فشار افزایش قیمت مواد غذایی در سال های آینده کمتر می گردد

به گزارش نقطه سر خط، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و سازمان توسعه و همکاری مالی (OECD) اعلام کردند کالاهای غذایی احتمالا در دهه آینده با رشد بهره وری ارزانتر می شوند اما اهداف جهانی برای کاهش گرسنگی و آلایندگی بعید است محقق گردد.

فشار افزایش قیمت مواد غذایی در سال های آینده کمتر می گردد

به گزارش نقطه سر خط، قیمت کالاهای کشاورزی از سال گذشته به علت افزایش واردات چین و محدود شدن ذخایر افزایش پیدا نموده است و در نتیجه فائو ماه گذشته افزایش چشمگیر هزینه واردکنندگان مواد غذایی در سال 2021 را پیش بینی کرد.

فائو و سازمان توسعه و همکاری مالی در گزارش مشترک خود اعلام کردند در یک دهه آینده با کندی رشد تقاضا برای غلات و شیلات و افزایش فراوری کشاورزی، قیمت بیشتر کالاهای کشاورزی در دهه پیش رو کاهش پیدا خواهد نمود و تا حدود زیادی ثابت می ماند.

ماکسیمو تورِرو، اقتصاددان ارشد فائو در طول ارائه گزارش دورنمای کشاورزی فائو و سازمان توسعه و همکاری مالی از سال 2021 تا 2030 گفت: عوامل بنیادین نشان نمی دهند که به سمت یک ابرسیکل قیمت کالاها می رویم.

تقاضای چین عامل اصلی تاثیرگذار بر بازارهای کشاورزی جهانی به خصوص برای گوشت، ماهی و غلات خواهد بود اما با فرایند آهسته تری نسبت به یک دهه گذشته رشد می نماید زیرا جمعیت چین رشد آهسته تری پیدا نموده و مصرف برخی مواد غذایی از سطح بالایی که دیده می شد، کمتر خواهد شد.

پیش بینی می گردد مقدار انتشار گازهای گلخانه ای از بخش کشاورزی به مقدار چهار درصد در 10 سال آینده افزایش پیدا کند و دامها عامل 80 درصد از این افزایش خواهند بود و هدف صفر کردن گرسنگی سازمان ملل تا سال 2030 دور از دسترس می ماند.

ماتیاس کورمان، دبیرکل سازمان توسعه و همکاری مالی با بیان این که مشکل، توزیع و دسترسی به غذا در برخی منطقه ها است، درخواست سازمانش برای متمرکز شدن یارانه های کشاورزی به زیرساخت و نوآوری را تکرار کرد.

در دورنمای 10 ساله این گزارش مشترک، احیای مالی پس از همه گیری ویروس کرونا در بازارهای غذایی انعطاف پذیر فرض شده است.

بر اساس گزارش رویترز، صادرات خالص کشاورزی از اروپا و آسیای مرکزی در یک دهه آینده تحت تاثیر صادرات غلات روسیه و اوکراین دو برابر خواهد شد. در مقابل واردات خالص به منطقه جنوب صحرای آفریقا به مقدار 75 درصد تا سال 2030 رشد می نماید که ناشی از واردات بالاتر گندم، برنج، ذرت و سویاست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "فشار افزایش قیمت مواد غذایی در سال های آینده کمتر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فشار افزایش قیمت مواد غذایی در سال های آینده کمتر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید