سفر از 12 کشور به ایران ممنوع شد، درخواست فعالان گردشگری از وزاتخانه ها

به گزارش نقطه سر خط، با توجه به اعمال محدودیت و ممنوعیت های سفر از هشت کشور آفریقایی و چهار کشور اروپایی که به مدت 15 روز اعلام شد، جامعه گردشگری از وزارتخانه های کشور، گردشگری و خارجه، رسیدگی و چاره اندیشی را برای ورود مسافرانی که قصد سفر به ایران را دارند و ویزای توریستی دریافت نموده اند، تقاضا کرد.

سفر از 12 کشور به ایران ممنوع شد، درخواست فعالان گردشگری از وزاتخانه ها

به گزارش مجله گردشگری نقطه سر خط و به نقل از خبرگزاری ایسنا، با توجه به شیوع سویه نو کرونا، اُمیکرون، وزارت کشور برای کنترل مسافران در مرزها، دستورالعملی را ابلاغ کرد. این دستورالعمل در جلسه فوق العاده ستاد ملی مدیریت کرونا در تاریخ 28 آذرماه 1400 به تصویب رسید و طی آن، ورود مستقیم و غیرمستقیم مسافر از هشت کشور آفریقایی از جمله بوتسوانا، نامیبیا، اسواتینی، لسوتو، زیمبابوه، مالاوی و آفریقای جنوبی به مدت 15 روز ممنوع اعلام شد.

علاوه براین، مسافران غیرایرانی که قصد ورود به کشور از کشورهای انگلیس، فرانسه، نروژ و دانمارک را چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم داشته باشند، به مدت 15 روز ممنوع است. البته این ممنوعیت شامل دیپلمات های خارجی نخواهد شد.

بعلاوه از تاریخ چهارم دی ماه 1400، اتباع خارجی که از کشورهای پرخطر نباشند و پروانه اقامت معتبر جمهوری اسلامی، ویزای تحصیلی، ویزای ورود مخصوص بازرگانان و تجار، ویزای حق کار، ویزای درمانی (گردشگری سلامت)، ویزای سرمایه گذاری و افرادی که مُهر خروج و مراجعت از پلیس مهاجرت و گذرنامه را داشته باشند، مجاز است. این افراد می توانند به وسیله مرزهای زمینی، هوایی و دریایی به ایران وارد شوند.

به علاوه، مسافران و اتباع خارجی که مجاز به ورود هستند، باید کارت واکسن دو دُز واکسن کووید و نتیجه منفی تست PCR را که 48 تا 72 ساعت قبل از ورود صورت گرفته است، ارائه دهند.

اتباع ایرانی که در کشورهای همسایه زندگی می نمایند، با ارائه کارت واکس دو دوز، تست منفی PCR و انجام مجدد تست در مرزهای ایران، می توانند از مرزهای زمینی وارد کشور شوند. بعلاوه خروج آنها از مرزهای زمینی بلامانع است.

علاوه بر این، اعلام شده که برای کنترل هرچه بیشتر، از مسافران در مبادی ورودی مرزهای هوایی، با هزینه خودشان تست PCR گرفته خواهد شد. اگر نتیجه تست فردی مثبت باشد، باید قرنطینه خانگی گردد. شبکه های بهداشت شهری مسؤولیت نظارت بر مقررات قرنطینه را بر عهده دارند.

در پی این تصمیمات، از استانداران درخواست شده تا برای هماهنگی با قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، هیأت نظارت تشکیل دهند. بعلاوه ارزیابی میدانی کنترل فرایند مراقبت بهداشتی مرزی و اعمال مقررات قرنطینه در مرزهای پرتردد که ستاد ملی کرونا تصویب نموده، به آنها محول شده است.

وزارت بهداشت هم موظف شده تا برای شناسایی و رهگیری مبتلایان به سویه اُمیکرون، تجهیزات تشخیصی لازم را به تعداد کافی در اختیار استان ها قرار دهند.

بعلاوه برای جلوگیری از بروز مشکل در مرزها، از وزارت خارجه و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست شد تا مقررات تصویب شده را اطلاع رسانی نمایند.

فعالان گردشگری به علت اجرای این محدودیت ها در آستانه سفر گردشگران خارجی به ایران، با احتمال بلاتکلیفی و سرگردانی گردشگران در مبادی ورودی کشور، ابراز نگرانی کردند و وزارت کشور، خارجه و گردشگری خواستند تا برای حل این مشکل تدبیری بیاندیشند.

این محدودیت و ممنوعیت های سفر به ایران، در شرایطی اجرا می گردد که دو ماه پیش، صدور ویزای توریستی و سفر گردشگران خارجی به کشور، از سر گرفته شد. این ویزا حدود 20 ماه با دستور ستاد ملی کرونا صادر نمی شد. عدم صدور ویزا به اعتقاد تورگردان ها باعث می گردد بخشی از بازار گردشگری ایران از دست برود.

به دستور رئیس جمهور صدور دوباره ویزای گردشگری ایران از پنجم آبان ماه 1400 آزاد شد، اما در حال حاضر، به مدت 15 روز و با تصمیم ستاد ملی کرونا، متوقف شده است.

صنعت گردشگری ایران از سال 1398 به علت مسائل و بحران های سیاسی و بعلاوه همه گیری و شیوع کرونا، دچار رکود و خسارات بسیاری شد. پیش بینی می گردد که با صدور مجدد ویزا و از سرگیری سفرهای گردشگران خارجی به ایران تا بهار و پاییز سال 2022 ، شاهد جان گرفتن دوباره این صنعت باشیم.

منبع: علی بابا

به "سفر از 12 کشور به ایران ممنوع شد، درخواست فعالان گردشگری از وزاتخانه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر از 12 کشور به ایران ممنوع شد، درخواست فعالان گردشگری از وزاتخانه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید