گلکسی S21 اولترا در DxOMark امتیاز کمتری از گلکسی S20 اولترا گرفت!

به گزارش نقطه سر خط، با توجه به تست هایی که وب سایت DxOMark روی دوربین پرچم دار جدید سامسونگ یعنی گلکسی S21 اولترا انجام داد (مدل اگزینوس)، این گوشی اصلا نتوانست امتیاز قابل قبولی را کسب کند و حتی پایین تر از گلکسی S20 اولترا نهاده شد.

گلکسی S21 اولترا در DxOMark امتیاز کمتری از گلکسی S20 اولترا گرفت!

اگر خاطرتان باشد، زمانی که سامسونگ گلکسی S20 اولترا را در سال 2020 راهی بازار کرد، اولین گوشی این شرکت با دوربین 108 مگاپیکسلی و قابلیت عظیم نمایی 100 برابری را شاهد بودیم. بسیاری از کاربران انتظار داشتند سامسونگ بعد از مدت ها بتواند امتیاز بسیار خوبی از وب سایت DxOMark بگیرد که متأسفانه این طور نشد و این گوشی به خاطر ضعفی که در بخش فوکوس اتوماتیک داشت، از خیلی از پرچم دارهای دیگر عقب ماند.

سامسونگ مسائل این گوشی را در زمینه عکاسی با اضافه کردن یک سنسور لیزری مخصوص فوکوس اتوماتیک به گوشی گلکسی نوت 20 اولترا رفع کرد. اما نماینده نوت از لحاظ عظیم نمایی ضعیف تر از S20 اولترا بود و تنها می توانست 50 برابر زوم کند. با عرضه گلکسی S21 اولترا اما تغییرات بیشتری را شاهد بودیم. از طرفی تمام مسائل S20 اولترا در بخش دوربین در این گوشی نه تنها رفع شده بود بلکه به شکل بهتری هم تعبیه شدند که از جمله آن ها می توان به اضافه شدن یک سنسور تله فوتوی دیگر اشاره نمود. از طرفی دیگر، سامسونگ دوباره توانایی زوم 100 برابری را به این گوشی اضافه نمود و از سنسور 108 مگاپیکسلی جدیدی هم در آن استفاده کرد.

اما همه این تغییرات نه تنها امتیاز خوبی را برای S21 اولترا در DxOMark رقم نزد بلکه حتی نتوانستند باعث شوند این گوشی بالاتر از نسل قبل خود یعنی S20 اولترا قرار بگیرد. DxOMark سال گذشته به گلکسی S20 اولترا در مجموع امتیاز 126 را داد در حالی که S21 اولترا امتیاز بسیار ناامیدکننده 121 را کسب کرد. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که امتیاز کسب شده توسط نماینده سال گذشته سامسونگ بعد از 4 دوره متفاوت به این میزان رسیده اما امتیازی که S21 اولترا کسب نموده چیزی نیست که بتوان پیشرفت زیادی را از آن انتظار داشت.

  • مقایسه دوربین سلفی گلکسی S21 اولترا با آیفون 12 پرو مکس، نوت 20 اولترا و پیکسل 5

اما چه چیزی باعث کسب این امتیاز بسیار ضعیف شده؟ گلکسی S21 اولترا در بخش عکاسی امتیاز 128 را کسب کرد. در بخش زوم 76 و در بخش فیلم برداری هم پیروز شد 98 امتیاز کسب کند. این طور که به نظر می رسد، زوم و فیلم برداری بخش هایی هستند که S21 نتوانست در آن ها خوب ظاهر شود چرا که گوشی سال گذشته سامسونگ در این دو بخش به ترتیب امتیاز 88 و 106 را کسب نموده بود. (در بخش عکاسی امتیازات مشابه بود).

حال سؤال اینجاست که چرا گلکسی S21 اولترا که در تمام آنالیز های مختلف کاملا امیدوارکننده و قدرتمند ظاهر شده بود، نتوانست توجه متخصصین DxOMark را جلب کند؟ این طور که به نظر می رسد، دوربین فوق عریض در بخش عظیم نمایی امتیاز قابل قبولی را کسب کرد، اما مشکل اصلی به دو دوربینی برمی شود که مخصوص عظیم نمایی طراحی شدند؛ یعنی همان دو سنسور 10 مگاپیکسلی که نتوانستند مطابق انتظار ظاهر شوند. در نتیجه، عملکرد S21 اولترا در این بخش تنها کمی بالاتر از مدل استاندارد گلکسی نوت 20 بود.

DxOMark معتقد است عملکرد دوربین های تله فوتو در این گوشی که یکی برای عظیم نمایی 3 و دیگری برای عظیم نمایی 10 برابری طراحی شدند، عملکرد خیلی بهتری به نسبت سیستم زوم اصلی S21 اولترا ندارند. درست مانند گلکسی نوت 20 که به دوربین 64 مگاپیکسلی برای عظیم نمایی 3 برابری دیجیتال مجهز شده بود که عملا وجود آن فایده خاصی هم نداشت.

در بخش ویدیو که نقطه ضعف دیگر نماینده سامسونگ به حساب می آید، عملکرد آن تقریبا با پیکسل 4a برابر بود. این خبر بسیار خوبی برای علاقه مندان به نماینده گوگل است اما برای کسی که قصد خرید S21 اولترا را دارد شاید بدترین خبر ممکن باشد. حال جالب اینجاست که وب سایت یاد شده این گوشی را در وضوح 8K و با سرعت 30 فریم بر ثانیه تست نکرد و این آنالیز فقط بعد از فیلم برداری در وضوح 4K و با سرعت 60 فریم بر ثانیه به اتمام رسید. هرچند آنچه DxOMark در این بخش ناامیدکننده می داند، عملکرد ضعیف لرزشگیر اپتیکال در خنثی سازی لرزش های ناخواسته است.

انتظار می رود سامسونگ با ارائه به روزرسانی های نرم افزاری، بتواند عملکرد گلکسی S21 اولترا را تا حد زیادی در بخش فیلم برداری و عظیم نمایی بهبود ببخشد. هرچند آنچه که تا به امروز در آنالیز ها از دوربین گلکسی S21 اولترا می دیدیم با نتیجه ای که DxOMark ثبت نموده کاملا متفاوت است و معین هم نیست چرا چنین اتفاقی رقم خورده. با این حال باید منتظر ماند و دید در آنالیز های بعدی DxOMark، کهکشانی جدید سامسونگ چه عملکردی از خود به نمایش خواهد گذاشت.

نظر شما در رابطه با عملکرد ضعیف گلکسی S21 اولترا در تست های DxOMark چیست؟

  • بهترین گوشی های 2021 از نظر کیفیت صفحه نمایش

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "گلکسی S21 اولترا در DxOMark امتیاز کمتری از گلکسی S20 اولترا گرفت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلکسی S21 اولترا در DxOMark امتیاز کمتری از گلکسی S20 اولترا گرفت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید