سایه تهدید تله کابین بر سر جنگل های هیرکانی

به گزارش نقطه سر خط، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، سایه تهدید تله کابین بر سر جنگل های هیرکانی مشاهده می شود.

سایه تهدید تله کابین بر سر جنگل های هیرکانی

قضیه چیست؟

تابستان سال گذشته 310 هزار هکتار از جنگل های هیرکانی پس از 13 سال انتظار ثبت دنیای شد. براساس اطلاعات موجود این جنگلها قدمتی بیش از 40 میلیون سال دارند و یکی از ارزشمندترین جنگل های دنیا از نظر پوشش گیاهی و جانوری هستند که پس از ثبت دنیای توسط یونسکو به عنوان میراث بشر شناخته شده اند.

هرچند که انتظار می رفت پس از ثبت دنیای این 310 هزار هکتار، حفاظت از آن با استفاده از کمکهای بین المللی و حتی اعتبارات داخلی بیشتر گردد اما از همان روزهای ابتدایی پس از ثبت، زمزمه های نصب تله کابین در آن به گوش رسیده است البته موضوع نصب تله کابین در جنگل های هیرکانی جدید نبود و از مدت ها پیش شهرداری علی آباد کتول پیگیر نصب آن در پارک جنگلی کبودوال بود، اما پس از ثبت دنیای این قسمت از جنگل های هیرکانی کارشناسان بسیاری تاکید کردند که فارغ از آثار زیست محیطی اجرای این پروژه، نصب تله کابین می تواند این جنگل ها را از لیست یونسکو خارج کند. کامران پورمقدم، رئیس شورای عالی وقت سازمان جنگل ها نیز همان زمان بیان کرد که نصب تله کابین می تواند شاخص های ثبت دنیای هیرکانی را با مشکل روبرو کند.

اما اکنون پس از گذشت یک سال از ثبت دنیای بخشی از جنگل های هیرکانی پیگیری ها برای نصب تله کابین در آن ادامه دارد. رضا بیانی، جانشین معاون امور جنگل ضمن اشاره به اینکه بر اساس نقشه های موجود 9 دکل از 27 دکل این تله کابین در منطقه ثبت شده هیرکانی قرار می گیرد، توضیح داد: چنانچه این 9 دکل در منطقه ثبت دنیای شده جانمایی شوند بطور قطع با مشکل روبرو خواهیم شد و این جنگل ها از لیست یونسکو خارج می گردد. از این رو باید جانمایی ها تغییر کند که تا به امروز این اتفاق رخ نداده است.

وی در ادامه با بیان اینکه کمیته ای تحت عنوان کمیته راهبری ثبت هیرکانی در وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل شده، اظهار کرد: این کمیته که در آن نمایندگان دستگاههای مختلف از جمله شورای عالی جنگل حضور دارند، درحال پیگیری این موضوع هستند اما تا به امروز مجوزی برای نصب تله کابین توسط کمیته راهبری ثبت هیرکانی صادر نشده است. هرچند که درحال پیگیری موضوع از مرکز بین المللی ثبت جنگل های هیرکانی هستند.

نماینده وزارت جهاد کشاورزی در کمیته شورای عالی شهرسازی ادامه داد: از سویی دیگر این پرونده در شورای عالی شهرسازی و معماری نیز درحال آنالیز است و این شورا چه پیش از ثبت دنیای جنگل های هیرکانی و چه پس از آن، مخالفت خود را با نصب تله کابین اعلام نموده بود.

بیانی با اشاره به اینکه فشارهایی در جهت نصب تله کابین در جنگل های ثبت شده هیرکانی وجود دارد، گفت: به هرحال این 310 هزار هکتار بعنوان میراث بشر ثبت شده و ما باید درقبال آسیب هایی که به آن وارد می گردد نه تنها جوابگوی کشور خود بلکه جوابگوی دنیا باشیم. به گفته وی تا زمانیکه مجوزهای لازم برای نصب تله کابین از سوی کمیته راهبری ثبت هیرکانی صادر نگردد، هرگونه اقدام برای نصب آن غیرقانونی خواهد بود.

منبع: همگردی

به "سایه تهدید تله کابین بر سر جنگل های هیرکانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه تهدید تله کابین بر سر جنگل های هیرکانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید