سرماخوردگی در برابر کرونا مصونیت ایجاد می نماید؟

به گزارش نقطه سر خط، یک احتمال فرضی می گوید اگر افرادی که به سرماخوردگی مکررا دچار شده باشند در برابر ویروس کرونا مصونیت دارند. البته این فقط یک احتمال است که دانشمندان برای آنالیز جنبه های مختلف آن بیشتر کوشش می نمایند.

سرماخوردگی در برابر کرونا مصونیت ایجاد می نماید؟

به گزارش نقطه سر خط به نقل از دیلی میل، محققان 11 نمونه خون گرفته شده از دو سال پیش را از افرادی که با نوع دیگری از کرونا درگیر بودند را تجزیه و تحلیل کردند.

ویروس کرونا انواع مختلفی دارد و چیزی که اکنون دنیا را درگیر خود نموده جدیدترین نوع آن است و به نام کوید 19 شناخته می گردد. اما انواع دیگر این ویروس موجب سرماخوردگی های بسیار معمول در طول سال برای افراد مختلف می شوند.

دانشمندان موسسه ایمونولوژی لاجولا در کالیفرنیا می گویند این حدس و گمان است که داشتن سرماخوردگی می تواند نوعی مصونیت ایجاد کند. آنها ادعا می نمایند کوید19 برای افرادی که مکررا پیش از این سرما خورده اند در سیستم ایمنی به عنوان یک عامل خارجی شناخته نمی گردد و به سرعت از بین می رود.

شاید این موضوع می تواند شرح بدهد که چرا بعضی از افراد به شدت به کرونا مبتلا می شوند و در پی ابتلا به آن می میرند اما بعضی دیگر خیر.

تحقیقات در رابطه با واکسن کرونا

این مطالعه همچنین نشان داد که بیماران مبتلا به COVID-19 پاسخ ایمنی قوی به ویروس دارند که محققان گفتند که برای پیشرفت واکسن خوب است.

محققان نمونه های خون افراد بهبودیافته از کوید19 را آنالیز کردند و همچنین نمونه های فریز شده خون افرادی که دو سال پیش سرما خورده بودند را نیز مورد آنالیز قرار دارند. آنها فهمیدند که هر دو گروه (هم سرماخورده های قبلی و هم بهبودیافته های کرونایی)نوعی سلول در بدن خود دارند که به نام سلول T شناخته می گردد که می تواند ویروس کرونای جدید را از بین ببرد.

این مطالعه که از سوی انستیتوی ایمنی شناسی در کالیفرنیا انجام شد بر روی نمونه ها بیماران بهبود یافته کرونایی تمرکز کرد. این نمونه ها 30 روز پس از ابتلای فرد به ویروس گرفته شدند.

نتایج این تحقیقات در ژورنال سلول به چاپ رسیده است و مدعی است نمونه های یافت شده از بدن افراد بهبودیافته از کرونا حاوی پاسخ ایمنی ضد ویروسی قوی به SARS-CoV-2 بودند.

این نشان می دهد اگر فرد در رابطه با ابتلای مجدد به کرونا مصون خواهد بود. خون آنها حاوی سلولهای T است که اهمیت زیادی برای بدن دارد. حدود 70 درصد از بیماران کوید19 سلولهای T قاتل را که CD8 نامیده می شوند دارا هستند.

سلولهای ایمنی بدن پروتئین های مختلفی را از ویروس کرونا دارند.

دکتر شین کروتی ، یکی از نویسندگان مقاله گفت: داده های ما نشان می دهد که ویروس آنچه را که شما از یک آنتی ویروس انتظار دارید دارد.

او ادامه داد: مردم واقعاً نگران بودند که ویروس کرونا خودایمنی ایجاد نکند و گزارش هایی مبنی بر آلوده شدن مجدد افراد به این عفونت ها این نگرانی ها را تقویت می نماید. اما دانستن اینکه اکنون که افراد بهبود یافته به طور متوسط پاسخ ایمنی قابل توجهی را دارا می شوند تا حدودی از این ناراحتی ها کم می نماید.

در مرحله بعد ، محققان نمونه خون منجمد را از افرادی گرفتند که بین سالهای 2015-2018 در مطالعات غیر مرتبط شرکت نموده بودند.

همچنین یافته های جدید نشان می دهد که عفونت های ناشی از سرماخوردگی نشان می دهد که این بیماری به ظاهر ساده می تواند در برابر ویروس کرونا مصونیت ایجاد کند.

البته مقاله ای که در این ژورنال به چاپ رسیده ایجاد ایمنی نسبت به کرونا در بدن افراد سرماخورده را به صورت کامل تایید نمی نماید و مدعی است که شواهد بسیار بیشتری در اینباره باید جمع آوری گردد.

دکتر کروتی از همین انستیتو گفت: با توجه به شدت کرونا هر درجه ای از ایمنی می تواند واکنش متقاطع بسیار مهمی بر روی فرایند کلی این بیماری داشته باشد و این یک نکته اساسی است که باید در خصوص اپیدمیولوژیست ها در نظر گرفت. تمام کوشش ها برای پیش بینی بهترین کاندیداهای واکسیناسیون و اقدامات کنترل جامع همه گیر ، به درک پاسخ ایمنی به ویروس است.

موسسه ایمونولوژی لاجولا یکی از سه مؤسسه ای است که توسط بنیاد بیل و ملیندا گیتس با بودجه 20 میلیون دلاری برای تحقیق در خصوص ویروس کرونا تاسیس شده است.

مترجم: هیلدا حسینی خواه

منبع: جام جم آنلاین

به "سرماخوردگی در برابر کرونا مصونیت ایجاد می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرماخوردگی در برابر کرونا مصونیت ایجاد می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید