8 فیلم دیدنی ریدلی اسکات که دست کم گرفته شدند

به گزارش نقطه سر خط، ریدلی اسکات نزدیک به نیم قرن است که فیلم های بلند می سازد و حتی هم اکنون که دهه 80 زندگی اش را پشت سر می گذارد به هیچ وجه دست از کوشش برنداشته و هر سال فیلم های منحصربه فردی را روانه بازار می نماید. همان طور که در سال 2021 مشاهده کردیم سر این کارگردان به شدت شلوغ بود و او دو فیلم خود را تنها به فاصله چند ماه از هم اکران کرد. او در پروژه های خود تقریبا به همه ژانرها پرداخته و آثار کلاسیک بی نظیری همانند بلید رانر، اولین فیلم بیگانه، گلادیاتور و تلما و لوئیز را فراوری نموده است.

8 فیلم دیدنی ریدلی اسکات که دست کم گرفته شدند

با توجه به اینکه ریدلی اسکات به ژانرهای مختلفی پرداخته، طبیعی است که تمام فیلم های او پیروز نبوده باشند. البته آن هایی که تا حدودی پیروز نبوده اند یا مورد پسند منتقدان قرار نگرفتند، سال ها پس از اکران اولیه، آن قدر خوش شانس بوده اند که به فیلم های کلاسیک محبوبی تبدیل شوند. در حقیقت ریدلی اسکات کارگردانی است که نمی توان فیلم های او را دست کم گرفت.

1. آخرین دوئل (The Last Duel)

  • بازیگران: مت دیمون، آدام درایور، بن افلک
  • تاریخ انتشار: 2021
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 85 از 100

آخرین دوئل یک فیلم حماسی تاریخی است که در سال 2021 به کارگردانی ریدلی اسکات ساخته شد اما متاسفانه تا به امروز به شدت نادیده گرفته شده، بنابراین طبیعی است که یکی از کم ارزش ترین فیلم های ریدلی اسکات باشد. این فیلم به روایت داستانی تاریخی اما در عین حال، وحشیانه در خصوص انتقام و بدرفتاری با زنان فرانسه قرون وسطی می پردازد که می توان آن را از جهاتی به دنیای کنونی هم نسبت داد و بنابراین تماشای صحنه های آن برای مخاطب کنونی آن قدرها آسان نیست.

روشی که آخرین دوئل از آن برای روایت داستان هایی واقع گرایانه استفاده می نماید سبب می گردد که این فیلم تا حدی سرگرم نماینده به نظر بیاید. این روش به اسکات یاری نموده تا یک سری از رویدادها را سه بار، از چشم اندازهایی متفاوت روایت کند تا اینکه در نهایت، درست در زمانی که فیلم به اوج خود می رسد واقعیت دل خراش، خودش را نشان دهد و حقیقت برملا گردد. به علاوه توجه به جزئیات و عملکرد عالی کلیه بازیگران چیزی است که بر زیبایی فیلم افزوده است. اینکه چرا این فیلم نتوانست حتی نامزد دریافت جایزه اسکار گردد قطعا یکی از بزرگ ترین معماهای سال 2021 خواهد بود.

2. مردان چوب کبریتی (Matchstick Men)

  • بازیگران: نیکلاس کیج، سم راکول، بروک آلتمن
  • تاریخ انتشار: 2003
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.3 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 82 از 100

مردان چوب کبریتی که در سال 2003 اکران شد، یکی از فیلم هایی است که تا به امروز به شدت نادیده گرفته شده است. هر چند این فیلم فیلم جدیدی نیست که بتوان امیدوار بود، در آینده خودی نشان می دهد، البته هنوز کمتر از بیست سال از عمر این فیلم گذشته و می توان امیدوار بود به فیلم کلاسیک منحصربه فردی تبدیل گردد.

بنابراین گرچه این فیلم یک فیلم کلاسیک تمام عیار نیست، اما فیلمی منحصربه فرد است که می توان آن را یکی از بی نظیرترین فیلم های اسکات دانست. فیلم مردان چوب کبریتی فیلمی تقریبا کمدی در خصوص دو مرد کلاه بردار است که وقتی یکی از آن ها به طور اتفاقی با دختر نوجوانش دیدار می نماید با یکدیگر آشنا می شوند. مردان چوب کبریتی از وجود ستارگانی همچون نیکلاس کیج و سم راکول بهره می برد و بنابراین قطعا می تواند ساعات خوشی را برایتان به ارمغان بیاورد.

3. قلمروی بهشت (Kingdom of Heaven)

  • بازیگران: اورلاندو بلوم، دیوید تیولیس، لیام نیسون
  • تاریخ انتشار: 2005
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.2 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 39 از 100

قلمروی بهشت توانست جنگ های صلیبی را در مقیاسی ارائه کند که پیش از آن هیچ فیلمی قادر به انجامش نبود و به همین علت، یکی از بزرگ ترین فیلم های حماسی است که می تواند یادآور فیلم های حماسی کلاسیک دهه 1950 و 1960 باشد. با این حال متاسفانه طرح داستانی فیلم پیچیده است، شخصیت های متعددی هم در آن حضور دارند و با اینکه صحنه های نبرد فیلم دیدنی هستند باز هم نتوانستند چندان برای مخاطبان سرگرم نماینده باشند.

یکی از دلایلی که باعث شد قلمروی بهشت فیلم چندان شناخته شده ای نباشد این بود که این فیلم اسکات نتوانست در سینماها چندان خوش بدرخشد. در واقع وقتی که قلمروی بهشت برای اولین بار اکران شد حدود، 144 دقیقه طول کشید، اما داستان فیلم در نهایت ناتمام ماند و نتوانست مخاطبان را جذب خود کند.

در پخش بعدی همه چیز اندکی تغییر کرد و حدود 45 دقیقه هم به زمان پخش فیلم اضافه شد و داستان فیلم هم به مراتب منسجم تر و رضایت بخش تر شد. در نهایت با اینکه برش نهایی توانست نقدهای مثبت زیادی را به دست آورد باز هم چندان مورد پسند مخاطبان قرار نگرفت و به همین علت در فهرست ما جایی را برای خود پیدا نموده است.

4. پرومتئوس (Prometheus)

  • بازیگران: نومی راپاس، شارلیز ترون، ادریس البا
  • تاریخ انتشار: 2012
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 73 از 100

5. بیگانه: کاوننت (Alien: Covenant)

  • بازیگران: مایکل فاسبندر، کارمن اجوجو، بیلی کروداب
  • تاریخ انتشار: 2017
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.4 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 65 از 100

شاید درست نباشد که فیلم پرومتئوس و دنباله اش، بیگانه: کاوننت را جزو آن دست از فیلم های اسکات بدانیم که به شدت دست کم گرفته شده اند. زیرا هر کدام از این فیلم ها، نقدهای مثبت زیادی را از جانب منتقدان دریافت نموده اند و اولی پیروز شد در زمان انتشارش سر و صدای زیادی به پا کند. در واقع این دو فیلم نشان دهنده بازگشت ریدلی اسکات به فرنچایز بیگانه بودند یعنی همان فرنچایزی که توانسته از سال 1979 تا به امروز بدرخشد.

اما شاید بتوان گفت که پرومتئوس به عنوان پیش درآمدی بر فیلم بیگانه به شدت مورد موشکافی نهاده شد، آن هم در حالی که اصلا هدف از طرح داستان فیلم چیز دیگری بود. به علاوه زمانی که دنباله بیگانه: کاوننت منتشر شد به علت پیروی بیش از حد از خط داستانی قبلی و به این علت که مخاطبان نتوانسته بودند در آن چیز جدیدی پیدا نمایند چندان مورد استقبال قرار نگرفت. بنابراین می توان گفت پرومتئوس که رویکردی منحصربه فرد را نسبت به داستان های علمی-تخیلی در پیش گرفته و بیگانه: کاوننت که فرمول کلاسیک فرنچایز بیگانه را به روز رسانی نموده، مستحق توجه بیشتری بوده اند یا حداقل نباید تا به این حد مورد انتقاد قرار می گرفتند.

6. گانگستر آمریکایی (American Gangster)

  • بازیگران: دنزل واشنگتن، راسل کرو، جاش برولین
  • تاریخ انتشار: 2007
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 80 از 100

به طور قطع می توان گفت که در سال های اخیر، داستان های جنایی واقعی همچنان یکه تاز میدان هستند و فیلم هایی هم که در رابطه با زندگی نامه چهره های واقعی ساخته می شوند همچون قبل محبوبیت خود را حفظ نموده اند. البته دنزل واشنگتن هنوز هم مانند سال 2007 یک بازیگر محبوب به شمار میرود.

بنابراین شاید به نظرتان عجیب بیاید که یک فیلم جنایی که بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده و دنزل واشنگتن هم در آن بازی قدرتمندی را به یادگار گذاشته، با وجود نقدهای خوبی که از زمان اکران دریافت کرد، به فیلمی فراموش شده تبدیل شد، اما این وضعیتی است که گانگستر آمریکایی به آن مبتلا شده است.

با اینکه این فیلم داستانی جاه طلبانه و مجذوب کننده دارد اما به مرور زمان فراموش شده و دیگر هیچ مخاطبی از آن یاد نمی نماید. هر چند مهم ترین علتی که می توان به آن اشاره نمود این است که در کارنامه کاری ریدلی اسکات آن قدر فیلم های خوب به چشم می خورند که دیگر فیلم های میانه به نظر نمی آیند.

7. دوئل بازها (The Duellists)

  • بازیگران: کیت کارادین، هاروی کایتل، آلبرت فینی
  • تاریخ انتشار: 1977
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 92 از 100

دوئل بازها اولین فیلم بلند ریدلی اسکات بود و اگرچه نمی توان او را برترین فیلم این کارگردان دانست، اما هنوز هم فیلم قابل توجهی به شمار میرود. این فیلم به روایت داستان رقابت بین دو ستوان فرانسوی می پردازد که سالیان سال در حال دوئل کردن هستند، اما هیچ کدام نتوانسته اند بر دیگری پیروز شوند و در نتیجه اختلافاتشان ادامه دار شده است.

در این فیلم می توان شاهد نقش آفرینی منحصربه فرد هاروی کایتل و کیت کارادین بود که نشان می دهد ریدلی اسکات همواره در انتخاب بازیگران عالی عمل می کرد. به علاوه این فیلم از لحاظ بصری نیز به شدت خوش ساخت است و در آن به جزئیات هم به دقت توجه شده و صحنه های اکشن فیلم هم درست مانند الباقی فیلم های اسکات چشمگیر هستند.

8. 1492: فتح بهشت (1492: Conquest of Paradise)

  • بازیگران: فرناندو ری، آنخلا مولینا، آچرو مانیاس
  • تاریخ انتشار: 1992
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.4 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 32 از 100

1492: فتح بهشت همزمان با پانصدمین سالگرد کشف آمریکا به وسیله کریستف کلمب ساخته شد و داستان فیلم هم به همین موضوع اشاره دارد. این فیلم کوشش نموده تا از یک رویکرد رمانتیک و تقریبا اسطوره پرورانه برای به تصویر کشیدن تاریخ استفاده کند و به واسطه این روش، کریستوفر کلمب را به یک قهرمان افسانه ای تبدیل نموده و در عین حال سعی نموده به جنبه های تاریک تر شخصیت او نپردازد و همین موضوع هم باعث شد که فیلم نقدها زیادی را دریافت نماید.

در واقع این فیلم چندان به واقعیت های تاریخی توجهی ننموده و فقط کوشش نموده تا از کلمب یک اسطوره بسازد و تا حد زیادی هم در کار خود پیروز بوده زیرا فیلم آن قدر از نظر بصری پرزرق و برق است که توانست نقدهای مثبت زیادی دریافت کند و صحنه های هیجان انگیز و مخاطره انگیز آن هم به شدت مورد توجه مخاطبان نهاده شدند. اما نادیده گرفتن بعضی حقایق تاریخی آن هم در خصوص یک شخصیت تاریخی مانند کلمب نه تنها به نفع فیلم عمل نکرد بلکه باعث شد که داستان آن مورد شماتت قرار گیرد.

بنابراین، کاملا قابل درک است که چرا فیلم 1492: فتح بهشت چندان مورد توجه قرار نگرفته و توانسته به یکی از فیلم های فهرست ما تبدیل گردد. با همه این ها، نمی توان از کیفیت فیلم و جلوه های ویژه آن غافل شد. در واقع اگر این ویژگی ها با داستانی ترکیب می شدند که از لحاظ تاریخی کاملا دقیق بود، قطعا باعث می شدند که این فیلم به یکی از برترین فیلم های ریدلی اسکات تبدیل گردد. اما متاسفانه این اتفاق هرگز روی نداد و داستان خوش باورانه و غیرواقعی فیلم باعث شد که فیلم امتیازهای بسیار پایینی را کسب نماید.

منبع: collider

منبع: دیجیکالا مگ

به "8 فیلم دیدنی ریدلی اسکات که دست کم گرفته شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 فیلم دیدنی ریدلی اسکات که دست کم گرفته شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید