استانبول کارت چیست؟

به گزارش نقطه سر خط، یکی از مواردی که در استفاده از حمل و نقل عمومی برای کاهش هزینه های تان باید به آن توجه کنید، تهیه استانبول کارت است. مانند کارت های شارژی مترو در داخل ایران، با خرید استانبول کارت می توانید چندین بار آن را شارژ و از آن بهره ببرید. برای اطلاع از محل و نحوه خرید استانبول کارت و محاسبه هزینه های حمل و نقل با استانبول کارت بعد از خرید آن این مطلب را بخوانید.

استانبول کارت چیست؟

چطور از استانبول کارت برای هزینه مترو، ترموا و متروبوس استفاده کنم؟

هزینه خرید یک کارت 6 لیر هست. البته این مبلغ را فقط برای تهیه کارت پرداخت می کنید و برای شارژ باید مبلغی را در کارت بریزید. بدون استفاده از استانبول کارت اگر بخواهید با ژتون سفر درون شهری انجام دهید، هر مقصدی که باشد، 5 لیر قیمت هر ژتون خواهد بود. این ژتون ها تک سفره هستند و نمی توانید دوبار برای رفت و برگشت از آنها بهره ببرید. با استفاده از این کارت هزینه اولین سفر شما به جای 5 لیر، 2.6 لیر می گردد، حدود نصف مبلغ ژتون. اگر از خدمات حمل نقل بعدی تا 2 ساعت بهره ببرید از کارت شما 1.85 لیر کسر خواهد شد و چنانچه از سومین وسیله بهره ببرید 1.4 لیر از شارژ کارت کسر می گردد.

یک امتیاز مثبت دیگر برای استفاده از استانبول کارت هست. اگر قرار باشد از دو تا خط مترو و یک اتوبوس برای سفرتان بهره ببرید مجموع هزینه شما 8.85 لیر می گردد که بسیار به صرفه تر از ژتون است. البته اگر از چهارمین و پنجمین وسیله حمل و نقل بهره ببرید از کارت شما 0.90 لیر معادل 90 کوروش کسر می گردد. شما برای استفاده از هر خط احتیاج دارید یکبار کارت بزنید تا بتوانید از مترو، تراموا و اتوبوس بهره ببرید. در این مورد با مترو ایران تفاوت وجود دارد چون در ایران اگر شما یکبار کارت بزنید از تمام خطوط تا زمانی که از مترو خارج نشده باشید، می توانید بهره ببرید.

توصیه ما این است که برای هر نفر یک استانبول کارت تهیه کنید. البته می توان از یک استانبول کارت برای چند نفر هم استفاده کرد با این تفاوت که تخفیف هایی که در بالا برای تان شرح دادیم فقط برای نفر اول محاسبه خواهد شد. یعنی راستای که 5.85 بود، برای نفر اول 5.85 کسر می گردد، ولی برای نفرات بعدی 7.8 لیر خواهد شد. به ازای هر نفر 2 لیر تفاوت دارد و اگر همین راستا را برگردید روی هم رفته این تفاوت می گردد 4 لیر. بنابراین اگر یک استانبول کارت خریداری کنید برای تان سود بیشتری دارد. اگر قصد دارید بیش از یک روز از متروهای استانبول بهره ببرید، حتما استانبول کارت بگیرید. بعد از خاتمه سفر کارت را دور نیندازید چون در سفرهای بعدی تان هم می توانید از آن بهره ببرید.

از کجا استانبول کارت بخرم؟

خیلی ساده است. از دکه های روزنامه فروشی در سطح شهر استانبول می توانید با همان نرخ 6 لیر، این کارت ها را تهیه کنید. گاهی این کارت ها را با یک جلد یک لیری به شما می فروشند که اگر نخواستید، جلد را نخرید. علاوه بر خرید کارت می توانید در دکه های روزنامه فروشی کارت تان را شارژ بکنید. راه دیگر خرید این کارت ها از داخل مترو و از باجه های فروش بلیط است. راه سوم این است که از دستگاه های الکترونیک که شبیه به عابربانک هستند بهره ببرید. پول را به دستگاه می دهید و کارت را تحویل می گیرید. از همین دستگاه می توانید استفاده نموده و کارت را شارژ کنید.

اگر اطلاعات بیشتری احتیاج دارید، با کلیک روی یکی از آیکون های زیر مستقیما با همکاران ما در ترکیه تماس بگیرد.

تهیه و تدوین: تحریریه نقطه سر خط

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "استانبول کارت چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استانبول کارت چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید