به مدیریت درک آهلبرون و شرکت کانادایی تانسپرپاد است. ایلان ماسک در سال 2012 قبل از معرفی درانظار هایپرلوپ، با جزئیات کامل اهداف خود را در پروژه هایپرلوپ خاطرنشان کرد. بر اساس اهداف و طرح ایلان ماسک او می خواهد وسیله نقلیه ای را بسازد و توسعه دهد که هم از نظر ایمنی بسیار بهتر و بالاتر از وسیله های دیگر باشد و هم نسبت به وسایل نقلیه دیگر بسیار خلوت تر و با سرعت تر باشد. میانه سرعتی که برای هایپرلوپ طراحی شده است، 1220 کیلومتر بر ساعت سرعت دارد. هزینه بهره برداری از هایپرلوپ بسیار بالا است و در حال حاضر، 70 میلیارد دلار برای هزینه بهره برداری آن هزینه شده است.

به نظر و گفته کارشناسان این مبلغ بسیار زیاد است و باید کاهش یابد. پروژه هایپرلوپ با این که تحولی بزرگ در صنعت گردشگری و حمل ونقل است اما بر سر راه خود موانعی هم دارد. موانع زیست محیطی یکی از این موانع است. از جمله مشکلاتی که بر سر راه این پروژه تا به حال پیدا شده است این است که این وسیله به قدری آلودگی صوتی دارد که حتی نمی توان در نزدیکی این منطقه ها ساخت و ساز کرد و یا بالعکس، ایستگاه های هایپرلوپ را در کنار آن ایجاد کرد. طراحان هایپر لوپ در نظر دارند تا برای اولین سفر، 10 میلیون نفر را به صورت آزمایشی با این وسیله جا به جا نمایند. این جهت آزمایشی در حال ساخت است و به طی برآوردها، به زمانی بیشتر از 2 سال احتیاج دارند. سازندگان این وسیله درباره آن می گویند که برای شناساندن این وسیله در تمام دنیا به 20 سال زمان احتیاج است تا همه دنیا آن را بشناسند و از آن استفاده نمایند. طی این مدت هنگامی که سوار بر هواپیما می شوید، هرچقدر هم که این وسیله برای شما امن تر و آشنا تر به نظر برسد اما در نهایت به جا آسمان، همچون اسب بر روی زمین پیش می روید.

منبع:hyperloop-one.com

منبع: الی گشت

به "با هایپرلوپ به آینده سفر کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با هایپرلوپ به آینده سفر کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید