18 راز درباره چپ دست ها که تا به حال نشنیده اید

به گزارش نقطه سر خط، 13 آگوست برابر با 22 مرداد، روز جهانی چپ دست ها است. هدف از نام گذاری این روز آگاهی رسانی درباره مشکلاتی است که چپ دست ها در دنیایی که برای راست دست ها طراحی شده با آن ها روبرو می شوند. اگر چپ دست هستید، حتما می دانید که چه حسی دارد وقتی در مدرسه و کنکور از شما می پرسیدند که چپ دست هستید یا نه و در آخر همان جایگاه راست دست ها را در اختیارتان قرار می دادند!

18 راز درباره چپ دست ها که تا به حال نشنیده اید

چپ دست بودن با وجود اینکه انجام برخی کارها را برایتان سخت می نماید، اما به شما حس خاص بودن می دهد. جالب است بدانید که دانشمندان باور دارند چپ دست ها ویژگی های منحصربه فردی دارند؛ برای مثال این افراد به دلیل اینکه باید خودشان را با محیط اطراف و وسایلی که برای راست دست ها ساخته شده تطابق دهند، مستقل تر هستند. مقاله امروز را به مناسبت روز دنیای چپ دست ها به این افراد اختصاص داده ایم و قصد داریم چند راز جالب را در اختیارتان قرار دهیم. تا انتها مقاله همراه ما باشید .

1. تقریبا 12 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند

به طور میانگین 12 درصد از جمعیت دنیا چپ دست و 87 درصد راست دست هستند و 1 درصد با هر دو دست می نویسند. هرچند درصد افراد چپ دست رو به افزایش است. شاید باورتان نگردد، اما هنوز هم افرادی پیدا می شوند که فرزندان چپ دست خود را مجبور به یادگیری نوشتن با دست راست می نمایند! خوب است تعداد گیتاریست های چپ دست را هم بدانید! بر اساس آخرین آمار ها در سال 2015، فقط 0.5 درصد از افرادی که گیتار می نوازند، چپ دست هستند.

2. احتمالا بیشتر دچار آلرژی ها می شوند

محققان در یک مطالعه به این نتیجه رسیدند که افراد چپ دست 11 برابر بیشتر از راست دست ها در معرض ابتلا به حساسیت ها قرار می گیرند. این مطالعه بعلاوه نشان داد که چپ دست ها 2 برابر بیشتر گرفتار اختلالات خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید می شوند.

3. بیشتر مستعد ابتلا به میگرن هستند

در یک مطالعه علمی نشان داده شد افرادی که چپ دست بودند، در مقایسه با راست دست ها دو برابر بیشتر در معرض میگرن قرار گرفتند.

4. احتمالا بیشتر از بی خوابی رنج می برند

در یک مطالعه در سال 2011 نشان داده شد که 94 درصد از چپ دست ها اختلال حرکت دوره ای اندام را تجربه کردند. این در حالی است که این مقدار در افراد راست دست فقط 69 درصد بود. در این اختلال انگشتان دست یا پا به طور غیرارادی هنگام خواب حرکت می نمایند.

5. چپ دست ها از سمت راست مغزشان بیشترین استفاده را می نمایند

سمت راست مغز سمت چپ را کنترل و سمت چپ مغز سمت راست را مدیریت می نماید. باور بر این است که سمت راست مغز سمت چپ را هماهنگ نموده و کارهای هنری و خلاقانه را کنترل می نماید. چپ دست ها بیشتر از نیمکره راست مغز خود استفاده می نمایند.

6. چپ دست ها باهوش تر هستند یا راست دست ها؟

نظرات در این زمینه متناقض هستند. با این حال یک مطالعه در سال 2007 به این نتیجه رسید که افراد چپ دست IQ بالاتری دارند. هرچند یک مطالعه دیگر در سال 2010 نتایج برعکسی را در این زمینه نشان داد. یک آنالیز دانشگاهی در یونان مطالعات مختلف را آنالیز کرد تا به یک نتیجه خوب در این زمینه برسد

نتایج این مطالعه نشان داد که راست دست ها به طور میانگین کمی (و نه به طرز قابل توجهی) باهوش تر از چپ دست ها هستند . IQ راست دست ها به طور میانه 101.5 است. یک مطالعه در سال 2018 به این نتیجه رسید که تفاوت بین هوش افراد چپ دست و راست دست ناچیز است.

7. چهار تا پنج ماه زودتر از راست دست ها به بلوغ می رسند

با وجود اینکه هیچ مدرک علمی یا مطالعه ای در این زمینه وجود ندارد، اما بسیاری از چپ دست ها این موضوع را تأیید نموده اند.

8. احتمالا بیشتر از مسائل تکلم رنج می برند

یک مطالعه در سال 2009 به آنالیز مسائل تکلم در بچه ها پرداخت. محققان در این مطالعه به این نتیجه رسیدند بچه های که برای استفاده از برخی کارها تمایل به استفاده از دست خاصی داشتند (به طور مثال دست چپ برای برداشتن وسایل از روی زمین)، بیشتر از دیگران در معرض مسائل تلکم و تحصیلی قرار داشتند.

این مسائل تا بزرگسالی ادامه پیدا کرد. یک مطالعه قدیمی 734 کودک چپ دست را آنالیز کرد . نتایج این مطالعه نشان داد که رابطه قابل توجهی بین خوانش پریشی (عارضه ای که خواندن و تلفظ کلمات را سخت می نماید) و چپ دست بودن وجود دارد.

9. مردان درصد بیشتری از چپ دست ها را تشکیل می دهند

بر اساس نتایج یک آنالیز در سال 2008 روی 144 مطالعه که در مجموع روی تقریبا 2 میلیون شرکت نماینده انجام شد، تعداد مردان چپ دست 23 درصد بیشتر از زنان بود.

10. در انجام چند کار همزمان بهتر هستند

داده های جمع آوری شده در سال 2008 نشان داد زمانی که از افراد خواسته شد دو کار را همزمان انجام دهند، چپ دست ها عملکرد بهتری داشتند. دلیل این موضوع این است که راست دست ها برای حل مسأله آن را تجزیه نموده و به طور جداگانه هر کدام را آنالیز می نمایند. این در حالی است که چپ دست ها به مسأله به اسم یک کل نگاه می نمایند.

11. به طور میانگین 9 سال کمتر از راست دست ها زندگی می نمایند

این موضوع جدیدا از لحاظ علمی رد شده است، اما هنوز هم خیلی از افراد به این حقیقت باور دارند. یک مطالعه قدیمی هزار مرده را در کالیفرنیا آنالیز کرد. محققان به این نتیجه رسیدند میانگین سن فوت راست دست ها 75 سال و چپ دست ها 66 سال بود. البته همان طور که گفتیم، در اوایل دهه 1900 میلادی بسیاری از والدین فرزندان چپ دست خود را مجبور می کردند با دست راست بنویسند. این افراد هنگام مرگ به اسم چپ دست شناخته نمی شدند.

بنابراین یافته های این مطالعه قدیمی بی اعتبار هستند. البته برخی از شواهد نشان می دهند احتمال اینکه چپ دست ها دچار تصادف های جزئی شوند، بیشتر از راست دست ها است.

12. بعد از ابتلا به سکته سریع تر بهبود پیدا می نمایند

در بیشتر افراد، سمت چپ مغز عملکرد زبان را کنترل می نماید؛ به همین خاطر است که سکته یا آسیب های مغزی که در سمت چپ مغز رخ می دهند، اثرات منفی روی تکلم می گذارند. زمانی که صحبت از کنترل تکلم می گردد، 95 درصد از راست دست ها نیم کره راستشان غالب است، در حالی که این مقدار در چپ دست ها 70 درصد است.

این یعنی چپ دست ها بعد از ابتلا به سکته، بهبود سریع تر مسائل تکلم را تجربه می نمایند. این ویژگی یکی از ویژگی های مثبت چپ دست ها است.

13. در برخی از ورزش ها مهارت چشمگیری دارند

چپ دست ها به طور ویژه در بیسبال، شنا، بوکس و شمشیر بازی مهارت دارند. جالب است بدانید که تقریبا 40 درصد از برترین بازیکنان تنیس، چپ دست هستند. شرط می بندیم که نمی دانستید که تنیس باز معروف و حرفه ای به نام رافائل نادال راست دست است، اما یاد گرفت چگونه با دست چپ بازی کند تا از این مزیت بهره مند گردد.

14. خلاق تر هستند

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که چپ دست ها خلاقیت بیشتری نسبت به راست دست ها دارند. یک مطالعه در سال 2007 نشان داد که طراحان و موسیقی دانان مشهور بیشتر چپ دست هستند. یک مطالعه دیگر به این نتیجه رسید که درصد زیادی از معمارها چپ دست هستند.

15. انجام برخی از کارهای روزانه برایشان سخت است

به اسم یک چپ دست همواره بریدن کاغذ و پارچه برای بنده (نویسنده) سخت بوده است! اگر چپ دست باشید، حتما این موضوع را خوب درک می کنید . چپ دست ها اغلب با چالش های روزانه مختلفی روبرو می شوند، چون تقریبا همه وسایل از جمله قیچی، ماوس کامپیوتر، جایگاه دسته دار و… برای راست دست ها درست شده اند. البته امروزه وسایل مخصوص چپ دست ها طراحی شده اند ، اما یا گران قیمت هستند یا پیدا کردن آن ها در فروشگاه ها سخت است.

16. در ریاضی عالی هستند

به نظر می رسد حساب کردن در مقایسه با نوشتن برای چپ دست ها آسان تر است. مطالعات به این نتیجه رسیده اند که افراد چپ دست معمولا در حل مسائل ریاضی بهتر هستند. یک مطالعه که به تازگی صورت گرفته به این نتیجه رسید که عملکرد چپ دست ها در آزمون های سخت ریاضی، 5 تا 10 درصد بهتر از راست دست ها است. باور بر این است که چپ دست ها در حل مسأله عالی هستند، چون این افراد معمولا از نیم کره راست مغز خود بیشتر استفاده می نمایند.

17. استفاده از برخی وسایل ورزشی براشان سخت است

اگرچه چپ دست ها ورزشکاران خوبی هستند، اما یک مشکل دارند و آن اینکه پیدا کردن وسایل ورزشی مانند دستکش بیسبال و چوب هاکی که مخصوص چپ دست ها باشد، برایشان سخت است.

18. چپ دست ها برای خودشان شهر دارند

به احتمال زیاد این موضوع را نمی دانستید. در غرب استان ویرجینیا شهری به نام left-hand وجود دارد. البته این شهر نام خود را از افراد چپ دست نگرفته است، اما با این حال خوب است بدانید که چنین شهری وجود دارد.

افراد مشهور و نوابغی که چپ دست بوده اند

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بسیاری از افراد مشهور و نوابغ چپ دست بوده اند و هستند . در ادامه تعدادی از افراد معروف چپ دست را معرفی نموده ایم.

  • آلبرت انیشتین
  • هلن کلر
  • باراک اوباما
  • اپرا وینفری
  • بیل گیتس
  • ماری کوری
  • ولفگانگ آمادئوس موتسارت
  • لیدی گاگا
  • لئوناردو داوینچی
  • لودویگ فان بتهوون
  • سیلوستر استالونه
  • هنری فورد
  • مارک زاکربرگ
  • چارلی چاپلین
  • آنجلینا جولی
  • استیو جابز
  • نیکول کیدمن

کلام آخر

مقاله امروز نقطه سر خط مگ را به چپ دست ها اختصاص دادیم و 18 راز جالب درباره این افراد را در اختیارتان قرار دادیم. گفته می گردد چپ دست ها خلاق تر از راست ها هستند و عملکرد بهتری در حل مسائل ریاضی دارند. البته چپ دست ها مسائل خاص خودشان را دارند؛ برای مثال استفاده از برخی وسایل مثل قیچی یا ماوس کامپیوتر برایشان سخت است و البته در نوشتن هم با سختی هایی روبرو می شوند.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت نقطه سر خط مگ را بخوانید.

منبع: lefty fretz, cheapism, cheapism

منبع: دیجیکالا مگ

به "18 راز درباره چپ دست ها که تا به حال نشنیده اید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "18 راز درباره چپ دست ها که تا به حال نشنیده اید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید