15 علت برای اینکه در تابستان بیشتر تمشک بخورید

به گزارش نقطه سر خط، تمشک یکی از میوه های تابستانی خوشمزه و محبوب محسوب می گردد که بسیار مغذی است و بیشتر احتیاج روزانه بدن به ویتامین ها و مواد مغذی مختلف را رفع می نماید. این میوه خوش رنگ با بیماری های خطرناک مثل سرطان و دیابت مبارزه نموده و به درمان آن ها یاری می نماید. اگر می خواهید با فواید تمشک برای سلامتی بدن، پوست و مو آشنا شوید، این مقاله را از دست ندهید. در مقاله امروز خبرنگاران مگ تصمیم داریم شما را با 15 نمونه از خواص تمشک و ارزش غذایی آن آشنا کنیم. در انتها مقاله هم به عوارض جانبی تمشک و آموزش درست کردن 5 خوردنی خوش طعم با این میوه تابستانی می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

15 علت برای اینکه در تابستان بیشتر تمشک بخورید

ارزش غذایی تمشک

تمشک که بیشتر در دو رنگ سیاه و قرمز وجود دارد، ارزش غذایی بالایی دارد و به بدن ویتامین ها و مواد مغذی مختلفی می دهد. در ادامه ارزش غذایی تمشک را در اختیارتان قرار داده ایم.

آب88.75 گرم
کالری52
پروتئین1.20 گرم
فیبر غذایی6.5 گرم
قند4.42 گرم
کلسیم25 میلی گرم
آهن0.69 گرم
فسفر29 میلی گرم
پتاسیم151 گرم
سدیم1 میلی گرم
زینک (روی)0.42 میلی گرم
تیامین0.032 میلی گرم
ریبوفلاوین0.038 میلی گرم
نیاسین0.598 میلی گرم
ویتامین B60.055 میلی گرم
فولات21 میکروگرم
ویتامین A33 واحد بین المللی (IU)
ویتامین E0.87 میلی گرم
ویتامین K7.8 میکروگرم
اسیدهاب چرب اشباع شده0.019 گرم
اسیدهای چرب تک غیر اشباع0.375 گرم

ترکیبات موجود در تمشک

در ادامه به برخی از ترکیبات موجود در تمشک اشاره نموده ایم.

1. آنتوسیانین

برخی از مهم ترین خواص آنتوسیانین ها شامل حفظ سلامت قلب، پیشگیری از سرطان و اضافه وزن و بهبود عملکرد شناختی می شود.

2. الاژیک اسید

الاژیک اسید یک ترکیب با خواص زیاد است. مهم ترین خاصیت این ترکیب پیشگیری از سرطان به تعداد می رود. الاژیک اسید ممکن است از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کند.

3. اسید سالیسلیک

این اسید برای پوست معجزه می نماید. از جمله خواص اسید سالیسیلیک می توانیم مبارزه با جوش و آکنه، لایه برداری پوست و پاکسازی پوست را نام ببریم.

4. کوئرستین

کوئرستین یک رنگدانه گیاهی است. این ترکیب خواص ضدالتهابی دارد و به پیشگیری از بیماری هایی مثل آسم، بیماری قلبی و سرطان یاری می نماید.

خواص تمشک برای بدن، پوست و مو

در ادامه خواص تمشک برای سلامتی بدن، پوست و مو را آنالیز می کنیم.

1. به مبارزه با سرطان یاری می نماید

یک مطالعه به این نتیجه رسید که تمشک غنی از الاژیک اسید است که می تواند از سرطان های مختلف پیشگیری کند. از جمله این سرطان ها می توانیم سرطان های پوست، ریه، مثانه و سینه را نام ببریم. الاژیک اسید همزمان از روش های مختلف برای مبارزه با سرطان استفاده می نماید. این ترکیب به اسم یک آنتی اکسیدان عمل می نماید و سرعت تکثیر برخی از سلول های سرطانی را کاهش می دهد.

چند مطالعه مختلف به این نتیجه رسیده اند که در صورت ابتلا به سرطان مری، تمشک سیاه ژن ها را تغییر می دهد و آن ها را به حالت عادی برمی گرداند. علاوه بر این نشان داده شده که تمشک سیاه به درمان سرطان هم یاری می نماید.

یک مطالعه آمریکایی به این نتیجه رسید که تمشک قرمز نقش جزئی در درمان سرطان های روده عظیم و معده دارد. در این مطالعه بعلاوه نشان داده شد که این نوع تمشک از رشد سلول های سرطان سر و گردن پیشگیری کرد. محققان در یک مطالعه آمریکایی دیگر به این نتیجه رسیدند که خواص ضدسرطانی تمشک به دلیل وجود آنتوسیانین در آن است.

آنتوسیانین ها ترکیباتی هستند که به میوه ها و سبزیجات رنگ می دهند. آنتوسیانین ها مانع از تغییر سلول ها می شوند و از التهاب پیشگیری می نمایند. جالب است بدانید که اندازه آنتی اکسیدان های موجود در تمشک 40 درصد بیشتر از بلوبری و توت فرنگی است. مطالعات به این نتیجه رسیده اند که عصاره تمشک ممکن است از انتقال تومور به سیستم لنفاوی جلوگیری کند.

2. به حفظ سلامت سیستم قلبی و عروقی یاری می نماید

از آنجایی که تمشک منبع سرشار فیبر به تعداد می رود، در حفظ سلامت قلب مفید است. یک فنجان تمشک حاوی 8 گرم فیبر است. دلیل دیگر مفید بودن تشمک برای قلب این است که این میوه تابستانی آنتوسیانین دارد. توت ها یکی از معدود میوه هایی هستند که هم در پوست و هم در گوشت خود آنتوسیانین دارند.

نتایج مطالعات نشان می دهند که مصرف 0.2 میلی گرم آنتوسیانین در روز می تواند به طرز چشمگیری خطر ابتلا به بیماری قلبی را در زنانی کاهش دهد که در دوران پس از یائسگی قرار دارند. آنتوسیانین نقش مهمی در کاهش آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو و التهاب مرتبط با بیماری های قلبی و عروقی دارد. تمشک حاوی پلی فنول های بیواکتیو دیگر هم است که در کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی اثرگذار هستند.

آنتوسیانین های موجود در تمشک اثرات مثبتی روی رگ های خونی و پلاکت ها می گذارند که این موضوع در حفظ سلامت قلب مفید است. هرچند باید مطالعات بیشتری انجام شود تا متوجه شویم دقیقا به چه اندازه آنتوسیانین برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی احتیاج است.

یک مطالعه حیوانی روی موش های صحرایی در کانادا به این نتیجه رسید که مصرف عصاره تمشک منجر به کاهش فشار خون موش ها شد. کاهش فشار خون در کم کردن احتمال ابتلا به بیماری قلبی مؤثر است. علاوه بر این نشان داده شده که تمشک عروق را گشاد نموده و از جمع شدن پلاک ها در عروق جلوگیری می نماید.

آنتوسیانین های موجود در تمشک از شکل گیری لخته خون پیشگیری می نمایند. توت ها حاوی اسید سالیسیلیک هم هستند که از قلب محافظت می نماید. ویتامین C یکی دیگر از ترکیبات موجود در تمشک است که به خواص خود در پیشگیری از بیماری قلبی شناخته می شود، چون مانع از شکل گیری پلاک در عروق می شود.

تمشک حاوی یک ماده شیمیایی به نام کتون تمشک است که فراوری هورمون آدیپونکتین را افزایش می دهد. مطالعات نشان می دهند که سطح بالاتر آدیپونکتین با کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی در ارتباط است.

3. در درمان دیابت مؤثر است

یاری به درمان دیابت یکی دیگر از خواص تمشک به تعداد می رود. مطالعه صورت گرفته در دانشگاه میشیگان نشان داد که ترکیبات موجود در تمشک تعادل انسولین و قند خون در بدن را بهبود می بخشند و از این طریق سلامت افراد مبتلا به اضافه وزن که دیابت نوع 2 دارند را بهبود می بخشند. بر اساس نتایج یک مطالعه، افرادی که می خواهند مراحل اولیه دیابت نوع 2 را مدیریت نمایند، می توانند از خواص تمشک بهره ببرند.

4. به کاهش وزن یاری می نماید

دلیل این خاصیت تمشک، وجود فیبر و منگنز در آن است. فیبر شما را برای مدت زمان طولانی تری سیر نگه می دارد و از پرخوری جلوگیری می نماید. فیبر موجود در تمشک حتی از جو دوسر هم بیشتر فیبر دارد. منگنز سوخت وساز بدن را افزایش می دهد و به سوزاندن سریع تر چربی ها یاری می نماید.

تمشک کالری کمی دارد و چربی هم ندارد؛ بنابراین می تواند گزینه خوبی برای اضافه کردن به رژیم غذایی مخصوص لاغری باشد. شاخص گلیسمی تمشک پایین است. مواد غذایی که شاخص گلیسمی پایینی دارند، تأثیر کمی روی قند خون می گذارند؛ در نتیجه با خوردن آن ها سطح قند خونتان افزایش پیدا نمی نماید.

یک مطالعه آمریکایی روی موش های صحرایی به این نتیجه رسید که کتون های تمشک منجر به کاهش وزن شدند. ممکن است انسان ها هم با مصرف تمشک نتایج مشابهی را تجربه نمایند. بعلاوه نشان داده شده که کتون تمشک از اضافه وزن جلوگیری می نماید. کتون تمشک می تواند تجزیه چربی را هم افزایش دهد که ممکن است منجر به اضافه وزن شود. افزایش تجزیه چربی به وسیله متابولیسم لیپید انجام می شود.

گفتیم که کتون های تمشک سطح آدیپونکتین را افزایش می دهند. نشان داده شده که این هورمون به فرآیند تجزیه چربی سرعت می بخشد. تمشک حاوی ترکیبات دیگری به نام رزوراترول است که چربی بدن را به چربی خوب تبدیل می نمایند که این موضوع به کالری سوزی یاری می نماید.

5. سلامت چشم ها را افزایش می دهد

فلاونوئیدها و ترکیبات پلی فنولی موجود در تمشک برای سلامت چشم ها عالی هستند. اگر می خواهید به حفظ سلامت چشم های خود یاری کنید، تمشک را در رژیم غذایی خود جای دهید .

6. سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید

نشان داده شده که ترکیبات فیتوشیمیایی تمشک، به ویژه تمشک سیاه روی سیستم ایمنی بدن اثرات مثبتی می گذارند و به همین خاطر در درمان بیماری هایی مفید هستند که باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می شوند. بر اساس نتایج یک مطالعه در دانشگاه واشنگتن، تمشک سوپرفودی است که بدن را قادر به مبارزه با عفونت هایی می نماید که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می نمایند.

علاوه بر این تمشک حاوی ویتامین C است و به همین خاطر می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری زیادی کند. ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که ممکن است اثرات شگفت انگیزی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد . یکی دیگر از ترکیبات موجود در تمشک بتاکاروتن نام دارد که در تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.

7 . خواص ضدالتهابی دارد

مبارزه با التهاب یکی دیگر از خواص تمشک محسوب می شود. بر اساس نتایج یک مطالعه کره ای، تمشک سیاه خواص ضدالتهابی دارد. علاوه بر این نشان داده شده که تمشک به وسیله مبارزه با التهاب، کولیت روده را درمان می نماید. خواص ضدالتهابی تمشک آن قدر قدرتمند هستند که از این میوه در برخی داروها استفاده می شود.

اثرات ضدالتهابی تمشک به وجود آنتوسیانین در آن برمی شود. آنتوسیانین نوعی فلاونوئید است که با التهاب مبارزه می نماید. می توانید برای پیشگیری از التهاب، تمشک را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

8 . حافظه را تقویت می نماید

تمشک غنی از ترکیباتی است که نشان داده شده عملکرد حافظه را بهبود می بخشند. پلی فنول های موجود در تمشک به خواص خود در بهبود زوال شناختی مرتبط با افزایش سن شناخته می شوند.

9. به کاهش سرعت فرآیند پیری یاری می نماید

میوه هایی مانند تمشک سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که برای پوست خواص عالی دارند. اول از همه اینکه تمشک از اثرات منفی نور خورشید روی پوست جلوگیری می نماید که این یعنی در پیشگیری از قرمز شدن پوست های حساس در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید مفید است.

وجود ویتامین C در تمشک آن را تبدیل به یک گزینه عالی برای پیشگیری از سرطان پوست می نماید. بر اساس نتایج یک مطالعه از کتون های تمشک در محصولات آرایشی استفاده می شود. دلیل این موضوع موجود تیلیروسید در تمشک است که از فراوری ملاتونین در سطح درون سلولی جلوگیری می نماید.

تیلیروسید یک ترکیب بالقوه برای سفید کردن پوست در محصولات آرایشی است . در برخی از کرم های ضدآفتاب از روغن تمشک استفاده می شود، چون به وسیله محافظت از پوست در برابر اشعه های فرابنفش خورشید، سلامت پوست را بهبود می بخشد. الاجیتانن موجود در تمشک از پوست در برابر پیری زودرس محافظت می نماید.

10. هضم را بهبود می بخشد

مدت زیادی است که از برگ های تمشک برای هضم بهتر استفاده می شود. برگ های این میوه تابستانی در درمان مسائل گوارشی مفید هستند. علاوه بر این تمشک یکی از منابع سرشار فیبر به تعداد می رود. همان طور که به احتمال زیاد می دانید، فیبر بیشتر در رژیم غذایی یعنی هضم بهتر. قبل از اضافه کردن تمشک به رژیم غذایی به منظور درمان مسائل گوارشی، حتما با پزشک مشورت کنید.

11. آرتریت را تسکین می دهد

یک مطالعه آمریکایی به این نتیجه رسید که پلی فنول های تمشک می توانند از غضروف محافظت نمایند و شدت آرتریت را کاهش دهند. مصرف منظم تمشک قرمز می تواند به درمان التهاب و حفظ سلامت مفاصل یاری کند. اگر از آرتریت رنج می برید، تمشک را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از خواص آن برخوردار شوید.

12. برای سلامت زنان مفید است

تمشک، به ویژه برگ های آن فواید حیرت آوری برای زنان باردار دارند. یک مطالعه اسم می نماید که مصرف تمشک هیچ عارضه جانبی برای مادر و جنین ندارد. برخی از افراد باور دارند که چای تمشک به کاهش حالت تهوع در دوران بارداری یاری می نماید.

13. سلامت بافت ها و رگ های خونی را افزایش می دهد

گفتیم که تمشک سرشار از ویتامین C بوده که برای رشد و ترمیم بافت ها بدن به آن احتیاج است. این ویتامین زخم ها را درمان نموده و به فراوری کلاژن که یک پروتئین لازم است، یاری می نماید. از این پروتئین برای سنتز بافت ارتباطی استفاده می شود.

علاوه بر این ویتامین C به فراوری رگ های خونی یاری می نماید و در تقویت دیواره های رگ های خونی مفید است. تمشک آهن هم دارد. آهن یک ماده معدنی است که نقش مهمی در شکل گیری گلبول های قرمز دارد. گلبول های قرمز اکسیژن را به عضلات منتقل می نمایند که این موضوع در حفظ انرژی مفید است.

14. سلامت موها را افزایش می دهد

تمشک سرشار از فولات است. فولات یک ماده معدنی است که به شکل گیری گلبول های قرمز سالم یاری می نماید که انرژی را به تمام سلول های موجود در بدن می رسانند. این موضوع برای فولیکول های مو اهمیت دارد، چون برای رشد به جریان خون کافی و اکسیژن احتیاج دارند.

منیزیم و سیلیکون تمشک قرمز کیفیت مو را بهبود می بخشند. باور بر این است که سیلیکون فقط طی چند هفته مو را ضخیم می نماید. این ترکیب بعلاوه ممکن است به رشد سریع تر مو یاری کند.

15. به مبارزه با اگزما یاری می نماید

اگر دچار عارضه هایی مانند اگزما هستید، می توانید از خواص اگزما برای بهبود بیماری خود یاری بگیرید. روغن هسته تمشک چون خواص ضدالتهابی دارد، می تواند در درمان عارضه هایی مثل اگزما و بثورات پوستی (راش) مفید باشد.

عوارض جانبی تمشک

افراد به ندرت دچار عوارض جانبی تمشک می شوند؛ با این حال در ادامه به تعدادی از عوارض جانبی احتمالی تمشک می پردازیم.

1. با داروها تداخل پیدا می نماید

اگر آنتی بیوتیک، به ویژه لینزولید مصرف می کنید، از مصرف تمشک اجتناب کنید. دلیل این موضوع این است که تمشک یک ترکیب به نام تیرامین دارد که می تواند منجر به افزایش ناگهانی و خطرناک سطح فشار خون شود.

2. ممکن است روی زنان باردار و شیرده اثر منفی بگذارد

تمشک ممکن است باعث منقبض شدن رحم زنان باردار شود. با وجود اینکه تحقیقات کافی در این زمینه وجود ندارد، اما برترین کار این است که اگر باردار یا شیرده هستید، قبل از مصرف تمشک با پزشک مشورت کنید.

3 باعث اسهال می شود

تمشک، به ویژه برگ آن می تواند به اسم ملین و ادرارآور عمل کند. بنابراین افرادی که داروهایی مصرف می نمایند که اثر ملین یا ادرارآور دارند، باید از مصرف تمشک خودداری نمایند، وگرنه علاوه بر اسهال دچار کم آبی بدن و عدم تعادل الکترولیت می شوند.

4. واکنش های آلرژیک را به همراه دارد

برخی از افراد ممکن است بلافاصله بعد از مصرف تمشک در دهان خود احساس گزگز یا سوزش نمایند. این موضوع ممکن است در نهایت منجر به خارش پوست شود.

از جمله دیگر علائم واکنش آلرژیک به تمشک می توانیم به متورم شدن صورت، لب ها و زبان اشاره کنیم که باعث خس خس و احتقان می شوند. بعلاوه برخی از افراد ممکن است با مصرف تمشک حالت تهوع، درد شکم و سرگیجه را تجربه نمایند.

طرز درست کردن 5 خوردنی با تمشک

می توانید تمشک را به تنهایی میل نموده یا آن را به خوردنی های مختلف اضافه کنید. در ادامه طرز درست کردن 5 خوردنی لذیذ با تمشک را آموزش داده ایم.

1. گرانولا با تمشک

گرانولا با تمشک یکی از خوراکی هایی است که می توانید برای بهره بردن از خواص تمشک آن را درست کنید. این خوردنی مجذوب کننده نه تنها مزه عالی دارد، بلکه سرشار از مواد مغذی و ویتامین های مختلف است. پیشنهاد می کنیم حتما گرانولا با تمشک را درست کنید.

مواد لازم

  • جو دوسر بدون گلوتن: پنج فنجان
  • تمشک یخ زده: دو فنجان
  • گردو: نصف فنجان
  • دانه چیا: یک چهارم فنجان
  • روغن نارگیل: نصف فنجان
  • دارچین: یک قاشق چای خوری
  • عسل: یک چهارم فنجان
  • نمک: یک چهارم قاشق چای خوری

طرز تهیه

1.

فر را روی 174 درجه سانتی گراد قرار دهید تا گرم شود. سپس تمشک و گردو را ریز خرد کنید. یک کاسه عظیم بردارید و در آن جو دوسر، دانه چیا، دارچین، روغن نارگیل، نمک و عسل را با هم مخلوط کنید . گردو را هم به آن اضافه کنید.

2.

مواد را به مدت 20 دقیقه در فر قرار دهید تا رنگشان قهوه ای طلایی شود.

3.

گرانولا را از فر خارج کنید و آن را کنار بگذارید تا خنک شود. سپس آن را با ماست، تمشک یا میوه های دیگر نوش جان کنید.

2 . دسر تمشک تازه

اگر در پی درست کردن یک دسر مجذوب کننده و خوشمزه هستید، دسر تمشک تازه را که در ادامه طرز درست کردن آن را آموزش داده ایم، امتحان کنید .

مواد لازم

  • تمشک تازه: یک و نیم فنجان
  • ماست کم چرب: 220 گرم
  • شکلات تلخ: 55 گرم

طرز تهیه

1.

تمشک ها را خوب بشویید. سپس تمشک ها و ماست را با هم مخلوط کنید.

2.

شکلات تلخ را روی حرارت میانه آب کنید.

3.

مخلوط ماست و تمشک را به کاسه سرو منتقل کنید و شکلات تلخ آب شده را روی آن بریزید. از خوردن این دسر دلچسب لذت ببرید.

3. مخلوط تمشک و بادام

یکی دیگر از خوردنی هایی که می توانید با تمشک درست کنید، مخلوط تمشک و بادام است که طعمی به یادماندنی دارد.

مواد لازم

  • ماست کم چرب: یک فنجان
  • عسل: دو قاشق غذاخوری
  • عصاره بادام: نصف قاشق چای خوری
  • بادام خرد شده: یک قاشق غذاخوری
  • تمشک: یک مشت

طرز تهیه

1.

ماست، عصاره بادام و عسل را در یک کاسه مخلوط کنید تا یک ترکیب نرم به دست بیاید.

2.

مخلوط را به دو کاسه منتقل کنید و روی آن تمشک و بادام خرد شده را بریزید.

4. سس شکلات و تمشک

در ادامه طرز تهیه سس شکلات و تمشک را یاد داده ایم.

مواد لازم

  • تمشک یخ زده: یک و نیگ فنجان
  • شکلات تلخ: 150 گرم
  • آب: یک چهارم فنجان
  • شکر: سه قاشق غذاخوری

طرز تهیه

1.

شکر و شکلات را روی حرارت میانه قرار دهید. سپس مخلوط شکر و شکلات را به همراه آب درون مخلوط کن بریزید و چند پالس بزنید تا نرم شود.

2.

سس شکلات را درون چهار کاسه بریزید و روی آن چند عدد تمشک قرار دهید. نوش جان.

5. سالاد سبزیجات و تمشک

اگر می خواهید یک سالاد خوشمزه و مقوی در تابستان درست کنید، سالاد سبزیجات و تمشک همان چیزی است که در پیش می شد. این سالاد حاوی مواد اولیه سالم است که برای بدن فواید زیادی دارند.

مواد لازم

  • گردوی خرد شده: یک چهارم فنجان
  • شکر: دو قاشق غذاخوری
  • سبزیجات مختلف: 150 گرم
  • پیاز قرمز کوچک: نصف یک عدد
  • خرمای خرد شده: نصف فنجان
  • سرکه بالزامیک: یک سوم فنجان
  • پنیر بز: 60 گرم

طرز تهیه

1.

یک ماهیتابه روی حرارت بگذارید و گردو و شکر را درون آن بریزید. اجازه دهید گردو و شکر به مدت 10 دقیقه روی حرارت بمانند . مواد را مدام هم بزنید تا شکر آب شود. سپس زیر حرارت را خاموش کنید و آن را کنار بگذارید تا خنک شود.

2.

پیاز و سبزیجات دلخواه خود را خرد کنید. یک کاسه عظیم بردارید و در آن سبزیجات، تمشک، پیاز خرد شده و خرما را با هم مخلوط کنید .

3.

قبل از سرو، سرکه را روی سالاد بریزید و گردو و پنیر را به آن اضافه کنید. نوش جان.

کلام آخر

تمشک یک میوه تابستانی لذیذ است که کالری کمی دارد، اما حاوی اندازه زیادی فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مختلف است. از جمله خواص تمشک می توانیم به محافظت در برابر دیابت، سرطان، اضافه وزن، آرتریت، کاهش سرعت فرآیند پیری پوست، تقویت حافظه، مبارزه با التهاب و… اشاره کنیم. می توانید تمشک را به آسانی به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از خواص کم نظیر آن برای سلامتی بدن برخوردار شوید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت نقطه سر خط مگ را بخوانید.

منبع: style craze

منبع: دیجیکالا مگ

به "15 علت برای اینکه در تابستان بیشتر تمشک بخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 علت برای اینکه در تابستان بیشتر تمشک بخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید