آنتوریوم با شکوه

به گزارش نقطه سر خط، این گل را بیشتر به صورت شاخه بریده در گلفروشی ها دیده اید اما شاید ندانید که می توانید مانند یک گیاه خانگی در خانه نگهش دارید!

آنتوریوم با شکوه

2 نوع آنتوریوم در گلخانه ها یافت می شود که یکی از آنها به خاطر گل های زیبا و براقش و دیگری به خاطر شاخسار شگفت انگیزش پرورش داده می شود. اما آن آنتوریومی که شما بیشتر در گلفروشی ها می بینید، همان نوعی است که به خاطر جمجه چند رنگ و گل های میله ای زرد یا قرمزش پرورش داده می شود. بله! جالب است که بدانید قسمت رنگی و براقی که ما به عنوان گل آنتوریوم می شناسیم در واقع گل گیاه نیست و آن میله زرد وسط آن گل اصلی آنتوریوم است.

حواستان باشد که پرورش هیچ کدام از انواع آنتوریوم در خانه خیلی آسان نیست و گیاه نیاز به مراقبت و توجه دارد. پس اگر آدم گرفتاری هستید و وقت رسیدگی زیاد به گیاهان تان را ندارید، از خرید آنتوریوم صرف نظر کنید.

این گیاه بومی جنگل های بارانی منطقه ها استوایی مرکز و جنوب آمریکا است. بسکمک از انواع گیاهان آنتوریوم رونده هستند و در شرایط گرم و مرطوب رشد می کنند.

شرایط رشد

- نور

آنتوریوم به مکانی روشن با نور غیر مستقیم نیاز دارد. گیاه را در معرض تابش مستقیم خورشید قرار ندهید، مگر در فصل زمستان. البته اگر گیاه را به تدریج به شرایط عادت دهید و کم کم به آن آفتاب مستقیم بدهید می تواند به شرایط نور مستقیم هم عادت کند.

- آبکمک

خاک گیاه را همواره مرطوب و نه خیس نگه دارید. قبل از آبکمک حتما سوراخ های زهکش گلدان را چک کنید تا مطمئن شوید آب اضافه از آن خارج خواهد شد.

- رطوبت

همانطور که گفتیم آنتوریوم بومی جنگل های بارانی منطقه ها استوایی است، از همین جا می توان فهمید که این گیاه، برای شاداب ماندن، تا چه اندازه به رطوبت نیاز دارد! برای تامین رطوبت گیاه، آنتوریوم را با آب بدون املاح و هم دمای محیط غبار پاشی کنید. اگر فرصت غبار پاشی روزانه را ندارید می تواند از زیر گلدانی حاوی سنگریزه استفاده کنید. . به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه ها پوسیده می شوند و گیاه دچار خفگی می شود. با این روش بدون اینکه هر روز نیاز به غبار پاشی باشد رطوبت مورد نیاز آنتوریوم تان تامین می شود.

گونه برگ زینتی آنتوریوم، در صورت مرطوب بودن هوای اطرافش، ریشه های هوایی تولید می کند که این ریشه ها را می توانید داخل خاک کنید و به این ترتیب به استحکام گیاه کمک کنید.

- دما

این گیاه از دماهای پایین و هوای سرد خوشش نمی آید. گونه برگ زینتی آنتوریوم گرمای بیشتری نسبت به گونه گل زینتی نیاز دارد.

- خاک

برای کاشت آنتوریوم از مخلوط خاکی یا غیر خاکی غنی و سبکی استفاده کنید. اگر بعد از کاشت و آبکمک اولیه، به دلیل نشست خاک، ریشه ها از خاک بیرون آمدند، دوباره روی آنها خاک بریزید.

- کود دهی

در طول فصل رشد آنتوریوم از کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند استفاده کنید. همچنین می توانید در ابتدای بهار، گیاه را با استفاده از کودهایی که مواد غذایی را به تدریج آزاد می کنند و در اختیار گیاه قرار می دهند، تغذیه کنید. خوبی روش دوم این است که نیاز نیست مرتب به گیاه کود بدهید، این نوع کودها خود، گیاه را به تدریج تغذیه می کنند.

تکثیر

تکثیر آنتوریوم به 2 روش قابل انجام است. اول قلمه ساقه و دوم تقسیم بوته گیاه در هنگام تعویض گلدان گیاه.

با بزرگ شدن و رشد آنتوریوم تان، گیاه تمام گلدانش را پر می کند. در این هنگام می توانید گیاه را با احتیاط به دو یا چند بوته دیگر تقسیم کنید و هر بوته را در گلدانی کوچک با خاک تازه بکارید. بهتر است تقسیم بوته را در فصل بهار یا اوایل تابستان انجام دهید.

برای قلمه ساقه در پی شاخه هایی بکردید که خود ریشه هوایی دارند، در این صورت شانس گرفتن قلمه ها بیشتر می شود. آنها را به وسیله چاقویی تیز و تمیز ببرید و در گلدان کوچک دیگری بکارید.

تعویض گلدان

گلدان آنتوریوم تان را هر سال عوض کنید. البته گیاه از اندکی کوچک بودن گلدانش هم بدش نمی آید!

منبع: فوت و فن

به "آنتوریوم با شکوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنتوریوم با شکوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید