تیم سازی در سازمان با تقویت پیوند های تیمی

به گزارش نقطه سر خط، رحمان عابدین زاده نیاسر؛ احتمالا این جمله بسیار مشهور به وسیله هلر کلر، نویسنده مشهور آمریکایی را شنیده اید: ما نمی توانیم به تنهایی کار زیادی انجام دهیم، اما با هم می توانیم کار های بزرگی را به نتیجه برسانیم. برای اینکه سازمان خود را به اوج برسانید و کسب و کار خود را توسعه دهید، باید تیمی منسجم و قوی داشته باشید. تیم سازی یک فرآیند بسیار حیاتی است، زیرا شما باید اطمینان حاصل کنید که تمام کارمندان یا اعضای تیم برای به حداکثر رساندن کارآیی و نتایج بیشتر، با یکدیگر به صورت هماهنگ کار می نمایند.

تیم سازی در سازمان با تقویت پیوند های تیمی

در طول فعالیت های تیم سازی، کارمندان سازمان رشد خواهند کرد و مهارت های نوی را می آموزند که برای سازمان کاربردی و حیاتی است. وقتی کارمندان به کار خود در سازمان افتخار نمایند، انگیزه بیشتری نیز خواهند داشت.

هنگامی که اعتماد به نفس بیشتری در بین افراد تیم ایجاد گردد، همه از کار خود لذت بیشتری خواهند برد. اندازه اثربخشی تیم سازی از سازمانی به سازمان دیگر فرق دارد.

اما یک وجه مشترک در تمام سازمان ها این است که تمام اعضای تیم باید اهدافی را که هنگام انجام فعالیت با آن روبه رو هستند، به درستی درک نمایند. پس از معین اهداف تیم و معین نقش ها، تیم ها می توانند برای دستیابی به نتایج عالی با هم کار نمایند.

سنجیدن نیاز های یک تیم قبل از تصمیم گیری در خصوص فعالیت های تیم سازی، همواره برای موفقیت آن تیم لازم است. معین و تشریح نیازها، اهداف و نتایج مورد نظر تیم را تعیین نموده و تیم را موظف به برنامه ریزی برای تحقق آن می نماید. وقتی اعضای تیم بتوانند به یکدیگر اعتماد نمایند و روش برقراری ارتباط موثر را یاد بگیرند، می توانند به راحتی ایده هایشان را به اشتراک گذاشته و با یکدیگر همکاری نمایند.

تیم سازی به افرادی که مشارکت زیادی ندارند، یاری می نماید تا با یکدیگر تعامل داشته باشند. در نتیجه بهره وری افزایش می یابد. یافتن راه هایی برای استفاده از مهارت های هر فرد و سپس استفاده از آن در یک پروژه کاری، منجر به کار باکیفیت تر و رضایت کلی تیم می گردد.

بعضی از اهداف تیم سازی در سازمان عبارتند از:

1. تقویت روابط در تیم ها.

2. تشویق به داشتن روحیه پیروزی و موفقیت برای دستیابی به عملکرد عالی.

3. شناسایی پنج مولفه یک تیم برنده.

4. یادگیری ارزش های شرکت.

5. بهبود ارتباط موثر در تیم.

تیم سازی در مقایسه با تقویت پیوند های تیمی

تیم سازی و تقویت پیوند های تیمی به یک معنا نیستند. هر دو روش معتبر هستند و نقاط قوت خاص خود را دارند.

تفاوت عمده این است که تیم سازی فرآیندی طولانی مدت است که قصد ایجاد تغییر رفتاری را دارد، در حالی که تقویت پیوند تیمی، معمولا یک تجربه کوتاه مدت و سرگرم نماینده است. اگر در پی یک انتخاب سریع هستید، تقویت پیوند تیمی انتخاب مناسب است. اگر در پی ایجاد بنیاد تیمی و تغییر طولانی مدت هستید، باید در پی تیم سازی باشید.

تیم سازی:

بر رفتار کارمندان و تاثیر آن ها بر عملکرد سازمان اثر می گذارد.

به افراد یاری می نماید تا یاد بگیرند که چگونه با یکدیگر کار نمایند و با هم کنار بیایند.

مهارت هایی مانند ارتباط، برنامه ریزی، حل مساله و حل تعارض را خلق می نماید.

همدلی و دوستی ایجاد می نماید.

تغییر رفتار طولانی مدت را تشویق می نماید.

تجزیه و تحلیل عمیق مسائل را تشویق می نماید.

با تشویق به همکاری و کار گروهی افراد را گرد هم می آورد.

به افراد یاری می نماید تا یکدیگر را از منظر نوی ببینند.

به افراد امکان می دهد تا در یک محیط نو با هم تعامل داشته باشند.

ساختار تیم و اجزای تشکیل دهنده تیم موثر

اجزای اصلی برای تشکیل یک تیم سازمانی به توضیح زیر است:

1) ترکیب بندی: یک تیم باید متشکل از اعضایی باشد که بتوانند به نقش عملکردی تیم یاری نمایند.

2) ارتباطات: ارتباطات یک مولفه حیاتی در هر تیم موثر است. تیم ها معمولا با رهبران پروژه، با سایر تیم های کاری و با مشتریان یا شرکای تجاری ارتباط برقرار می نمایند.

3) وضوح اهداف: تیم های کاری به اهداف تعیین و معنی دار نیاز دارند. یک تیم اهداف مشترکی دارد که به طور ایده آل به همه اعضای تیم انگیزه می دهد تا با هم کار نمایند.

4) تعامل منسجم: کلید پیشرفت در تیم، فرآیند معین نقش ها، توافق بر سر مهلت ها و برنامه ریزی جلسات تیم است.

داشتن فرآیند های شفاف به هر یک از اعضای تیم یاری می نماید تا در پروژه ها، نقش خود را در تیم و شرایط لازم برای همکاری را درک نمایند. دو عامل عمده - پاسخگویی متقابل و مهارت های مکمل - معمولا موفقیت تیم را در پی دارد.

هر یک از اعضای تیم باید بپذیرد که او بخشی از هدف های وسیع تر از خودش است و وقتی اعضای تیم به او فشار می آورند، به نفع تیم است.

5) فرهنگ تیمی: مجموعه ای از هنجارهاست که تیم را در شرایطی که هیچ قانون یا راهنمای تعیینی وجود ندارد راهنمایی می نماید.

در کل تیم سازی فرآیند افزایش انسجام، بهره وری و کارآیی تیم به وسیله ایجاد فعالیت هایی است که اعضای در آن به همکاری مشترک نیاز دارند. این فرایند برای تضمین موفقیت خود، به طیف وسیعی از شرایط های مختلف متکی است. رهبران باید هنگام انتخاب تیم مراقب باشند.

به طور دقیق تر، آن ها باید تیم ها را بر اساس تنوع و سطح مهارت انتخاب نمایند. به طور کلی، تیم سازی به شرکت ها یاری می نماید تا به اهداف خود برسند و رقابت سالم را تقویت نمایند.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: فرارو

به "تیم سازی در سازمان با تقویت پیوند های تیمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیم سازی در سازمان با تقویت پیوند های تیمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید