لزوم تغذیه علمی مدیریت سیستم سیاست گذاری آموزش های فنی و حرفه ای

به گزارش نقطه سر خط، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: استادان دانشگاه شهید رجایی از زمره اساتید برجسته، کارآمد و تاثیرگذار کشور هستند.

لزوم تغذیه علمی مدیریت سیستم سیاست گذاری آموزش های فنی و حرفه ای

محمود امانی طهرانی گفت: دانشگاه شهید رجایی یکی از دانشگاه های آبرومند، پرافتخار و نقطه امید آموزش و پرورش است که در هر عرصه ای که وارد شده، گوی سبقت را از دیگران ربوده و خوش درخشیده است. استادان این دانشگاه هم از زمره اساتید برجسته، کارآمد و تاثیرگذار رشته خود و فارغ التحصیلان آن، ارزشمند و از سرمایه های کشور هستند.

وی اضافه نمود: دانشگاه پرافتخار یعنی اینکه سرچشمه حل بسیاری از سؤالات و مسائل را می توان در چنین جا هایی جست و جو کرد. این کوشش علمی بوده و باعث این افتخارآفرینی شده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: این یک دانشگاه فرق دارد که ماموریت ویژه ای دارد و آن تربیت دبیر فنی و حرفه ای است. یک نگاه سیستمی احتیاج داریم که شرایط این دانشگاه را در کشور آنالیز کنیم. عرصه آموزش های فنی و حرفه ای کشور عرصه فوق العاده مهمی است.

امانی طهرانی با اشاره به کنشگران عرصه آموزش های فنی و حرفه ای کشور گفت: یکی از بازیگران مهم این عرصه، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است. بخش برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای تا قبل از سال 1380 مستقل و بخشی از آموزش متوسطه بود. زمان مرحوم مهندس علاقمندان این بخش را به سازمان پژوهش منتقل کرد.

وی در ادامه گفت: وظیفه این کنشگر این است که کار طراحی محتوای آموزشی رشته های فنی و حرفه ای و برنامه های درسی را از احتیاج سنجی تا فراوری محتوای آموزشی به سامان برساند.

امانی طهرانی گفت: کنشگر دوم معاونت آموزش متوسطه و به طور خاص دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش است. این معاونت سازماندهی کل هنرستان های کشور را برعهده دارد و این سازماندهی به معنای مدیریت، شناخت، برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی که همه این ها را دربر می گیرد.

وی اضافه نمود: کنشگر سوم دانشگاه شهید رجایی است این دانشگاه در ماموریت خود تامین منابع انسانی مورد احتیاج برای نظام آموزش های فنی و حرفه ای کشور را بر عهده دارد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ابراز داشت: نظام آموزش های فنی و حرفه ای طبیعتاً احتیاج به هنرآموز و استادکار دارد و تنها جایی که این مسئولیت را راهبری و ساماندهی می نماید دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی است. از این جهت است که این دانشگاه، یک دانشگاه ویژه و منحصربه فرد است و دانشگاه دیگری با این معینات در عرصه فنی و حرفه ای نداریم.

وی ادامه داد: کنشگر چهارم سازمان آموزش های فنی و حرفه ای کشور است، این سازمان مهمی است که در تقسیم کار ملی قرار است این عرصه را توسعه دهد و احتیاج بازارکار کشور را با الگوی روشن و شفاف برآورده سازد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: کنشگران فوق سال های طولانی است که در عرصه آموزش و پرورش کشور حضور فعال دارند، اما اخیراً هم یک کنشگر تازه دیگر وارد این عرصه شده و آن شورای عالی فنی و حرفه ای کشور است این شورا به نوعی یک فضایی برای هم افزایی و هماهنگی بیشتر است؛ یعنی می تواند نقش های متعددی را در این عرصه بپذیرد.

امانی طهرانی اضافه نمود: در کنار این پنج عضو اصلی، کنشگران کناری و حمایتی وجود دارند که می توان در این نظام سیستمی به آن ها توجه کرد. یکی از این کنشگران شورای عالی آموزش و پرورش است، چون هر تحصیلی در دوره آموزش عمومی تا سرانجام دوره آموزش متوسطه در کشور انجام می گردد، طبق قانون؛ قوانین، مقررات، مصوبات، سیاستگذاری و نظارت بر آنها، بر عهده شورای عالی آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به اینکه شورای عالی آموزش و پرورش هم در این عرصه حضور فعال دارد اضافه نمود: کمیته کاردانش در شورای عالی آموزش و پرورش، کار آنالیز، تدوین و تصویب برنامه های درسی رشته کاردانش و فنی و حرفه ای را بر عهده دارد.

امانی طهرانی بیان نمود: اینجا یک سئوال اساسی مطرح می گردد و آن این است که مقصود اصلی آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش چیست؟ پاسخ آن طبیعتاً این است که برآوردن احتیاج های جامعه. خیلی ها این احتیاج ها را با اشتغال اشتباه می گیرند، مسئله اصلی ما احتیاج های جامعه می باشد و اشتغال در پی آن است، برآورده کردن احتیاج های جامعه نقطه عزیمت و حرکت ماست، معینه این احتیاج ها این است که خیلی گوناگون و دگرگون شونده هستند لذا برای این مقصود احتیاجمند یک سیستم چابک و جوابگو هستیم، یعنی وقتی احتیاج ها خیلی آسان تغییر شکل می دهند. یک مشکل بوجود می آید و آن این است که برنامه ها خیلی زود تاریخ مصرفشان سپری می گردد، اما نظام رسمی می خواهد همچنان آن ها را نگه دارد. به نوعی برنامه ها در مقابل احتیاج ها مقاومت می نمایند.

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان امروزه بیشتر به کدام رشته های فنی و حرفه ای می روند؟ توضیح داد: طبیعتاً کامپیوتر و حسابداری. در صورتی که رشته حسابداری در آینده حذف خواهد شد. اینجاست که نظام راهنمایی و مشاوره باید بتواند دانش آموزان را به رشته های پرکاربرد و مورد احتیاج جامعه راهنمایی کند.دانشگاه شهید رجایی باید تغذیه علمی هسته راهبردی مدیریت این سیستم را در دست بگیرد تا بتواند ماموریت خود را انجام دهد.

وی با طرح این پرسش چه چیزی باعث بهبود روند آموزش های فنی و حرفه ای کشور می گردد؟ ادامه داد: باید مسئله های کنونی این رشته را معین کنیم. مثلا یکی از مسائل ورودی های دانشگاه شهید رجایی این است که بیشتر از رشته های نظری جذب می شوند. هنرآموز های آینده تجربه زیسته فنی و حرفه ای ندارند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اعلام کرد: در مسائل و کامیابی های ما دو عامل تاثیر دارد. یکی طراحی و دیگری مدیریت؛ مثلا خانه های بهداشت ایران هم طراحی و هم مدیریتشان درست است. یعنی در این سیستم هم کار طراحی و هم کار مدیریت خوب اجرا شده و در نتیجه نصیب برابر واکسیناسیون اطفال و پایش قد و وزن در دوران کودکی در کشور ما محقق شده است.

نقطه سر خط علمی پزشکی آموزش و پرورش

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "لزوم تغذیه علمی مدیریت سیستم سیاست گذاری آموزش های فنی و حرفه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم تغذیه علمی مدیریت سیستم سیاست گذاری آموزش های فنی و حرفه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید