یوزپلنگ آسیایی در انتظار حریم امن

به گزارش نقطه سر خط، خبرنگاران/خراسان شمالی منطقه حفاظت شده میاندشت جاجرم در خراسان شمالی یکی از زادآورترین منطقه ها گونه یوزپلنگ آسیایی در ایران است که سال جاری چندین مرتبه تعدادی از آن ها به وسیله دوربین و جوامعه محلی مشاهده شده است.

یوزپلنگ آسیایی در انتظار حریم امن

اما برای حفظ این گونه باارزش حیوانی باید اقداماتی انجامد داد تا بتوان منطقه ای امن برای زندگی آن فراهم کرد. وجود سگ های گله یکی از مواردی است که زندگی یوزپلنگ را تحت تاثیر قرار داد و موجب ایجاد استرس در این گونه حیوانی می گردد از سوی دیگر جاده ها و بعلاوه مطرح بودن ساخت جاده سنخواست به جوین که چند سالی است به وسیله تعدادی از افراد در حال پیگیری است، خطر دیگری است که زندگی این حیوان را تحت شعاع قرار می دهد.

میاندشت جاجرم یک ایستگاه مهم زادآرود یوزپلنگ در ایران

صالحی رئیس یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در گفت و گو با نقطه سر خط، با تاکید بر اینکه منطقه حفاظت شده میاندشت در خراسان شمالی یک ایستگاه مهم زادآور یوزپلنگ آسیایی در ایران است، گفت: طی 10 تا 15روز گذشته خوشبختانه یک قلاده یوزپلنگ ماده به همراه یکی دو توله مشاهده شد.

وی اضافه نمود: مشاهده این چند قلاده یوزپلنگ طی دو هفته گذشته برترین هدیه به نیروهای محیط بانی در روز جهانی یوزپلنگ آسیایی بوده چراکه نشان از آن دارد که با همت و کوشش های انجاام شده، میاندشت جاجرم تبدیل به یک منطقه امن برای زندگی گونه یوزپلنگ شده است.

صالحی در ادامه به خطرات جاده ای و جاده سازی که این گونه حیوانی را تهدید می نماید، اشاره نمود و گفت: یوزپلنگی که طی 15 روز گذشته مشاهده شد در حاشیه میاندشت در حوزه شهرستان اسفراین بوده است و این امر نشان از آن دارد که آنجا قلمرو و کریدور این گونه حیوانی است.

ساخت جاده سنخواست به جوین نه برای زیست بوم منطقه تهدیدی جدی است

وی با اشاره به پیگیری تعدادی از مسئولان برای ساخت جاده سنخواست به جوین تاکیدکرد: این جاده اگر ساخته گردد نه برای یوزپلنگ بلکه برای زیست بوم منطقه تهدیدی جدی است.

این مقام مسئول از بازدیدی که از حاشیه منطقه حفاظت شده میاندشت در حوزه شهرستان اسفراین انجام شد، در خارج از میاندشت 40 تا 50 راس آهو هم مشاهده شد که اگر این جاده ساخته گردد، زیست بوم قطع و دیگر حیوانات نمی توانند به آن سوی جاده در تردد باشند.

وی تاکیدکرد: در حال حاضر منطقه حفاظت شده میاندشت از سه سمت به جاده های ساخته شده منتهی شده است و اگر جاده سنخواست به جوین هم ساخته گردد، در کل این منطقه تبدیل به یک جزیره ای می گردد که به وسیله جاده های ساخته شده محصور شده و حیوانات به خصوص یوزپلنگ نمی تواند به سایر منطقه ها همانند منطقه حفاظت شده توران در استان سمنان در تردد باشد.

صالحی با تاکید بر اینکه جاده و تردد خودروها خطرات زیادی برای حیوانات دارند، گفت: برای خراسان شمالی که سال ها یوزپلنگی را مشاهده نکرده بودند، برخورد یارقلی (یوزپلنگ نر که زادگاهش در جاجرم بود) با خودرو یکی از بدترین خاطرات بود.

به گفته وی یارقلی یکی از چشمه های شهرستان جاجرم بوده که بر روی آن یوزپلنگ گذاشته شده بود.

رئیس یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان شمالی گفت: به غیر از 15 روز گذشته از سال گذشته تا به امروز به وسیله مردم بومی و محلی و دوربین ها چند مرتبه دیگر هم یوزپلنگ مشاهده شده است و به همین خاطر برای افزایش امینت محل زندگی و قلمرو این گونه حیوانی در جاده هایی که از حاشیه منطقه میاندشت جاجرم عبور می نمایند، تابلوهای مطلع سازی و کاهش سرعت برای رانندگان جاده ای نصب شده است.

وی اضافه نمود: یکی از این جاده ها، راستا جاجرم به سنخواست است که 30 تا 40 کیلومتر می گردد و در این راستا سه تا چهار تابلوی عظیم برای رانندگان نصب شده است.

پروژه راهسازی سنخواست به جوین، زیستگاه میاندشت را محصور می نماید

حبیب لشگری معاون فنی اداره کل محیط زیست خراسان شمالی هم در ادامه در گفت و گو با نقطه سر خط، گفت: طی سال جاری یوزپلنگ در چهار نقطه و در چهار نوبت دیده شده است، در سه مورد یوزپلنگ به صورت تکی و در خصوص اخیر یک یوز مادر به همراه دو توله مشاده شده است.

وی با اشاره به اینکه یوزپلنگ، جانوری دشت زی و آرام است که برای زیست و تاخت و تاز، احتیاج به قلمروی امن دارد، تاکیدکرد: اما باید به این نکته مهم توجه داشت که توسعه شبکه های جاده ای، فرصت جولان را از این گونه می گیرد.

لشگری توضیح داد: متاسفانه تعدادی از افراد همچنان بر ساخت پروژه راهسازی سنخواست به جوین اصرار دارند اما ما اعتقاد داریم این پروژه راهسازی زیستگاه میاندشت را محصور می نماید.

وی گفت: زیستگاه یوز آسیایی در میاندشت جاجرم از سه جهت غرب، شمال و جنوب در حصار جاده ها است و اکنون عده ای در شهرستان جاجرم پیگیر اجرای پروژه راهسازی سنخواست به جوین در شرق این منطقه هستند.

کریدور تردد یوزپلنگ آسیایی حفاظت می گردد

اله پور مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم چندی پیش در گفت و گو با نقطه سر خط گفت: کریدور تردد یوزپلنگ آسیایی حفاظت خواهد شد.

وی اظهارکرد: در واقع یوزپلنگ آسیایی با توله و یا بدون توله بین پناهگاه حیات وحش جاجرم و منطقه حفاظت شده توران در استان سمنان در حال تردد و گذر است و در پی آن هستیم تا فضای امنی را برای این گونه منحصر به فرد ایجاد کنیم.

وی اضافه نمود: کارشناسان محیط زیست خراسان شمالی و استان سمنان در حال مطالعه و آنالیز هستند تا برترین و مناسب ترین راستاهایی که یوزپنلنگ بین دو منطقه در حال گذر هستند را شناسایی نمایند و امر محافظت در آن منطقه ها هم ایجاد گردد.

اله پور با تاکید بر اینکه خراسان شمالی جزء منطقه ها زادآور پوزپلنگ در کشور است، ادامه داد: خوشبختانه این گونه حیوانی به وسیله جامعه محلی و بعلاوه محیط بان ها مشاهده شده است.

وی توضیح داد: علاوه بر آن یوزپلنگ آسیایی برای خراسان شمالی یک مزیت محسوب می گردد به همین علت کوشش می کنیم تا با خرید سامانه های عرفی زمینه زیست این گونه حیوانی را فراهم کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم زیست گاه یوزپلنگ آسیایی در خراسان شمالی است، شرح داد: مساحت این منطقه 80 هزار هکتار است و درصدد هستیم تا خرید سامانه های عرفی در این منطقه محل امنی برای زیست آن گونه فراهم کنیم.

وی اضافه نمود: متاسفانه در این منطقه پروانه چرای دام برای تعداد زیادی از واحدهای دامی صادر شده است که طی سال گذشته پیروز به خرید 15 هزار هکتار از سامانه های عرفی شده ایم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "یوزپلنگ آسیایی در انتظار حریم امن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یوزپلنگ آسیایی در انتظار حریم امن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید