افشای اسرار تابوت های حیوانات مصری

به گزارش نقطه سر خط، دانشمندان موزه بریتانیا در لندن از فناوری پیشرفته برای مشاهده 6 تابوت حیوانات مصر باستان استفاده کرده اند که بیش از دو هزار سال مهر و موم شده به جای مانده اند.

افشای اسرار تابوت های حیوانات مصری

به گزارش نقطه سر خط به نقل از نیوزویک؛ نتیجه این مطالعه که در ژورنال Nature Scientific Reports در تاریخ 20 آوریل منتشر شد بینشی تازه درباره آیین های مذهبی و شیوه های مومیایی سازی در مصر باستان را ارائه می کند.

دانیل اوفلین دانشمند تصویربرداری اشعه ایکس در موزه بریتانیا و نویسنده اصلی مقاله مرتبط با این پژوهش به نیوزویک می گوید: به ندرت پیش می آید که این تابوت های فلزی دست نخورده باقی بمانند.

مجسمه های حیوانات یا جعبه های نذر شده با مجسمه های حیوانات اغلب در مکان های مذهبی متعلق به مصر باستان یافت می شوند، اما تجزیه و تحلیل محتوای آن ها بدون آسیب رساندن به آثار و آن چه ممکن است درون آن وجود داشته باشد کار دشواری است.

اوفلین می گوید: برای افزایش دانش خود در مورد مومیایی سازی مصر باستان ما بسیار علاقه مند بودیم که محتویات این گروه از تابوت های مهر و موم شده را که هزاران سال پیش در داخل آن قرار داده شده بودند را درک کنیم. با تصویربرداری نوترونی ما توانستیم بقایای مارمولک و بسته بندی های پارچه ای را در داخل این تابوت ها آشکار کنیم که نشان می دهد آن ها پیش از قرار دادن در داخل جعبه ها پیچیده شده اند.

در طول هزاره اول پیش از میلاد مسیح مومیایی شدن گربه ها، سگ ها، مارمولک ها و سایر خزندگان غیرعادی نبود. اغلب تصور می شد بقایای حیوانات تجسم فیزیکی خدایان هستند و یا ممکن است به عنوان نوعی نذری یا مناسک آیینی کارکرد داشته باشند.

اوفلین می گوید: مارمولک هایی که در این تابوت ها قرار می گرفتند به عنوان بخشی از اعمال و باور های مذهبی که به ویژه در هزاره نخست پیش از میلاد مسیح رشد کرد مومیایی شده بودند. مارمولک ها مانند مار ها و مارماهی ها به ویژه با خدایان خورشید و خالق مصر باستان مانند آتوم و آمون رع مرتبط بودند.

شش تابوت مورد بررسی قرار گرفته در این مطالعه که قدمت شان به سال های 250 تا 664 پیش از میلاد مسیح باز می گردد همگی مهر و موم شده اند و بالای هر یک مجسمه ای که نشان دهنده یک مارمولک یا یک هیبرید انسان - مارماهی - مار کبری است واقع شده است.

اوفلین می گوید: هدف ما هنگام انجام تحقیقات در مورد مجموعه موزه بریتانیا این بود که حداقل تهاجم را داشته باشیم. باز کردن فیزیکی تابوت ها گزینه مدنظر ما نبود چرا که باعث آسیب وارد شدن به تابوت ها و هم چنین باعث از بین رفتن محتویات آن می شد.

معمولا تصویربرداری غیر تهاجمی را می توان با استفاده از همان تکنیک هایی که پزشکان برای بررسی درون بدن انسان به کار می برند مورد استفاده قرار داد: اشعه ایکس.

با این وجود، در این مورد اشعه ایکس قادر به عبور از دیواره های فلزی ضخیم تابوت ها نبود. بنابراین، تیم پژوهشی مجبور شد راه حل جایگزینی ارائه دهد. اوفلین می گوید: نوترون ها ویژگی هایی دارند که به آن ها اجازه می دهد از برخی فلزات راحت تر از اشعه ایکس عبور کنند و در دیدن مواد آلی موثر هستند.

بنابراین، تیم پژوهش با شلیک نوترون ها به تابوت های مهر و موم شده و میزان گیری میزان پراکندگی و جذب آن ها توانستند درون آن را ببینند.

مطالعات پیشین استخوان های مار، مار و گربه را در میان حیوانات در داخل جعبه ها و مجسمه های نذری مشابه پیدا کرده اند. با این وجود، بسیاری از این آثار به صورت تکه تکه کشف شدند که محتوای شان ناقص یا غایب بود. به همین دلیل است که این شش اثر مهر و موم شده بسیار غیرعادی هستند.

اوفلین می گوید: امیدواریم این مطالعه را به تابوت ها و ظروف فلزی مهر و موم شده در مجموعه موزه بریتانیا تعمیم دهیم به خصوص اکنون که اثربخشی تصویربرداری نوترونی را برای آشکار کردن محتویات پنهان و درک شیوه های تولید باستانی مشاهده کرده ایم. این تکنیک هم چنین می تواند در مورد سایر اشیاء فلزی برای مثال مجسمه ها به منظور درک نحوه ساخت آن ها و توسعه دانش ما در مورد فناوری فلزکاری باستانی مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: فرارو

به "افشای اسرار تابوت های حیوانات مصری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشای اسرار تابوت های حیوانات مصری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید