بهترین کود برای انواع گیاهان کدام است؟

به گزارش نقطه سر خط، انتخاب صحیح نوع کود برای گیاهان یکی از سخت ترین مراحل در فرآیند گل کاری می باشد. کودها در نوع ترکیب، مواد معدنی و نحوه فراوری متفاوت می باشند. بعضی از کودها برای گیاهان برگ دار و بعضی دیگر برای پرورش گل ها و درختان میوه مناسب اند. برای تشخیص کود مناسب، در ابتدا باید احتیاج گیاه شناسایی شده و سپس نمونه مناسب از این محصول را تهیه و مورد استفاده قرار داد. فاکتورها و عوامل زیادی در این امر دخیل هستند که آشنایی با آن ها می تواند در انتخاب بهتر یه شما یاری کند. در ادامه این مطلب از ما همراه باشید تا به آنالیز این موارد بپردازیم.

بهترین کود برای انواع گیاهان کدام است؟

کود طبیعی یا شیمیایی!

یکی از مهم ترین فاکتورها در فرآیند کاشت گیاهان، انتخاب کود طبیعی یا شیمیایی می باشد. نمونه های شیمیایی همان گونه که از نامش پیداست، بر پایه مواد شیمیایی بوده و نباید در باغ های ارگانیک مورد استفاده قرار گیرد. در مقابل پایه تشکیل کودهای طبیعی متفاوت بوده و می تواند پایه گیاهی، حیوانی و معدنی داشته باشد.

کودهای مایع نمونه ای دیگر از انواع این متریال بوده و حاوی مقادیری آمونیاک بی آب، محلول های آبی آمونیاک و محلول های آبی نیترات آمونیوم می باشد. از مزایای این گونه کودها می توان به اثرگذاری سریع و استفاده آسان از آن ها اشاره نمود. این گونه کودها بیش تر برای شاخ و برگ گیاهان کاربرد دارد و بر روی آن ها اسپری می گردد. استفاده از این نوع کود باید در مواقعی از روز که هواخنک است، صورت پذیرد تا دچار آفتاب سوختگی نگردد.

اگر تصمیم دارید از کودهای شیمیایی بهره ببرید، باید سرعت آزاد سازی مواد موجود در آن را در نظر داشته باشید. به طور کلی کودها، حجم بیش تری از مواد مغذی خود را طی چند ماه آزاد می نمایند. بنابراین در هر فصل باید چندین بار از آن ها استفاده گردد. کودهایی که از سرعت رهاسازی پایین تری برخوردارند، برای فصل رشد مناسب می باشد. کودهای محلول در آب نیز به محض آبیاری به گیاه رسیده و می تواند عامل تغذیه گیاه باشد.

این ویژگی در کودهای طبیعی وجود ندارد و گیاهان با سرعت لازم از مواد مغذی موجود در کود استفاده می نمایند. از این رو خطر کوددهی بیش از اندازه و احتمال سوختگی گیاه وجود ندارد.

تست خاک

در انتها فصل زمستان و آغاز فصل بهار بهتر است نسبت به تست خاک اقدام نموده و میزان PH و اسیدی بودن خاک مورد آنالیز قرار گیرد. اگر خاک عاری از مواد مغذی باشد، کود دادن می تواند یک راهکار مناسب برای مغذی کردن آن باشد.

به یاد داشته باشید که خاک های مغذی هم بهتر است به طور مرتب کوددهی شوند. اهمیت این امر در زمان رشد گیاهان بیش تر می باشد. انتخاب نوع کود باید توجه به کیفیت خاک و نوع گیاه صورت پذیرد.

شناسایی احتیاج گیاه به نیتروژن، فسفر یا پتاسیم

نیتروژن، فسفر و پتاسیم، سه ماده اصلی برای رشد گیاهان در نظر گرفته می شوند. در حقیفت میزان این سه ماده در توضیحات روی بسته نوشته شده و به آن NPK گفته می گردد.

شناسایی احتیاج گیاه به این سه ماده با توجه به ظاهر برگ گیاه صورت می پذیرد. اگر برگ گیاهان زرد یا قهوه ای باشد، نشان از کمبود نیتروژن، کمبود فسفر منجر به بنفش شدن برگ گیاه و کاهش رشد آن ها و اگر برگ ها حالت جمع شدگی داشته باشند، نشان از کمبود پتاسیم گیاه می باشد. در این میان نیتروژن ماده ای است که کمبود آن در بیش تر گیاهان مشاهده می گردد.

تعادل میان نیتروژن و پتاسیم بر رشد گیاه تاثیرگذار می باشد. نسبت بالای نیتروژن به پتاسیم، رشد برگ را تقویت می نماید و برای چمن، درختچه ها و گیاهان دارای شاخ و برگ مناسب می باشد. نسبت بالای پتاسیم به نیتروژن برای رشد درختان میوه، گل های تزئینی و سبزیجات مناسب می باشد.

انتخاب کود مناسب

بر روی بسته بندی کودها میزان NPK نوشته شده است. علاوه بر این مورد کودها می توانند حاوی مقادیر دیگری از مواد معدنی مانند گوگرد، منیزیم و کلسیم نیز باشند. در انواع مختلف کود ممکن است یکی از این مواد نسبت به دیگری بیش تر باشد. انتخاب نمونه مناسب باید با توجه به احتیاج گیاه معین گردد.

به طور کلی می توان گفت انواع کودهایی که حاوی 20 درصد نیتروژن، 5 درصد فسفات و 10 درصد پتاسیم باشد می تواند نمونه ای مناسب برای استفاده در چمن در فصل بهار باشد. برای رشد چمن بهتر است از نمونه هایی که سرعت رها سازی مواد مغذی در آن ها پایین است، استفاده نمایید.

گیاهان گل دار برای رشد به فسفر احتیاج دارند. بنابراین برای کوددهی این گونه گیاهان از نمونه هایی که حاوی مقادیر بیش تری فسفر می باشند، استفاده نمایید.

کودهای گیاهی می توانند مواد مغذی را به سرعت به خاک برسانند و امکان استفاده از آن ها در بیشتر مواقع وجود دارد. کودهایی بر پایه گلوتن ذرت منبع خوبی از نیتروژن، پایه سویا منبع خوبی از فسفر و پایه یونجه منبع خوبی از پتاسیم می باشد.

کودهای حیوانی دارای مقادیر زیادی نیتروژن بوده و برای رشد برگ گیاهان مناسب می باشد. کودهایی که از پودر استخوان در ساخت آن ها استفاده شده است، منبع خوبی از فسفر می باشند. نمونه هایی که بر پایه امولسیون ماهی هستند را می توان در دسته کودهای همه منظوره قرار داد. در این میان کودهای حیوانی دارای مقادیر زیادی مواد آلی هستند.

سرعت رها سازی مواد مغذی موجود در کودهای معدنی، بسیار آهسته می باشد. بنابراین بهتر است استفاده از آن ها برای گیاهانی که رشد طولانی مدت دارند، صورت پذیرد. نمک اپسوم حاوی مقادیر زیادی منیزیم و گوگرد می باشد و برای رشد گوجه فرنگی و فلفل بسیار مناسب می باشد. گچ نیز حاوی مقادیر زیادی کلسیم و گوگرد می باشد.

طراحی یک تقویم برای کوددهی به گیاه

به یاد داشته باشید در صورتی که قبل از کود دهی، گیاه آبیاری گردد، گیاه می سوزد. اگر گیاهان هنوز کاشته نشده اند، بهتر است خاک تقسیم بندی شده و سپس نسبت به کوددهی اقدام گردد. اما در صورتی که گیاهان از قبل کاشته شده اند، بهتر است کود در بستر خاک پاشیده گردد. به طور کلی بهتر است در هر مرحله کود دهی مقداری کمی از آن به گیاه داده گردد نه این که در هر مرحله از مقادیر زیاد آن استفاده گردد.

منبع: ساختمانچی

به "بهترین کود برای انواع گیاهان کدام است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین کود برای انواع گیاهان کدام است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید