بارندگی ها و کوتاهی های بازاریان سبب ریزش بخشی از سقف بازار قیصریه شد

به گزارش نقطه سر خط، خبرگزاری مهر/ براساس گزارشهای منتشر شده، بارندگی ها و کوتاهی های بازاریان سبب ریزش بخشی از سقف بازار قیصریه شد.

بارندگی ها و کوتاهی های بازاریان سبب ریزش بخشی از سقف بازار قیصریه شد

شهرام امیری، مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان درباره دلیل ریزش سقف بازار قیصریه اصفهان گفت: بارندگی های شدید روزهای اخیر و برف سنگینی 18 سانتیمتری که هفته گذشته بارید و کوتاهی های بعضی بازاریان که احتمالا پشت بام بازار را آنالیز نکردند، باعث شده که قسمتی از سقف بازار قیصریه فرو بریزد.

وی با بیان اینکه اداره میراث فرهنگی بناهای تاریخی در اختیار خود را طی روزهای اخیر مرتب پایش کرد، اضافه نمود: فضاهایی را که امکان پایش داریم، آنالیز می کنیم اما در نظر بگیرید که بازاری چون قیصریه هشت کیلومتر طول دارد و به وسیله بخش خصوصی بهره برداری می گردد و از شوراهای بازار انتظار داریم که یاری نمایند هیچ سازمانی این امکان را ندارد چنین فضای بزرگی را پایش کند و انتظار می رفت کسبه این بازار پشت بام مغازه های خود را برف روبی می کردند. آیا این وظیفه میراث است که سقف مغازه های بازار را برف روبی کند؟

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه میراث فرهنگی بناهای در اختیار خود را برف روبی کرد، گفت: فضای میدان نقش دنیا با 85 هزار متر مربع وسعت و بازارهای پیرامون این بنا، پل های تاریخی و سایر بناهای میراثی اصفهان طی هفته گذشته پایش شد اما بازار قیصریه با قدمتی 400 ساله، فضایی تاریخی و قدیمی است که در اختیار بخش خصوصی است و انتظار داریم برای حفظ آن یاری نمایند.

امیری با بیان اینکه میراث فرهنگی طبق وظیفه خود برای بازسازی بازار اقدام خواهد نمود، اضافه نمود: اما برای پایش های این چنینی انتظار داریم بازاریان یاری نمایند؛ دولت به تنهایی امکان پایش ندارد.

وی ابراز داشت: بازار قیصریه هشت کیلومتر بصورت مسقف طول دارد و حدود 8500 مغازه در این بازار وجود دارد؛ چگونه یک سازمان یا نهاد به تنهایی امکان پایش این بنا را خواهد داشت؟ ضمن اینکه میراث فرهنگی بازارهای دور میدان نقش دنیا را پایش کرد اما انتظار می رفت شوراهای بازار و هیئت مدیره بازارچه ها پس از بارش برفی که بعد از سالها بر این فضای تاریخی خشت و گلی باریده بود، شرایط پشت بام بازار را آنالیز می کردند.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با اشاره به اینکه خسارت بخشی که فروریخته زیاد نیست، گفت: از محل حادثه بازدید خواهیم کرد و بازسازی این قسمت بزودی انجام می گردد و بدون اینکه هزینه ای طلب کنیم بازسازی می کنیم، زیرا وظیفه ماست.

امیری به پایش گنبدهای تاریخی طی روزهای برفی هفته گذشته اشاره نمود و اضافه نمود: گنبدهای در حال بازسازی مانند گنبد مسجد جامع عباسی، مسجد شیخ لطف الله و گنبد مدرسه چهار باغ با وجود اینکه سه روز تعطیل بود اما به وسیله بازسازیگران این بناها پایش و آنالیز شد که خطری این گنبدها را تهدید نکند.

وی با تاکید بر اینکه انتظار داشتیم بازاری که به وسیله بخش خصوصی بهره برداری می گردد، به وسیله شوراهای بازار و کسبه پایش گردد، توضیح داد: فضای بازار تاریخی قیصریه بزرگ است و همه باید یاری نمایند؛ سقف خشت و گلی بازار قیصریه برف روبی نشده، مانده و روزهای بعد آب شده و ریزش نموده است.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اظهار داشت: سال جاری خوشبختانه بارش های خوب و نرمالی برای اصفهان پیش بینی شده و از این رو باید این آمادگی وجود داشته باشد که بازاریان ناودان ها و پشت بام ها را چک نمایند.

امیری تاکید نمود: فضاهای پیرامون میدان نقش دنیا با 85 هزار متر مربع و از محور شمال بازار قیصریه تا میدان و مسجد عتیق را طی روزهای اخیر پایش کردیم اما برای این فضایی با این عظمت چند نفر نیرو بگذاریم که برف روبی کند؟ درحالی که در این محدوده ده ها کاروانسرا، راسته بازار وجود دارد و روزانه هزاران نفر در این محدوده کار و تردد می نمایند.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان توضیح داد: بازسازی بازار را انجام می دهیم چون بازار ثبت دنیای است اما انتظار داریم بازاریان در حفاظت این بنا همیاری نمایند؛ سقف این بازار کاهگل و خشت و گل است، برف و باران نفوذ می نماید؛ با توجه به پیش بینی هواشناسی تا فروردین بارندگی خوبی داریم و باید این بنا دائم پایش گردد، زیرا محتمل است این حادثه دوباره تکرار گردد. اگر بازاریان مشاهده کردند جایی آسیب دیده یا در حال ریزش است به ما اعلام نمایند تا رسیدگی کنیم اما پایش همه این بنای بزرگ به وسیله میراث فرهنگی سخت بوده، زیرا در توان و نیروی انسانی این نهاد نیست.

امیری گفت: پلهای تاریخی مانند سی و سه پل و پل خواجو نیز طی روزهای برفی آنالیز و با یاری شهرداری برف روبی شد. ضمن اینکه راه آبه ها و ناودان های پل ها را قبل از آغاز پاییز آنالیز کردیم که آسیبی وارد نگردد.

منبع: همگردی

به "بارندگی ها و کوتاهی های بازاریان سبب ریزش بخشی از سقف بازار قیصریه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارندگی ها و کوتاهی های بازاریان سبب ریزش بخشی از سقف بازار قیصریه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید