غبار محرومیت بر چهره مرکز انرژی کشور

به گزارش نقطه سر خط، استان بوشهر به عنوان مرکز انرژی کشور شناخته می گردد، ولی شکل و شمایل این استان پرظرفیت با یک مرکز فاصله بسیاری دارد.

غبار محرومیت بر چهره مرکز انرژی کشور

به گزارش گروه استان های نقطه سر خط از بوشهر، استان بوشهر علی رغم ظرفیت های زیادی که دارد هنوز با محرومیت های فراوان نظیر بیکاری دو رقمی، مشکل آب، ضعف زیرساخت ها و ... روبه رو است.

استان بوشهر به عنوان مرکز مالی و انرژی کشور شناخته می گردد، ولی شکل و شمایل این استان پرظرفیت با یک مرکز فاصله بسیاری دارد و محرومیت از سر و روی آن می بارد.

استان بوشهر قطب فراوری گاز کشور است و بیش از 70 درصد گاز مصرفی کشور در پارس جنوبی فراوری می گردد که نقش مهمی را در تأمین سبد انرژی کشور بر عهده دارد.

در حوزه صادرات نفت نیز سهم استان بیش از 90 درصد است و بخش عمده پتروشیمی های کشور هم در این استان فعال هستند و سهم بالایی در فراوری محصولات پتروشیمی دارد.

پارس جنوبی به تنهایی بیش از نیمی از عایدی های کشور را به خود اختصاص داده است و این تنها یکی از بخش های عایدیی استان بوشهر برای کشور است.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی اعتقاد دارد که اگر هر فاز پارس جنوبی درست کار کند یک درصد بر رشد ناخالص ملی تأثیرگذار است.

به گفته هادی هاشم زاده فرهنگ، بودجه عمومی کشور در سال گذشته، 640 هزار میلیارد تومان بوده و ارزش محصولات پارس جنوبی در این سال 384 هزار میلیارد تومان محاسبه شده که به این معناست 54 درصد عایدی های دولت از محصولات پارس جنوبی است.

صنایع نفت و گاز و پتروشیمی تنها بخشی از ظرفیت های استان بوشهر است و این استان دارای ظرفیت های بسیار خوبی در زمینه های کشاورزی و شیلات است که در بعضی از بخش ها به عنوان یک قطب در کشور شناخته می گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در استان بوشهر سالانه بیش از یک میلیون و 500 هزار تن محصول کشاورزی در بخش های زراعی، باغی، صیفی جات، خارج از فصل و محصولات شیلاتی فراوری می گردد.

محمد تقی منوچهری افزود: استان بوشهر قطب فراوری محصولات خارج از فصل است و سالانه بیش از 600 هزار تن گوجه فرنگی خارج از فصل در این استان فراوری می گردد که در تنظیم بازار کشور نقش مهمی دارد.

وی از فراوری سالانه 165 هزار تن خرما در استان اطلاع داد و بیان نمود: بخش عمده میگوی پرورشی کشور نیز در استان بوشهر فراوری می گردد که سال گذشته 23 هزار تن میگو فراوری شد و سال جاری پیش بینی می گردد به 30 هزار تن برسد.

علی رغم ظرفیت های بسیار خوب استان بوشهر در زمینه های مختلف، محرومیت های فراوانی در استان وجود دارد؛ کم آبی های همیشگی، ضعف زیرساخت در روستا ها و شهر های مختلف، بیکاری دو رقمی، فقر مردم و جمعیت بالای تحت پوشش نهاد های حمایتی حکایت از محرومیت استان برخوردار بوشهر دارد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: محرومیت استان بوشهر در کنار این همه ظرفیت مالی به هیچ وجه قابل توجیه نیست و این مسائل را نمی پذیریم.

ابراهیم رضایی با اشاره به محرومیت های موجود در شهرستان دشتستان گفت: در شأن این شهرستان نیست که روستا هایی داشته باشد که آب، برق و راه ندارند که البته طی یک سال پیگیری های گسترده ای برای برطرف این معضلات انجام داده ایم که با همکاری دستگاه های ذی ربط همراه نبوده است.

نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: بوشهر با همه ذخایر و منابع مورد توجه قرار نمی گیرد و محروم است و با به فعلیت در آمدن استعداد های بیشمار و بالقوه ای که در این استان وجود دارد هم مردم استان بوشهر و هم مردم کشور از این شکوفایی بوشهر بهره می برند.

عبدالکریم جمیری در نشست با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در بوشهر گفت: در حوزه شیلات و آبزی پروری ظرفیت بسیار فوق العاده ای وجود دارد و شاید تا به امروز استفاده از این صنعت خدادادی هنوز به 40 درصد ظرفیت نرسیده باشد که احتیاج است زیرساخت های مناسب برای آن در استان بوشهر فراهم گردد.

وی اعلام کرد: منابعی که در استان ما در اختیار بانک ها است حتی گاهی به استان های دیگر قرض داده می گردد، اما در عرصه فراوری در استان ما به جریان نمی افتد. این منابع بانکی اگر در عرصه فراوری این استان به کارگیری شوند قطعاً می تواند باعث ارزآوری فوق العاده و رونق مالی در سطح استان و سطح ملی باشیم.

جمیری بیان نمود: اگر با همه ظرفیت ها می خواهیم در عرصه تجارت کار اساسی انجام گردد باید زمینه حضور کشتی های بالای 30 هزار تن را در بوشهر فراهم کرد که این ظرفیت 30 هزار تن هم در بهمن ماه سال گذشته محقق شده است با این وجود ما چه انتظاری داریم که این بندر با این زیرساخت ضعیف رونق داشته باشد و برای منطقه و اقتصاد ملی تأمین منافع کنیم.

وی افزود: در حوزه صنایع پایین دستی نفت و گاز و پتروشیمی با این همه ذخایر موجود، زمینی برای شهرک صنعتی در شمال استان مشخص شده که باید زیر ساخت های آن فراهم گردد و مشوقی باشد برای سرمایه گذارانی که می خواهند در آنجا سرمایه گذاری نمایند، ولی با این اعتبارات ناچیزی که برای آنجا در نظر گرفته می گردد نمی توان این امر را محقق کرد.

جمیری گفت: نگاه ما به پیشرفت و توسعه استان بوشهر یک نگاه ملی است، باید نگرش ها به این استان تغییر کند و زیرساخت لازم برای شکوفا شدن استعداد های بالقوه آن فراهم گردد تا همه مردم ایران از مواهب آن بهره مند شوند بوشهر به عنوان یک استان پیشرفته در سطح کشور بدرخشد.

وی توضیح داد: با یک نگاه عدالت محورانه مردم این استان می توانند در کنار این همه توانمندی ها و سرمایه گذاری ها آرامش و آسایش خود را بیابند.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در سفر به استان بوشهر گفت: علی رغم اینکه استان بوشهر بخش عمده ای از عایدی های کشور را تأمین می نماید، ولی مجموعه نفت نتوانسته توقعات مردم استان بوشهر را برآورده کند.

حمید رضا حاج بابایی در خصوص اینکه با توجه به سهم 50 درصدی استان بوشهر در عایدی های بودجه ای کشور، ولی یکی از محروم ترین استان ها به شمار می گردد گفت: استان بوشهر نقش مهم و مشخص نماینده ای در زمینه انرژی و کشاورزی دارد و به خوبی ایفای نقش نموده است.

وی ادامه داد: احتیاج است به استان بوشهر یاری ویژه ای صورت بگیرد تا اندازه رضایت مندی مردم افزایش یابد.

انتظار می رود با توجه به محرومیت های به جای مانده در استان بوشهر، ضمن کشیدن ترمز محرومیت های نو، برای برطرف محرومیت و توسعه استان بوشهر اقدامات اساسی صورت گیرد.

منبع: مهر

ک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "غبار محرومیت بر چهره مرکز انرژی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غبار محرومیت بر چهره مرکز انرژی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید