ده مورد از جاذبه های زیبای استان ایلام

به گزارش نقطه سر خط، جاذبه های ایلام

ایلام استانی در غرب ایران و منطقه ای کرد نشین است. این استان زیبا با جمعیتی حدود 580158 نفر (1395) جزو مقصدهای محبوبی به شمار میرود که هم جاذبه های مختلف طبیعی و هم فرهنگی دارد. ایلام از نظر وسعت بیست و دومین استان ایران به شمار میرود که طبیعتی کوهستانی با چشم انداز ها چشم گیر از جمله خصوصیات شاخص آن است. نام گذاری استان ایلام به دلیل آن است که به دوره هایی از زمان عیلام باستان برمیگردد. با خبرنگاران همراه باشید تا با برخی از جاذبه های ایلام که در سفر به آنجا می توانید ببینید، آشنا شوید.

ده مورد از جاذبه های زیبای استان ایلام

قلعه والی

این قلعه از آثار دوره قاجاریه و در ایلام، ضلع شمالی خیابان پاسداران بر روی تپه چقامیرگ واقع شده است. قلعه والی در سال 1326 هجری قمری به دستور غلام رضاخان والی ساخته شد. غلامرضاخان والی این قلعه را به عنوان کاخ تابستانی خود انتخاب کرده و آن را بر روی تپه ای نه چندان بلند احداث کرد. زیربنای قلعه 1500 متر مربع است و دارای یک حیاط مرکزی به مساحت 700 متر مربع می باشد که نمای داخلی آن با آجر، گچ و سنگ مرمر تزیین شده است. پس از اتمام ساخت آن، غلام رضا خان دستور داد کتیبه ای به طول 180 سانتیمتر در آنجا حکاکی شود. این کتیبه به خط نستعلیق بود.

دژ بهرام چوبینه

در فاصله 14 کیلومتری جاده دره شهر به پلدختر می توانید از دژ بهرام چوبینه بازدید کنید. در داخل تنگه آثار قلعه بزرگی به چشک میخورد که گفته می شود این قلعه در گذشته شاه نشین بوده و متاسفانه بر اثر حفاری ها از بین رفته است. مصالح ساختمانی این بنا گچ و سنگ است.

دریاچه دوقلوی سیاه گاو - آبدانان

اگر همزمان عاشق کوه های صخره ای زاگرس و دریاچه های زیبا هستید این مکان را جزو اولیت های بازدیدتان قرار دهید. دریاچه دوقلوی آبدانان که یک پدیده بی نظیر به شمار میرود در شهرستان آبدانان استان گیلان واقع شده است. این دو دریاچه به وسیله کانالی طبیعی به عرض 8 متر و عمق 4 متر به طول 70 متر به هم متصل هستند. این دریاچه که به دریاچه دوقولوی سیاه گاو مشهور می باشد، شامل دو چشمه بالادست و پایین دست است که عمق هر کدام از آنها بیش از 20 متر است. برای رسیدن به آنجا باید از شهر آبدانان 8 کیلومتر جاده آسفالت را پشت سر بگذارید و با گذشتن از پل و 500 متر پیاده روی دریاچه را خواهید دید.

قلعه تاریخی پشت قلعه

پشت قلعه در 5 کیلومتری جنوب شهرستان آبدانان و در شمال غربی روستای پشت قلعه (قلا) واقع شده است. این قلعه مربوط به دوره ساسانیان است و در تاریخ 17 اسفند 1381 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مصالحی که در این قلعه استفاده شده است، قلوه سنگ، گچ و ساروج می باشد. پشت قلعه دارای بخش هایی مانند برجک دیده بانی، نگهبانی، ورودی، تونل، پلکان و … می باشد.

چشمه قیر دهلران

از دیگر مقاصدی که آثار ملی می باشد، چشمه قیر دهلران است. این چشمه با مساحتی حدود 85 هکتار در 7 کیلومتری شهر دهلران واقع شده است و از یک چشمه اصلی و 3 چشمه فرعی تشکیل شده و دهانه آن 9 متر است. قیر روانی از این چشمه ها همراه با آب از زمین می جوشد و پس از ترکیب شدن با هم حوضچه طبیعی سیاه رنگی را تشکیل می دهند. با اینکه آب خروجی چشمه مرکز سرد بوده، در فاصله 700 متری از آن آب گرم گوگرد داری می جوشد که از عجایب این چشمه است.

غار خفاش دهلران

اگر به حیات وحش علاقه دارید و همچنین می توانید چند ساعتی را در میان کوه های صخره ای پیاده روی کنید، غار خفاش دهلران پیشنهاد ویژه ما به شماست. این غار به طول 30 متر و ارتفاعی حدود 50 متر محل زندگی هزاران هزار خفاش می باشد که علت نامگذاری آن نیز به همین علت است. گونه های زیادی از خفاش مانند خفاش دمدار و خفاش بال پهن درون غار زندگی می کنند. درون غار استلاکتیک و استلاگمیت و دهلیزهای وسیعی وجود دارد. این غار نیز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. موضوع چشمگیر دیگری که در این غار وجود دارد، وجود توده بزرگ و ضخیم فضله خفاش در کف غار می باشد که طی هزاران سال به وجود آمده و کشاورزان برای تقویت زمین های زراعی از آن استفاده می کنند.

طاق شیرین و فرهاد

در فاصله 40 کیلومتری شهر ایوان در استان ایلام و در فاصله تقریبی 400 متر از کنار جاده طاقی وجود دارد که به شیرین و فرهاد معروف است. این بنای نیمه زیرزمینی در شیب طبیعی کوهپایه واقع شده است که نمای بیرونی آن به شکل پلکانی دیده می شود. طاق از یک اتاقک ایجاد شده که در شمال آن یک ورودی به چشم می خورد.

آتشکده موشکان، سرابله

در شهرستان شیروان و چرداول، آتشکده چهار طاقی سرابله مربوط به دوره ساسانیان وجود دارد. این اثر نیز که همانند بسیاری دیگر در استان ایلام ثبت ملی شده است از ساروج و سنگ ساخت شده است. در سال 1382 این بنا که طی سال ها تخریب شده بود، به وسیله سازمان میراث فرهنگی کشور بازسازی شد.

آبشار آما

آبشار آما در پشت سد ایلام واقع است. این آبشار زیبا بعد از روستای چشمه رود و عبور از جنگل های بلوط قابل دیدن است. یکی از دلایلی که این آبشار را زیبا کرده است وجود دیوارهای پوشیده از خر و سرخس در اطراف آن می باشد. قبل از اینکه به آبشار برسید از کنار سد ایلام خواهید گذشت که جهت تهیه آب شرب مردم به کار می رود. دریاچه سد نیز بسیار دیدنی است.

پارک ملی مانشت و قلارنگ

منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ در استان ایلام که از پوشش جنگلی بلوط و چشم اندازهای زیبا برخوردار است یکی از زیباترین طبیعت های ایران را داراست. در گذشته این منطقه محل زندگی کل، بز، قوچ، میش و … بوده است اما متاسفانه به علت شکارهای غیر قانونی این گونه های با ارزش یا به طور کل از بین رفته اند یا به صورت اندکی یافت می شوند.

اگر علاقه به منطقه ها حفاظت شده دارید و طبیعت گردی مسئولانه را می شناسید میتوانید با گرفتن مجوز برای چند ساعتی به این پارک ملی بروید و از طبیعت لذت ببرید.

منبع: الی گشت

به "ده مورد از جاذبه های زیبای استان ایلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ده مورد از جاذبه های زیبای استان ایلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید