بیگانه هراسی یا زینوفوبیا چیست

به گزارش نقطه سر خط، بیگانه هراسی یک ترس مداوم و شدید از غریبه ها است. ترس از غریبه ها یک فوبی خاص است که نوعی اختلال اضطرابی در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش پنجم می باشد. فوبیای خاص یک ترس تعیین و مداوم از یک شیء، محیط، فعالیت یا موقعیت خاص محسوب می گردد.

بیگانه هراسی یا زینوفوبیا چیست

اگرچه بیگانه هراسی گاهی اوقات می تواند به خصومت با افراد از فرهنگ ها یا پیشینه های دیگر اشاره کند اما این مقاله فقط به فوبیای خاص مربوط به ترس از غریبه ها می پردازد. درباره بیگانه هراسی، از جمله علائم، علل، گزینه های درمانی و موارد دیگر بیشتر بیاموزید.

علائم

افراد مبتلا به بیگانه هراسی هنگامی که در اطراف غریبه ها هستند، اضطراب و ناراحتی قابل توجه و ناگهانی را تجربه می نمایند. آنها اغلب برای اجتناب از تماشا، تعامل یا حتی فکر کردن در خصوص غریبه ها راه خود را دور می نمایند. این نوع اجتناب می تواند بر جنبه های اصلی زندگی روزمره تأثیر منفی بگذارد. برای مثال، برای فردی که بیگانه هراسی دارد، ممکن است کارکرد عادی در محل کار یا موقعیت های اجتماعی سخت باشد.

هنگامی که افراد مبتلا به فوبیای خاص در معرض منبع ترس خود قرار می گیرند، علائم فوری اضطراب و یا هراس را تجربه می نمایند، از جمله:

  • ضربان قلب
  • احساس ترس
  • درد قفسه سینه
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • سردرد
  • میل ناگهانی به ادرار کردن
  • درد عضلانی
  • سرگردانی
  • وزوز گوش (زنگ زدن گوش)
  • سختی در تنفس
  • لرز
  • سرد شدن
  • احساس خفگی
  • تعرق مفرط

بیگانه هراسی در مقابل اختلال اضطراب اجتماعی

افراد مبتلا به بیگانه هراسی فوبیای خاصی دارند که شامل ترس شدید از افرادی است که آنها را نمی شناسند. در همین حال، افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی که به عنوان فوبیای اجتماعی نیز شناخته می گردد، در موقعیت های اجتماعی اضطراب، پریشانی و یا هراس را تجربه می نمایند. اگرچه این اختلالات علائم مشترکی دارند اما افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی ممکن است حتی در اطراف افرادی که به خوبی می شناسند هم احساس عصبی شدن یا ترس نمایند.

تشخیص

یک پزشک می تواند با استفاده از معیارهای یک فوبی خاص در DSM-5، بیگانه هراسی شما را تشخیص دهد. آنها ممکن است در خصوص سابقه پزشکی، سابقه خانوادگی، سابقه شخصی و علائم فعلی از شما بپرسند تا سایر دلایل احتمالی ترس شما را رد نمایند.

در DSM-5، تنها در صورتی می توانید معیارهای یک فوبیای خاص را داشته باشید که علائم شما به بیماری روانی زمینه ای دیگر، مانند اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) مرتبط نباشد. ترس شما باید غیرمنطقی باشد یعنی با هر خطر واقعی تناسب نداشته باشد. بعلاوه باید حداقل 6 ماه ادامه داشته باشد.

علل

بیگانه هراسی و سایر فوبیاهای خاص هیچ علت زمینه ای شناخته شده ای ندارند. در عوض، محققان دریافته اند که ترکیبی از ژنتیک، تفاوت در فعالیت مغز، ویژگی های شخصیتی خاص و یا عوامل محیطی در احتمال ابتلا به یک فوبیای خاص نقش دارند. سایر عوامل خطر بیگانه هراسی عبارتند از:

  • تروما: بعضی افراد به علت تجارب آسیب زا دچار فوبیای خاص می شوند. به عنوان مثال، شخصی که از غریبه ها می ترسد ممکن است در گذشته به وسیله فردی که نمی شناخته، مورد حمله قرار گرفته باشد.
  • رفتار آموخته شده: به نظر می رسد بسیاری از فوبیاها به وسیله تأثیر رفتار آموخته شده، محیط و سبک فرزندپروری در خانواده ها منتقل می شوند. تحقیقات نشان می دهد بچه هایی که والدینشان از غریبه ها می ترسند، علاوه بر سایر علائم اضطراب، بیشتر از دیگران ترس دارند.
  • سایر اختلالات سلامت روان: معمولاً افراد بیش از یک فوبیای خاص دارند. بسیاری از افراد مبتلا به فوبیای خاص نیز دارای مسائل سلامت روانی مانند اختلالات خلقی، سایر اختلالات اضطرابی و اختلالات مصرف مواد هم هستند.

شیوع فوبیای خاص

فوبیای خاص از اختلالات اضطرابی بسیار شایع هستند. حدود 12.5 درصد از بزرگسالان آمریکایی در طول زندگی خود معیارهای تشخیصی یک فوبی خاص را دارند. در همین حال، تحقیقات نشان می دهد که حدود 12.2 درصد از زنان و 5.8 درصد از مردان در ایالات متحده علائم یک فوبی خاص را در سال گذشته تجربه نموده اند.

درمان

فوبیای خاص معمولاً با روان درمانی، دارو درمانی یا هر دو درمان می شوند.

روان درمانی

روان درمانی، مانند درمان شناختی- رفتاری (CBT)، درمان اصلی برای فوبیاهای خاص مانند ترس از غریبه ها است.

مطالعات نشان می دهد که مؤثرترین شکل روان درمانی برای فوبیای خاص، مواجهه درمانی است. مواجهه درمانی بیماران را در محیطی امن و کنترل شده با منابع ترسشان - در این مورد غریبه ها - آشنا می نماید. با گذشت زمان، هدف مواجهه درمانی این است که به بیماران یاری کند به رویارویی با ترس های خود عادت نمایند و علائم اضطرابی را که در پاسخ ایجاد می شوند مدیریت (یا حتی پیشگیری) نمایند.

دارو

اگرچه دارو معمولاً خط اول درمان برای فوبیاهای خاص مانند بیگانه هراسی نیست اما پزشک شما ممکن است استفاده گهگاهی از داروهای آرام بخش را در صورت وحشت شما وقتی حملات بسیا زیاد می شوند، توصیه کند.

داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد روان پریشی یا داروهای ضد اضطراب می توانند به درمان بیماری های روانی همراه یاری نمایند.

داروهای خاصی مانند دی سیکلوسرین، پروپرانولول و گلوکوکورتیکوئیدها ممکن است به صورت کوتاه مدت تجویز شوند تا درمان مواجهه موثرتر گردد.

مقابله

درمان پزشکی با یک متخصص بهداشت روان واجد شرایط برترین راه برای مقابله با ترس شما از غریبه ها است. با این حال، بعضی از روش های مقابله ای نیز وجود دارد که می توانید برای بهبود علائم خود از آنها بهره ببرید، از جمله:

  • پیوستن به یک گروه حمایت از همتایان: در گروه های خودیاری خاص فوبیا، شرکت نمایندگان از یکدیگر حمایت می نمایند، اطلاعات شان را به اشتراک می گذارند و مشاوره می دهند. اگر ترس شما از غریبه ها باعث می گردد یک گروه پشتیبانی حضوری دلهره آور به نظر برسد، گزینه های آنلاین زیادی وجود دارد.
  • تمرین آرامش و تمرکز حواس: از تمرینات تنفسی عمیق گرفته تا مدیتیشن و یوگا، راه های زیادی وجود دارد که به شما یاری می کند تا آرامش را یاد بگیرید حتی در موقعیت های استرس زا.
  • اجتناب از کافئین: کافئین و سایر محرک ها می توانند علائم اضطراب را بدتر نمایند. اگر اختلال اضطرابی دارید، بهتر است مصرف کافئین خود را تا حد امکان محدود کنید.
  • استفاده از اپلیکیشن های خودیاری: اپلیکیشن های خودیاری بسیاری وجود دارند که می توانند به شما در شناسایی محرک های اضطراب، ردیابی علائم و یافتن راه های سالم برای مقابله و کاهش استرس یاری نمایند. اگر با ترس از غریبه ها سروکار دارید، برنامه ها و سایر روش های خودمراقبتی از راه دور ممکن است مفید باشند.

خلاصه

بیگانه هراسی یک ترس مداوم و معین از غریبه ها است. ترس از غریبه ها یک فوبی خاص است که نوعی اختلال اضطرابی است. افراد مبتلا به بیگانه هراسی هنگامی که در اطراف غریبه ها هستند علائم اضطراب، پریشانی و یا حملات پانیک را تجربه می نمایند. آنها ممکن است برای دوری از افرادی که نمی شناسند کوشش نمایند که می تواند منجر به مسائل در محل کار و روابط گردد.

هم ژنتیک و هم عوامل محیطی مانند سابقه تروما، در ایجاد فوبیای خاص نقش دارند. فوبی های خاص معمولاً با مواجهه درمانی و یا دارو درمان می شوند.

کلام آخر

بسیاری از مردم علائم اضطراب را در اطراف غریبه ها تجربه می نمایند ولی درمان موثر همواره در دسترس است. اگر با بیگانه هراسی یا هر فوبیای خاص دیگری دست و پنجه نرم می کنید، با پزشک خود تماس بگیرید تا در خصوص گزینه های خود صحبت کنید.

منبع:

verywellhealth

منبع: هفت گنج

به "بیگانه هراسی یا زینوفوبیا چیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیگانه هراسی یا زینوفوبیا چیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید