طراحی چوگان روی لباس جوانان ایرانی

به گزارش نقطه سر خط، یک هنرمند بعد از طراحی شاهنامه و گل ومرغ روی لباس به سراغ بازی چوگان رفت و آن را روی تن پوش طراحی کرد.

طراحی چوگان روی لباس جوانان ایرانی

مهدی نوری طراح لباس با طرح چوگان اعلام کرد که چوگان مجموعه سوم کارهایم است و پیش از آن، نقاشی شاهنامه و گل ومرغ را روی لباس طراحی نموده ام.

او درباره این که چرا به طراحی چوگان پرداخت، شرح داد:

هنگامی که درباره چوگان تحقیق کردم، متوجه شدم کشور جمهوری آذربایجان چوگان با اسب قره باغی آذربایجان را به نام خودش ثبت جهانی نموده، گرچه ایران هم در این زمینه اقداماتی انجام داده، اما چون این ورزش ایرانی به نحوی مهجور مانده است، تصمیم گرفتم با ترکیب نقاشی های موجود، طراحی آن روی لباس را ارائه و روی تی شرت و شال طراحی کنم. تا کنون نیز زنان استقبال بیشتری از این طرح نموده اند.

وی با بیان این که حدود یک ماه است که طرح چوگان روی لباس را عرضه نموده ام، گفت که خوشبختانه این طرح با استقبال خوبی روبرو شده و بعضی بازیگران هم از لباس هایی با طرح چوگان استقبال نموده اند. اکنون نیز در حال آماده کردن طرح های جدیدتری با موضوع چوگان هستم.

نوری که بیش از یک سال است کار طراحی لباس را انجام می دهد، اعلام کرد که پیش از این هم شاهنامه را روی روسری ابریشمی، شال، تی شرت و سوییت شرت طراحی نموده ام. طرح گل ومرغ را هم روی تی شرت و شال کار نموده ام و تصمیم دارم طرح چوگان را روی لباس های دیگر هم پیاده کنم.

او درباره این که چرا به طرح های ایرانی علاقه دارد؟ گفت که من در ایتالیا زندگی می کردم و در رشته عمران از دانشگاه میلان فارغ التحصیل شدم، چون به کارهای هنری هم علاقه داشتم، دوره عکاسی و طراحی لباس را گذراندم. هنگام زندگی در آن کشور متوجه شدم که آن ها استقبال خوبی از هنر و هنرمندان شان می نمایند.

این طراح لباس اضافه کرد که شما هر جای ایتالیا که بروید، اثری از هنرمندان آن ها را می بینید. من با تماشا آن شرایط، این خلأ شدید را احساس و فکر کردم، چرا ما نباید چنین چیزی را داشته باشیم. به همین علت تصمیم گرفتم روی موضوعاتی که غنی تر از کشور آن هاست کار کنم.

نوری درباره عرضه طرح هایش در ایتالیا یا کشورهای دیگر شرح داد که هنوز وقت ننموده ام کارهایم را در کشورهای دیگر عرضه کنم. اما بعضی ایرانی های مقیم اروپا و خارجی هایی که کارهایم را تماشاد، استقبال خوبی از آن کردند و تصمیم دارم کمتر از یک ماه دیگر کارهایم را در گالرهایی در کشور هلند ارائه کنم، چون گفتند از این طرح ها در کشورهای دیگر استقبال می گردد.

او بعلاوه درباره نحوه اجرای طرح هایش روی پارچه، اعلام کرد:

این طرح ها به شکل چاپ و گلدوزی روی پارچه پیاده می گردد. مثلا هر کدام از نقاشی های شاهنامه در کارهایم، پیشینه تاریخی دارند و داستانی از شاهنامه طهماسبی هستند. شاهنامه طهماسبی مجموعه ای بوده که سال ها پیش، بازرگانی آن را خرید و برگ برگ کرد و هر صفحه آن را به صورت جداگانه فروخت.

این طراح لباس اعلام کرد که چند برگ از این شاهنامه در ایران، چند برگ دیگر در موزه متروپولیتن نیویورک و نقاط دیگر جهانست. من ایده ام را از این برگه های شاهنامه گرفتم و طرح های آن را اصلاح و روی پارچه کار کردم. طرح های پیاده شده عین نقاشی های شاهنامه نیستند، چون بعضی از نقاشی ها ترک خوردگی داشته، یا مخدوش شده اند. به همین علت، بعضی از طرح ها را اصلاح کردم.

نوری گفت که من سعی نموده ام هنر ایرانی را با طراحی روز جهان تلفیق کنم تا کارم دیده گردد و فکر کردم اگر کار را به صورت سنتی قدیم اجرا کنم، کمتر کسی آن را بپسندد. به روز بودن، نقطه قوت این کار است. البته ایده هایی هم برای آینده در ذهنم دارم و به این موضوع فکر نموده ام که این کار را روی ترمه پیاده کنم، چون علاقه زیادی به این پارچه دارم.

این هنرمند بعلاوه درباره استفاده طراحان ایتالیایی از نقش فرش، کاشی و هنر ایرانی در طراحی های لباس ها، شرح داد که دو برند مطرح، از طرح های فرش و گلیم ایرانی استفاده نموده اند و بسیاری از افراد، این طرح ها را دوست دارند. اما من ندیده ام که از طرح کاشی های ایرانی استفاده نمایند، چون آن ها خودشان صنعت کاشی کاری دارند و بعضی از برندهای مطرح جهان در ایتالیا از طرح های کاشی ها در ایتالیا استفاده نموده اند.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "طراحی چوگان روی لباس جوانان ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی چوگان روی لباس جوانان ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید