عدم معین حریم معین برای بناهای تاریخی استان گلستان

به گزارش نقطه سر خط، استان گلستان دارای 825 اثر تاریخی است، که تنها 15 عدد از آن ها دارای حریم هستند.

عدم معین حریم معین برای بناهای تاریخی استان گلستان

طبق قانون، معین حریم بناها، مجموعه ها، محوطه ها و تپه های تاریخی ثبت شده بر عهده سازمان میراث فرهنگی بوده، اما اکنون در شهر گرگان، بر اثر ساخت و ساز ناهمگون، خدشه به حریم 1 و 2 آثار تاریخی وارده شده است.

شاید علت اصلی آسیب دیدگی بسیاری از آثار و بناهای تاریخی استان گلستان، نبود حریم مصوب برای آثار تاریخی این منطقه است. اغلب آثار مصوب در این منطقه حریم مصوب ندارند، یا به حریم آن ها تجاوز شده است. مریم ابوجعفری، کارشناس ارشد بازسازی ابنیه و بافت های تاریخی در این باره گفته است:

اغلب بناهای تاریخی استان فاقد حریم قانونی هستند و به علت نبود همین قانون معین، اقدامات در این حوزه سلیقه ای است. معین نشدن حریم آثار تاریخی، فرصتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی است تا خود را ملزم به رعایت قانون ندانسته و به راحتی در تخریب یک بنا، شاید به ظاهر غیر عمد، اقدام نمایند.

این در حالی است که معین حریم آثار تاریخی باعث می گردد تا هر گونه خسارت به بنا با پیگیرد قانونی روبرو گردد. مقداد میرموسوی، مسئول ثبت آثار و معین حرائم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در این باره گفت:

از طرفی حریم مصوب آثار تاریخی نوعی محدودیت برای مالکین بناهای اطراف اثر تاریخی ایجاد می نماید که این هم تبعاتی برای میراث فرهنگی خواهد داشت.

اما محمد سپنجی، کارشناس حفاظت از بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی، معتقد است که مسئولان میراث فرهنگی گلستان برای راحتی حالشان معین حریم انجام نمی دهند، در صورتی که وظیفه آن ها حفظ آثار است، نه نظاره کردن تخریبشان. او در این باره اضافه نمود:

پس از ثبت هر اثری، باید در پی تععین حریم آن بود. تمامی آثار تاریخی باید بنا به ارزشمند بودن بنا، حریم درجه 1، 2، 3 و منظر داشته باشند. در حال حاضر گلستان دارای رتبه 30 از 31 استان کشور است. تا به امروز تنها 15 اثر تاریخی استان معین حریم شده که تپه ها، محوطه ها، غارها، گورستان ها و روستاهای تاریخی دیده نشده هستند.

او در سرانجام گفت:

هزینه معین حریم یک بنا را حدود 2.5 میلیون تومان و تپه و محوطه تاریخی را 25 میلیون تومان ارزیابی می نمایند. آخرین معین حریم در سال 81 رخ داده است. اگر از آن موقع تا به امروز، سالانه رقمی را به معین حریم بناها اختصاص می دادند، بخشی از آثار حریم مصوب داشتند. بعلاوه، 49 اثر تاریخی ظرف دو سال گذشته در استان به ثبت رسیده اند که هنوز معین نیست چه زمانی معین حریم خواهند شد.

عکس: خبرگزاری مهر

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر

به "عدم معین حریم معین برای بناهای تاریخی استان گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم معین حریم معین برای بناهای تاریخی استان گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید