کاروانسرای عباس آباد، میراثی بی نظیر و دومنظوره در تایباد

به گزارش نقطه سر خط، کاروانسرای تاریخی عباس آباد واقع در جهت تایباد به تربت جام، محلی است که به دو منظور مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد.

کاروانسرای عباس آباد، میراثی بی نظیر و دومنظوره در تایباد

نقطه سر خط مشهد - کاروانسرای عباس آباد در بین دشتی وسیع و در کیلومتر 26 راستا تایباد به تربت جام واقع شده است. این بنا در زمان آبادانی خود از جمله کاروانسرا های معتبر خراسان محسوب می شده که به علت فضا های متعدد و دارا بودن امکانات رفاهی از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

کاروانسرای عباس آباد بنایی مربوط به اواخر دوره تیموری و اوایل صفویه است و در تاریخ دوم شهریور 1378 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید. کاروانسرای مذکور به علت نهاده شدن در راستا مشهد به گمرک بین المللی دوغارون همیشه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است. کاروانسرای عباس آباد در بین مردم عامه به عنوان یک مکان تاریخی و گردشگری شناخته می گردد.

کاروانسرای عباس آباد شامل 2 حیاط است و اطراف آن ها ایوان، ایوانچه؛ اتاقک ها و آب انبار وجود دارد که آب آن از قنات و باران تامین می شده است.

شواهد معماری بنا نشان می دهد بخش مسکونی و قسمتی که برای احشام در نظر گرفته شده از یکدیگر جدا بوده است. فضای داخلی اتاقک ها بسیار ساده و منحصر به طاقچه و طاق نما می باشد و پوشش سقف آن به صورت چهارترک ایجاد شده است. تعدادی از اتاق ها از طریق درگاه با هم ارتباط داشته و پنجره های کوچکی برای تامین نور در آن ها تعبیه شده است.

کاروانسرای عباس آباد در مهرماه نیز مورد بازدید نماینده یونسکو نهاده شد و نامزد ثبت در لیست میراث جهانی یونسکو شده است. این اثر تاریخی اولین اثری از تایباد است به سازمان جهانی یونسکو در قالب کاروانسرا های ایرانی معرفی می گردد.

اما می گردد کاروانسرای عباس آباد را از منظری دیگر آنالیز کرد؛ علاوه بر کاربرد تاریخی، کابرد دیگری نیز دارد که آن کاربرد نجومی این بنا است.

ستاره شناسان، علاقه مندان به نجوم و عکاسان نجومی نیز به این بنا به عنوان محلی برای رصد آسمان شب نگاه می نمایند. امروزه بسیاری از عکاسان و علاقه مندان به علم نجوم به مکان های مختلفی سفر می نمایند تا شاهد وقوع پدیده های نجومی باشند.

از نکات ارزشمند این مجموعه تاریخی می توان به دور بودن از شهر و روستا ها اشاره نمود که باعث شده تا آلودگی نوری بسیار کمی داشته باشد و آسمانی پر ستاره و مجذوب کننده را به نمایش می گذارد. بعلاوه دوستداران علم ستاره شناسی و عکاسان حرفه ای این بنا را مناسب تر برای رصد آسمان دانسته اند.

تابحال چندین گروه رصدی به دعوت انجمن نجوم تایباد برای مشاهده رویداد های نجومی از جمله ما ه گرفتگی، خورشیدگرفتگی، بارش شهابی، مقارنه اجرام آسمانی و رصد هلال ماه به عباس آباد آمده اند. در آخرین رویداد نیز در سال 97، برای چهارمین سال پیاپی این مکان پذیرای عکاسان و علاقه مندان نجوم جهت رصد بارش های شهابی برساووشی بود.

حفظ و حراست از این میراث تاریخی و حمایت از انجمن های علمی و گروه های گردشگری برای برگزاری سفر و گردش های مختلف در شهرستان می تواند به منطقه رونق علمی ببخشد. بعلاوه ظرفیت های دیار تایباد بیشتر شناخته می گردد.

در ادامه عکس هایی از کاروانسرای تاریخی عباس اباد مشاهده می کنید:

/ ا. چ.

نقطه سر خط خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "کاروانسرای عباس آباد، میراثی بی نظیر و دومنظوره در تایباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای عباس آباد، میراثی بی نظیر و دومنظوره در تایباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید