پنجه انسانیتِ شیخ بر قلبِ بداخلاق فوتبال ایران

به گزارش نقطه سر خط، خبرنگاران - گروه ورزش: ادبیات شیخ دبایاته مهاجم تیم فوتبال استقلال در تازه ترین مصاحبه خود با ادبیات حاکم بر فوتبال ایران چقدر شباهت دارد؟ دیاباته که خیلی زود با گلزنی هایش جای خود را در دل طرفداران استقلال باز کرد، شب گذشته میهمان یک برنامه تلویزیونی بود و اغراق نیست اگر بگوییم با اظهاراتش که سراسر احترام و انسانیت بود، قلب تمام فوتبال دوستان را تسخیر کرد.

پنجه انسانیتِ شیخ بر قلبِ بداخلاق فوتبال ایران

فوتبال ایران بخصوص در سال های اخیر بیشتر و بیشتر در مرداب حاشیه ها و بی احترامی ها فرو رفته است. اتفاقاتی که در فوتبال ایران اتفاق افتاده، تقریباً باعث شده است تا همه ما اصل داستان را فراموش کنیم و برای یک گل، یک آفساید، یک پنالتی و یک قهرمانی کیلومترها مرز ادب و انسانیت را جابجا کنیم.

اما آیا این جریان حاکم بر فوتبال ایران، این میزان از فرورفتگی در حاشیه ها و بی احترامی ها با اظهارات شیخ دیاباته و دیدگاه او قابل مقایسه است؟ دیاباته هرچه گفت از انسانیت، احترام، خانواده و دوستی گفت.

او خیلی زود و در ابتدای صحبت هایش، پرده از دیدگاه خاص خود برداشت و تکلیفش را با فوتبال و طرفداران معین کرد: چیزی که میل دارم به ایرانیان بگویم و برای من در اولویت قرار گرفته است، شان انسانیت است. انسان ها برای من اهمیت بیشتری از فوتبال دارند؛ پس از صحبت کردن راجع به انسانیت، می توانیم درباره فوتبال صحبت کنیم. دوست دارم همه بدانند که مهم ترین مسئله برای من انسانیت است؛ من یک انسان هستم، سایر انسان ها جزو اعضای خانواده ام به حساب می آیند و تمام آنها برای من مهم هستند.

تعصب دیاباته هم رنگ و بوی متفاوتی از تعصب بازیکنان ایرانی دارد. بازیکنان ایرانی گاهی در مقام قضاوت، تحقیر و توهین در داخل و خارج از زمین قصد دارند خود را متعصب جلوه بدهند ولی وقتی پای پول و منافع شخصی در میان باشد، همه چیز را فراموش می نمایند. دیاباته که بعد از جدایی آندره استراماچونی سرمربی سابق استقلال می توانست از این تیم جدا گردد اما به قراردادش متعهد ماند و دلیلش را همان انسانیت بیان نمود: من فراموش نکردم که اول از همه یک انسان هستم؛ من قراردادی برای بازی امضا کردم و هر اتفاقی بیفتد، هر کاری خواهم کرد تا در زمین فوتبال بهترین کارایی را داشته باشم و خواهم جنگید.

خانواده یکی دیگر از کلید واژه های پرتکرار دیاباته در مصاحبه اش بود. او ابتدا تمام بچه های بستگانش را فرزندان خود خطاب کرد و سپس با توضیحات جالبی که درباره مهدی قائدی هم تیمی خود داد، اعضای استقلال را یک خانواده بسیار عظیم دانست. دیاباته حتی پا را از این هم فراتر گذاشت و تمام انسان ها را جزوی از خانواده اش بیان نمود.

شاید غریب ترین جملات مهاجم خارجی استقلال به گوش طرفداران فوتبال ایران زمانی بر زبانش جاری شد که از پرسپولیس، قهرمان لیگ برتر تمجید کرد و به عنوان مهاجم رقیب دیرینه سرخپوشان گفت: فکر می کنم و معتقد هستم پرسپولیس بسیار بسیار در این فصل خوب بازی کرد و لیاقت جایگاهش را دارد.

او به این مقدار بسنده نکرد و در واکنش به شادی گل علی علیپور مهاجم پرسپولیس در دربی برگشت که شبیه به شادی گل خودش بود (پنجه کشیدن) چیزی گفت که تا به امروز نظیرش گفته نشده بود: علیپور بازیکن بسیار خوبی است و اتفاقاً از کار او (تقلید خوشحالی گلم) خوشم آمد. علیپور هم فصل خوبی را پشت سر گذاشته و برادر من است. حرکت او در خانواده اجرا شده و هیچ مسئله ای وجود ندارد. جام یا کفش طلایی که شاید به ما دو نفر می دهند را به کل ایرانیان هدیه می دهیم و می گوییم این برای شماست.

دیاباته با اظهارات پرطمانینه خود نشان داد پشت آن پنجه های تیزی که بعد از گلزنی به سمت دوربین ها و سکوها می کشد، قلبی دارد به وسعت یک دریا؛ سرشار از احترام، انسانیت و گذشت. آنجا که او خطاب به منتشر نمایندگان قراردادش گفت: ای شخصی که قراردادم را منتشر کردی، من تو را نمی شناسم ولی اگر الان من را می بینی، تو را بخشیدم! از همه هم درخواست می کنم فردی که قراردادم را روی اینستاگرام گذاشت، ببخشند. من آن شخص را بخشیدم و شما هم او را ببخشید چون مسائل خیلی مهم تر از این قضیه وجود دارد.

عملکرد فنی شیخ آنقدر در این فصل خوب بوده که در اولین سال حضورش در استقلال مدعی کسب عنوان آقای گلی است اما او - که حتی یک لحظه هم نقش لبخند از صورتش پاک نشد - قطعاً قبل از آقای گلی، مدعی کسب عنوان بازیکن اخلاق است. او بدون شک یکی از خاصترین بازیکنانی است که پای به ایران گذاشته است و باید اظهاراتش را ارج نهاد.

کاش بازیکنان و طرفداران فوتبال ایران بارها صحبت های این مهاجم خارجی را با خود مرور و آن را ملکه ذهن خود نمایند. کاش فیلم این صحبت ها را هر روز در آموزشگاه های فوتبال برای بچه ها و نوجوانان، این نهال های فوتبال، به نمایش بگذارند تا آنها هم متوجه شوند، مسیری که فوتبالِ بی اخلاق کشورمان طی می نماید پایان خوشی نخواهد داشت.

حالا که شیخ، پنجه انسانیتِ خود را در قلبِ بد اخلاق فوتبال ایران فرو برده است باید که این پنجه را طلا گرفت و گفت: انسانیت از فوتبال هم مهمتر است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "پنجه انسانیتِ شیخ بر قلبِ بداخلاق فوتبال ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنجه انسانیتِ شیخ بر قلبِ بداخلاق فوتبال ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید