حمل و نقل عمومی در گنبد کاووس؛ گلستان

به گزارش نقطه سر خط، گنبدکاووس با دارا بودن پتانسیل های ویژه گردشگری می تواند به قطب گردشگری شمال کشور تبدیل گردد ولی فقدان فرودگاه، راه آهن و حمل و نقل عمومی مدرن مانعی بر سر راه این مهم بوده است.

حمل و نقل عمومی در گنبد کاووس؛ گلستان

شهرستان 350 هزار نفری گنبدکاووس درشرق استان گلستان واقع شده است. گنبدکاووس نام خود را از یکی از بلندترین برج های آجری جهان با همین نام گرفته که در قرن یازدهم میلادی بنا شد. جاذبه های متعددی در این شهر وجود دارد و در صورتی که به سیستم حمل و نقل عمومی این دیار اهمیت بیشتری داده گردد، می تواند پذیرای گردشگران زیادی باشد.

فرودگاه

فرودگاه قابوس کلاله در فاصله 35 کیلومتری گنبدکاوس واقع شده است و اولین پرواز آن در سال 1376 صورت گرفت که متاسفانه فقط 2 ماه دوام آورد. باید تدبیری اندیشیده گردد تا فرودگاه قابوس کلاله دوباره راه اندازی گردد. ارتباط بهینه با مسافر، تبلیغات کافی، سوبسیت برای بلیط هواپیما، هماهنگی ساعات و روزهای پرواز با فرودگاه گرگان برای راه اندازی و پرواز متوالی فرودگاه قابوس یاری شایانی خواهد نمود.

مترو

مترو در این شهر راه اندازی نشده است.

تاکسی

در سال 1396 کرایه تاکسی در بیشتر راستاهای 29 گانه درون شهری به ازای هر نفر با افزایش یک هزار ریالی از شش هزار ریال به هفت هزار ریال رسیده است. این نرخ تا مسافت چهار کیلومتر، از میانگین 25 هزار ریال به 30 هزار ریال افزایش یافته است.

در خصوص تاکسی تلفنی برای مسافت بیش از چهار کیلومتر در داخل شهر، نرخ کرایه 32 هزار ریال معین شده است. بابت توقف به درخواست مسافر، به غیر از پنج دقیقه اول که رایگان است، به ازای هر دقیقه هزار ریال محاسبه و دریافت می گردد و از ساعت 24 شب تا پنج صبح هم مبلغ هفت هزار ریال به کرایه تاکسی تلفنی اضافه می گردد. در نیمه اول سال از ساعت 20:30 دقیقه به بعد و در نیمه دوم سال از ساعت 18:30 دقیقه به بعد، مبلغ هزار ریال به کرایه تاکسی های درون شهری اضافه می گردد.

درحال حاضر در این شهر که افزون بر 150 هزار نفر جمعیت ثابت و به همین مقدار یا کمی بیشتر نیز جمعیت شناور دارد، تعداد یک هزار دستگاه تاکسی و 1500 دستگاه تاکسی تلفنی زیر نظر تاکسیرانی فعالیت دارند.

پایانه

پایانه اتوبوسرانی گنبدکاووس از سال 1372 به صورت موقت برای این کار در نظر گرفته شد، اما هنوز بعد از گذشت 20 سال این پایانه با حداقل امکانات در همان مکان پابرجا است. حمل و نقل از ارکان اصلی صنعت گردشگری است و توسعه سیستم حمل و نقل نقش مهمی در شکوفایی این صنعت دارد. نبود امکانات مناسب و پایانه حمل و نقل اتوبوس در شهرستان گنبدکاووس در توسعه صنعت توریسم در منطقه ای که می تواند کانون توجه بیشتری باشد، تاثیر نامطلوبی گذاشته است.

نبود استراحتگاه برای رانندگان، وسایل سرمایشی و گرمایشی برای مسافران در سالن انتظار، کمبود سالن ناهارخوری و نبود آب سردکن از مسائل پایانه اتوبوسرانی گنبد محسوب می گردد. هم اکنون در پایانه مسافربری این شهرستان تعداد 7 شرکت اتوبوسرانی در حال فعالیت است که مسافران را به 20 مقصد و شهر مهم جابه جا می نمایند.

قطار

خط راه آهن گرگان- گنبدکاووس از ابتدای انقلاب مورد آنالیز قرار گرفته، ولی متاسفانه تا به امروز به نتیجه نرسیده است. قرار است راه آهن گرگان-گنبد-مشهد در دو مرحله اجرایی گردد، مرحله اول این طرح ملی، از گرگان شروع و با گذر از شهرهای علی آبادکتول و گنبدکاووس به کلاله در شرق استان گلستان ختم می گردد و انجام بقیه راستا تا مشهد برای مرحله دوم پیش بینی شده است.

منبع: کجارو / / / ایرنا / / / gitionline.ir

به "حمل و نقل عمومی در گنبد کاووس؛ گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمل و نقل عمومی در گنبد کاووس؛ گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید