بعضی از تحول علوم انسانی می ترسند، عدم باور به کارآمدی علوم انسانی

به گزارش نقطه سر خط، به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، غلامعلی حداد عادل در مراسم افتتاح پژوهشکده تحول علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبایی گفت: با راه اندازی این پژوهشکده یک گام در فضای علوم انسانی به پیش برداشته می گردد که این امر نتیجه همدلی و همکاری این دانشگاه و شورای تحول علوم انسانی است.

بعضی از تحول علوم انسانی می ترسند، عدم باور به کارآمدی علوم انسانی

وی افزود: اهمیت تاسیس این پژوهشکده حکایت از آن دارد که کار تحول علوم انسانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تحول وارد دانشگاه ها می گردد.

رئیس شورای تحول علوم انسانی اعلام نمود: اگر دانشگاه ها همراه نشوند و دچار سو تفاهم شوند و همکاری ننمایند، اثر گذار نخواهد بود.

حدادعادل افزود: زمانی می توانیم در علوم انسانی تحول ایجاد کنیم که این احتیاج حس گردد و جامعه دانشگاهی پای این کار بیاید.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی اشخاص دانسته یا ندانسته از تحول علوم انسانی وحشت ایجاد می نمایند، گفت: اسلامی کردن علوم انسانی در همه رشته ها معنا ندارد و در رشته های مختلف متفاوت است.

رئیس شورای تحول علوم انسانی مطرح نمود: واقعیت این است که در ورود علوم انسانی غربی به دانشگاه ها هیچ اراده و خودآگاهی ای وجود نداشت.

حداد عادل گفت: در درجه اول، اسلامی کردن علوم انسانی را می خواهیم که تبدیل به یک آگاهی برای جامعه اسلامی ایجاد گردد بنابراین تکلیف ما با این علوم انسانی چیست. برخی ها را باید بپذیریم و ایرادی هم ندارد. برخی را باید نقد کنیم و برخی را باید رد کنیم.

وی گفت: این مساله به هیچ وجه مخالفت با علم نیست و نکته دیگر اینکه اسلامی کردن علوم انسانی بخشی از کار ما است و این کار سه جز دیگر بومی سازی، روزآمدی و کارآمدی است که مقولات ایدئولوژیک نیست.

رئیس شورای تحول علوم انسانی افزود: در جامعه ما هنوز باور عمومی به کار آمدی و گره گشایی علوم انسانی ایجاد نشده است و مسائل اجتماعی و فرهنگی مختلفی وجود دارد که کلید آن به دست متخصصان علوم انسانی است.

حدادعادل اعلام نمود: پیشرفت در زمینه مهندسی، یک زمینه فرهنگی می خواهد که باید آن را علوم انسانی ایجاد کند.

منبع: ویکی گرام

به "بعضی از تحول علوم انسانی می ترسند، عدم باور به کارآمدی علوم انسانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعضی از تحول علوم انسانی می ترسند، عدم باور به کارآمدی علوم انسانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید