آیین نکوداشت و قدردانی از سه دهه فعالیت سید عبدالمجید شریف زاده برگزار گردید

به گزارش نقطه سر خط، ایرنا/ براساس اخبار منتشر شده، آیین نکوداشت و قدردانی از سه دهه فعالیت سید عبدالمجید شریف زاده برگزار گردید.

آیین نکوداشت و قدردانی از سه دهه فعالیت سید عبدالمجید شریف زاده برگزار گردید

نگاره های شریف آیین نکوداشت سید عبدالمجید شریف زاده رئیس پیشین گروه پژوهشی هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی به پاس تجلیل بیش از سه دهه خدمات صادقانه این هنرمند پژوهشگر به هنر ایرانی اسلامی با حضور جمعی از مسئولان، کارشناسان، پژوهشگران، اساتید حوزه فرهنگ و هنر، صنایع دستی و هنرهای سنتی در کوشک باغ هنر مجموعه فرهنگی جهانگردی عباس آباد در تهران برگزار گردید.

در این مراسم محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی دبیر فرهنگستان ادب و زبان فارسی، مهدی حجت و سید محمد بهشتی روسای پیشین سازمان میراث فرهنگی، محمد علی رجبی دوانی رئیس گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر حضور داشتند.

دبیر فرهنگستان زبان و ادب پارسی در ابتدای این برنامه با قدردانی از کوشش ها و خدمات هنری و فرهنگی سید عبدالمجید شریف زاده با قرائت نوشته ای از این پژوهشگر قدردانی کرد.

تقدیر از پیشینه فرهنگی هنری شریف زاده در عرصه های مختلف هنری و حوزه میراث فرهنگی، تاکید بر انتقال تجربیات این پژوهشگر در حوزه های مختلف دانشگاهی و پژوهشی از جمله نکات مهمی بود که حسینی در متن توصیفی خود درباره عبدالمجید شریف زاده به آن اشاره نمود.

شریف زاده پاسدار و پاسبان و امانت دار هنر

محمد علی رجبی دوانی رئیس گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر نیز در این مراسم بیان نمود: عبدالمجید شریف زاده در شرایطی وارد مجموعه میراث فرهنگی شد که تنگناهای زیادی وجود داشت، قرار بر تعطیلی آن واحد بود، بنابراین او را پاسدار توصیف می کنم، پاسداری که وظیفه اش فقط نگهبانی نیست، بلکه امانت داری است امانت داری هم فقط حفط در همان شرایط نیست بلکه آن امانت را رشد و تعالی می دهد.

وی گفت: با ادغام سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و جهانگردی اینطور شد که وظیفه میراث فرهنگی جذب جهانگرد است که همین رویکرد موجب افول میراث فرهنگی شد.

رجبی دوانی اضافه کرد: میراث فرهنگی اصیل خود هنرمندان و اساتید هنر هستند که باید شأن آن را نگه داشت. شریف زاده به دل اساتید پیشکسوت امید و اشتیاق داد تا در آن شرایط سخت سازمانی بمانند و جوانان را آموزش دهند و نسل جدیدی که اکنون خود اساتید برجسته هنرهای سنتی هستند، پرورش دهند، پس باید در ابتدای هر تجلیلی به مقام استادان احترام گذاشت.

رئیس گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر گفت: شریف زاده به معنای واقعی پاسدار فرهنگ و هنر است و با ایمان چنین کاری را انجام داد. وی با مدیریت دینی و انقلابی خدمات قابل توجهی در همه حوزه ها انجام داد که از آن جمله میتوان به شورای ارزشیابی هنرمندان هنرهای اسلامی اشاره نمود که باید همچنان مدیریت آن را به عهده داشته باشد.

شریف زاده هنرمند و مدیری خوش اخلاق

مهدی حجت رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی نیز در این مراسم گفت: من با دلم به این جلسه آمدم. شریف زاده از هنرمندانی است که با استفاده از داشته های علمی و عملی خود در عرصه هنر با هنرمندان همدل می شدند. شرایطی که منجر به ایجاد علاقه و صمیمیت هنرمندان و پیشکسوتان با یک مدیر هنری می گردد.

وی اضافه کرد: شریف زاده با داشتن چنین ابزار دانش و تخصص مدیری موثر و فهیم در حوزه هنرهای سنتی بود. مدیری که فقط درگیر احساسات و هیجانات مدیریتی نبود. اتکا به دو ترکیب فهم هنر و آگاهی، او را تبدیل به فردی موثر در عرصه فرهنگ و هنر کرد. او مدیر اخلاق خوشی بود، صفتی که کار هر کسی نیست.

شریف زاده به عدل، در جای خودش قرار داشت

سید محمد بهشتی رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی کشور نیز در این مراسم با قدردانی از خدمات مدیریتی فرهنگی هنری عبدالمجید شریف زاده شرح داد: شریف زاده از جمله مدیرانی بود که جنس مدیریتی او از جنس عدل بود و سر جای خودش قرار داشت. زمانی که من وارد میراث فرهنگی شدم او در جای خودش بود، اما در مقطعی هم او در این سازمان نبود. گویی اینکه دستی را از تن جدا نموده بودند و مدتی هم طول کشید که من متوجه ماجرا شوم و وقتی هم او برگشت دوباره عدل جاری شد.

وی اضافه کرد: شریف زاده مدیری بود که علاوه بر بکار بردن واژه پاسدار باید به او واژه پرستاری را هم نسبت داد که علاوه بر در نظر گرفتن کلید واژه های عدل و عمارت به پرستاری از هنرمندان نیز توجه زیادی داشت. او مانند باغبانی بود که وقتی به کارگاه های هنرهای سنتی می رفتیم، مانند یک باغبان به محصولات هنری این باغ پربار توجه می کرد. همه این صفات است که او را تبدیل به فردی می نماید که وقتی نام هنرهای سنتی را می بریم حتما یاد عبدالمجید شریف زاده می افتیم. او حتی از زمان رسمی مدیریتش که اکنون به درجه بازنشستگی نائل آمده، می تواند بیشتر در این مسند حضور داشته باشد. نسبت او با هنرهای سنتی به همین راحتی ها به خاتمه نمی رسد.

کار شریف زاده تازه شروع شده است

سید محمد حسین حجازی مدیرعامل شرکت نوسازی عباس آباد هم در ادامه این مراسم ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین رویدادی اظهار کرد: ویژگی های شخصیتی شریف زاده دقیقاً همچون نام این هنرمند است که در قالب انسانی شریف قریب به سه دهه هنرهای سنتی را در جهت بلوغ و استمرار قرار دادند. شریف زاده هنرمند متعهدی است که در احیای هنرهای سنتی کوشش های زیادی انجام دادند و من امیدوارم در کنار شما علاقمندان هنرهای سنتی و استاد شریف زاده بتوانیم در مجموعه اراضی عباس آباد راه را ادامه بدهیم، کار او تازه شروع شده است.

در خاتمه این مراسم با حضور میهمانان ویژه هدایایی به رسم یادبود از طرف مجموعه های مختلف فرهنگی هنری به عبدالمجید شریف زاده که بتازگی به درجه بازنشستگی نائل آمده، اهدا شد.

عبدالمجید شریف زاده متولد 1339 در ساری است که یک دوره از سال 1373 تا 1386 و یک دوره از سال 1396 تا تیر 1401 ریاست پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی را عهده دار بوده است. وی دارای مدرک دکترای پژوهش هنر از دانشکده هنرهای زیبا و کارشناسی صنایع دستی از دانشگاه هنر است. تقویت وجهه پژوهشی و حفظ و احیا مهمترین موضوع شریف زاده در دوره تصدی مدیریت پژوهشکده بوده است.

از دیگر مشاغلی که وی عهده دار بوده است، میتوان به مدیر کل توسعه و ترویج صنایع دستی، مدیریت موزه فرش ایران و رئیس کمیته ارزشیابی هنرمندان هنرهای سنتی، عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی، عضو گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر، رئیس گروه هنر شورای آنالیز متون و کتب علوم انسانی رشته هنر در پژوهشگاه علوم انسانی اشاره نمود.

منبع: همگردی

به "آیین نکوداشت و قدردانی از سه دهه فعالیت سید عبدالمجید شریف زاده برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین نکوداشت و قدردانی از سه دهه فعالیت سید عبدالمجید شریف زاده برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید