کشف سایه های مرموز روی حلقه های زحل، عکس

به گزارش نقطه سر خط، دیجیاتو نوشت: تلسکوپ فضایی هابل تصویر تازه ای از سایه های مرموز روی حلقه های زحل گرفته است. این سایه ها که اخترشناسان به آن ها Spokes می گویند، ماهیتی ناشناحته دارند و اگرچه در تصاویر کوچک به نظر می رسند، درواقع می توانند از نظر عرض و قطر بزرگ تر از سیاره زمین باشند.

کشف سایه های مرموز روی حلقه های زحل، عکس

عکس تازه را هابل در 22 اکتبر (30 مهر 1402) گرفته است و به علت فاصله 1.37 میلیارد کیلومتری زحل تا زمین، این عکس اخیراً منتشر شده است. محققان متوجه شده اند که با گذشت زمان، تعداد و ظاهر این سایه ها بسته به چرخه فصلی زحل می تواند متفاوت باشد.

  • جنجال خودروی الکتریکی عجیب روسیه در شبکه های اجتماعی

همچون زمین، این سیاره دارای محوری با کمی شیب است که باعث تغییرات فصلی می گردد. طبق گفته ناسا، هر فصل در زحل حدود هفت سال طول می کشد. قرار است هابل این پدیده غیرقابل شرح را در اوج فعالیت خود در فصل پاییز این سیاره مشاهده کند.

سایه های مرموز روی حلقه های زحل

محققان قصد دارند زحل را در اعتدال (equinox) آن رصد نمایند. در این زمان فعالیت این سایه ها به حداکثر خود می رسد و سایه ها در تیره ترین حالت خود خواهند بود. انتظار می رود اعتدال پاییزی زحل در 6 می 2025 (16 اردیبهشت 1404) رخ دهد.

فضاپیمای وویجر 2 ناسا اولین شواهد از وجود این سایه ها را در دهه 1980 به دست آورد. بعلاوه کاسینی، کاوشگر اختصاصی زحل، این پدیده عجیب را در اوج فصلی سیاره در اواخر دهه 2000 رصد کرد. مشاهدات تازهتر هابل در اوایل امسال میلادی به عنوان بخشی از کوشش مجدد برای شناسایی عواملی که باعث ظهور این سایه ها می گردد، صورت گرفت. به گفته ناسا، این سایه ها ممکن است در تصاویر کوچک به نظر برسند، اما آن ها از نظر عرض و قطر بزرگ تر از سیاره زمین هستند.

ناسا پیش از این وجود این سایه ها را به میدان های مغناطیسی سیاره ای و برهمکنش آن با باد خورشیدی مرتبط دانست؛ این برهمکنش محیطی باردار الکتریکی ایجاد می نماید. چنین فرایندی نیز در زمین رخ می دهد و زمانی که آن ذرات باردار به جو برخورد می نمایند، در نیمکره شمالی به عنوان شفق قطبی یا شفق شمالی قابل مشاهده است.

محققان امیدوارند که داده های هابل با تکیه بر مشاهدات وویجر 2 و مأموریت کاسینی، این نظریه را یک بار برای همواره اثبات یا رد کند.

  • تنها حیوانی که برای زنده ماندن به اکسیژن احتیاج ندارد!

  • این مرسدس بنز استثنایی را دور انداخته اند / عکس

  • شفق قطبی رنگین کمانی بر فراز آبشار/ دورهمی راه شیری، خوشه پروین و آندرومدا

  • تنها ماری که برای تخم هایش لانه می سازد/ عکس

منبع: خبرآنلاین

به "کشف سایه های مرموز روی حلقه های زحل، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سایه های مرموز روی حلقه های زحل، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید