خطر تحرکات منطقه ای ترکیه برای ایران

به گزارش نقطه سر خط، استاد سابق دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه در گفتگویی با آنالیز تحرکات اخیر ترکیه در منطقه، خطرات و تهدیدات ناشی از آن را برای ایران برشمرد و به فعالیت های گروه های ضدایرانی و تجزیه طلب اشاره نمود.

خطر تحرکات منطقه ای ترکیه برای ایران

به گزارش نقطه سر خط، علاءالدین غروی در پاسخ به اینکه ترکیه با توجه به نقش جدی و پررنگ خود در باکو و مساله مرز نخجوان و سد خدافرین چه چالش هایی را ایجاد نموده و اردوغان چه در سر دارد گفت: این کشور در حال حاضر به شدت در کوشش است تا حتی با حمایت ناتو وارد افغانستان گردد. یکی دیگر از مسائل بسیار مهم و خطرناک این است که دولت ترکیه پایش به دریای کاسپین (خزر) باز گردد. جایی که حیاط خلوت ایران محسوب می گردد. برنامه نیمه اعلام شده این است که مرز سی و پنج کیلومتری ایران با ارمنستان در منطقه خداآفرین مغان از سوی نیروهای باکو تصرف گردد و به این ترتیب ترکیه از نخجوان و جمهوری باکو به سواحل دریای کاسپین برسد. سوال این است که آیا ایران برنامه جامع و منسجمی در برابر این مساله ندارد؟ اگر ترکیه به این منطقه برسد و اهداف بلندپروازانه، جاه طلبانه و نوعثمانی گری خود را دنبال کند چاره چیست؟ ترکیه حتی فرایند ترک سازی (Turkification) را در کشوری فارس زبان مانند تاجیکستان پیگیری می نماید! فرایند تُرک سازی در کشوری که فارسی زبان رسمی آن است! ترکیه در حال حاضر به تمام کشورهای آسیای میانه اینگونه القا می نماید که شما ترک هستید. می دانید که در سالهای قبل ترکیه اتحادیه کشورهای ترک را تشکیل داد، یعنی کشورهایی که نژاد آنها منشا ترکی دارد و ترک زبان هستند. نکته جالب و قابل توجه این است که مجارستان را هم عضو این اتحادیه نموده است! کشوری که در زمان تسلط دولت عثمانی یعنی سلطان سلیم و سلیمان بر بالکان و اروپای شرقی، ترک ها آن را تصرف کردند در آنجا مستقر شدند. اما پس از شکست عثمانی همه این سلطه از بین رفت. درحالی که افغانستان در شرایط خطرناکی نهاده شده ترکیه به میدان آمده است. این کشور اعلام نموده که آنکارا نیروهای حافظ صلح به افغانستان اعزام می نماید. ترکیه بعلاوه پیشنهاد کنترل فرودگاه کابل را هم داده است. جایی که آمریکا پیش تر کنترل آن را به دست داشت. این بسیار مهم است و امیدوارم چنین اتفاقی نیفتد.

وی در پاسخ به این مساله که با توجه به تحولات منطقه، از جمله، پیشروی طالبان در افغانستان، تحرکات ترکیه در باکو و ... آیا خطر تجزیه طلبی بیش از هر زمان دیگری ایران را از شرق و غرب تهدید می نماید گفت: سه ماه پس از پیروزی انقلاب در ایران، برنارد لوییس، پرآوازه ترین و کارشناسترین ایران شناس و شرق شناس،در نشست سالانه بیلدربرگ در اتریش پروژه بالکاهمه کردن ایران را عنوان کرد که به موجب آن چون ایران در بین تمامی کشورهای منطقه ویژگی یک ملت را در گذر چند هزاره دارد و تنها ملت-تمدن (Civilization-Nation) است و دستکاری در ملیت آنجا کار بسیار دشواری است و هم این تمدن دیرینه پیوسته میل به بازگشت به شکوه گذشته خویش را دارد، پس باید به شش جمهوری : ترکمنستان (با یکی شدن ترکمن صحرا و ترکمنستان)، بلوچستان (با یکی شدن بلوچستان ایران و پاکستان)، عربستان (خوزستان)، کردستان(با بهم پیوستن کردستان ایران و عراق و ترکیه) و آذربایجان (با بهم پیوستن آذربایجان و جمهوری باکو یا اران تاریخی) و بالاخره جمهوری فارس که شامل استانهای فارس و اصفهان و کرمان و یزد و چهارمحال و به جامانده ایران سلاخی شده، در ایران امروز ایجاد گردد.

وی در سرانجام توضیح داد: لازم به یاداوری است که در کنفرانس بیلدربرگ که بصورت یک کنفرانس مخفی در سال 1954 به پیشنهاد پرنس برنارد هلند برای نخستین بار در هلند و در هتلی بنانم بیلدربرگ برگزارشد. معمولا حدود صد و پنجاه نفر از سیاستمداران، بانکداران، صاحبان صنایع و دانشگاهیان از اروپا و آمریکای شمالی در آن شرکت می نمایند و هدف ادعائی آنها آنالیز شرائط دنیا و تنش های موجود و تحولات مالی بوده که حالا به آنالیز برترین و کارساز ترین روش مقابله با چین و روسیه و هم حفظ هژمونی غرب به سرکردگی رژیم آمریکا می پردازند ولی ظاهرا به بهانه ویروس کورونا نشست 2021 شان در سنگاپور بوده است. گزارش کار این کنفرانس معمولا به رسانه ها راه پیدا نمی نماید و تنها گزارشگر ویژه ای حق گزارش دارد که مسائل مطرح شده را بدون آوردن نام گوینده، تنها به شرکت نمایندگان کنفرانس بدهد. در باره این کنفرانس حرف و سخن بسیار است و اغلب به کنفرانس اربابان دنیا و رهبرسازان king makers معروف است. بیل کلینتون، تونی بلیر، جرج دبلیو بوش و بسیاری از زمامداران رژیمهای اروپا و آمریکا پیش از انتخابشان از مدعوین این کنفرانس بوده اند.این پروژه که بنام خود لوئیز به پروژه برنارد لوئیز معروف شد دستمایه سازمانهای جاسوسی مانند سیا، ام آس سیکس، موساد، میت ترکیه، استخبارات سعودی نهاده شد و صدها میلیون دلار هزینه آن شده است. در دوره ریاست جمهوری ترامپ، مایک پمپئو وزیر خارجه وقت آمریکا و رئیس پیشین سیا صریحا اقرار کرد که دستورالعملها و پیشنهادات لوئیز را مطالعه و آنالیز می نماید.کوششهائی که بنام هویت گرائی، زبان مادری، فدرالیسم، پانترکیسم، الاحوازیه و کثیرالمله بودن ایران از سوی مزدوران آن سازمانها به مناسبتهائی در ایران مطرح می گردد. برآیند آن پروژه و سازوکارهای آن سازمانهای امنیتی که طرح براندازی ایران را دنبال می نمایند، به حساب می آیند.

مشروح این تبادل نظر را در زیر بخوانید:

بزرگترین چالش منطقه ای؛ رئیسی با شرق و غرب ایران چه می نماید؟

311311

منبع: خبرآنلاین

به "خطر تحرکات منطقه ای ترکیه برای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر تحرکات منطقه ای ترکیه برای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید