عمر از دست رفته تهرانی ها به خاطر آلودگی هوا؛ رتبه ششم از آن ایران شد

به گزارش نقطه سر خط، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ایران در رتبه ششم آلودگی هوای غرب آسیا است، گفت: بعلاوه ایران در بین 106 کشور دنیا رتبه 23 شاخص کیفیت هوا را داشته و تهران در میان سایر مرکز های دنیا رتبه نوزدهم غلظت ذرات معلق PM 2.5 را به خود اختصاص داده است.

عمر از دست رفته تهرانی ها به خاطر آلودگی هوا؛ رتبه ششم از آن ایران شد

به گزارش ایسنا، دکتر عباس شاهسونی درباره مقایسه شرایط کیفیت هوای ایران با سایر کشور ها با اشاره به اینکه ایران در منطقه غرب آسیا رتبه ششم آلودگی هوا را دارد، گفت: بعلاوه با توجه به میانگین ذرات معلق در منطقه غرب آسیا، هیچکدام از کشور ها نمی توانند به رهنمود های سازمان دنیای برسند.

وی با اشاره به اینکه در سال 99 مجموع تعداد سال های عمر از دست رفته در شهر تهران، 45 هزار سال بوده است، اضافه نمود: از این میان 28 هزار و 900 سال تعداد سال های عمر مولد های از دست رفته بر اساس آلودگی هوا بوده است. در مجموع، تعداد کل مرگ های منتسب به ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در سال های 95 تا 98 فرایند کاهشی و در سال 99 فرایند افزایشی داشته است. بعلاوه 10 درصد مرگ نوزادان زیر یک سال هم منتسب به آلودگی هوا است.

وی تاکید نمود: مطالعات نشان داده است که در بین همه عوامل خطر، ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون، در دنیا رتبه ششم و در ایران رتبه پنجم عوامل خطرِ بیشترین درصد موارد مرگ و میر را به خود اختصاص داده است. از طرفی مقایسه درصد شاخص کیفیت هوا طی سال های 1395 تا 1398 در کشور نشان می دهد تعداد روز هایی که شاخص کیفیت هوا در محدوده قابل قبول قرار داشته است، افزایش و تعداد روز هایی که شاخص کیفیت هوا در محدوده ناسالم برای گروه های حساس بود، کاهش یافته است.

او در ادامه اظهار کرد:، اما این فرایند در سال 1399 برعکس شده است؛ به طوری که روز هایی که شاخص کیفیت هوا در محدوده ناسالم برای گروه های حساس و ناسالم برای همه گروه ها بود، افزایش یافته است.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، گفت: در شهر های مورد مطالعه کشور ایران طی سال های 1395 الی 1399 تقریبا در 16.14 درصد از روز های سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای خوب پاک (رنگ سبز)، 63.25 درصد از روز های سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای قابل قبول (رنگ زرد)، 15.87 درصد از روز های سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای ناسالم برای گروه های حساس (رنگ نارنجی)، 4.04 درصد از روز های سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای ناسالم (رنگ قرمز)، 0.32درصد از روز های سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای خیلی ناسالم (رنگ بنفش)، 0.27 درصد از روز های سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای خطرناک (رنگ قهوه ای) بوده است.

او با اشاره به اینکه ایران در بین 106 کشور دنیا رتبه بیست و سوم شاخص کیفیت هوا را دارد، توضیح داد: بعلاوه تهران در میان سایر مرکز های دنیا رتبه نوزدهم غلظت ذرات معلق PM 2.5 را به خود اختصاص داده است و در تهران به طور میانگین در سال 1399 تعداد 3751 مرگ منتسب به مواجهه با ذرات معلق اتفاق افتاده است و همه اهالی شهر تهران هم تحت تاثیر آلودگی هوا بوده اند.

وی با بیان اینکه غلظت سالیانه ذرات معلق PM 2.5 در کشور به طور میانگین 6 برابر رهنمود سازمان بهداشت دنیای است، گفت: یعنی میانگین غلظت ذرات معلق PM 2.5 در شهر های کشور در سال قبل 29 میکروگرم بر متر مکعب بوده است. در سال 1399 شهر های زابل، تهران، اهواز، اصفهان و مشهد بالاترین غلظت ذرات معلق را داشتند.

شاهسونی تاکید نمود: در شرایط آلودگی هوا، افزایش قابل توجه بیماری های قلبی و ریوی در جامعه دور از انتظار نیست و بعلاوه افزایش مرگ زودرس این بیماران و سالمندان و افزایش قابل توجه علائم بیماری های تنفسی در کل جمعیت را خواهیم داشت.

وی گفت: در این شرایط افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی، سالمندان و بچه ها باید از هرگونه فعالیت فیزیکی خودداری نموده و سایرین هم باید فعالیت فیزیکی خود را در بیرون از منزل کاهش دهند و تا حد امکان کار های غیرضروری را به زمان های دیگر موکول نمایند.

منبع: فرارو

به "عمر از دست رفته تهرانی ها به خاطر آلودگی هوا؛ رتبه ششم از آن ایران شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمر از دست رفته تهرانی ها به خاطر آلودگی هوا؛ رتبه ششم از آن ایران شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید